ziektekosten Engeland

Ik woon op dit moment in Londen en werk daar ook. Via mijn werk ben ik verzekerd tegen ziektekosten. wel sta ik formeel nog steeds bij mijn ouders in Nederland ingeschreven omdat ik toch van plan ben nog een terug te keren. Nu vertelde mijn ouders mij dat ik per 1 januari een verplichte zorgverzekering moet afsluiten van wel 1000 euro. En dat terwijl ik normaal in Engeland voor ziektekosten verzekerd ben. Is dat zo ? En wat kan er gebeuren als ik geen zorgverzekering in Nederland afsluit zolang ik er niet woon? Ik vind het heel gek, kan het eigenlijk ook niet betalen want het leven is hier erg duur.
alvast bedank voor jullie antwoord,
Esmel

Hoi Esme,

Informeel woon je er wel niet maar formeel(op papier) woon je er wel omdat je bij je ouders staat ingeschreven, dus voor de regering ben je gewoon een inwoner van Nederland en verplicht om een verzekering af te sluiten, als je dit niet gedaan hebt na juni of juli weet het niet precies zeker dan word er een boete opgelegd.
Je kan je toch uitschrijven en als je ooit weer terug gaat weer in laten schrijven?

dat kan maar dan schijn je AOW rechten kwijt te raken. Op dit moment niet zo belangrijk maar zelfs ik word ouder.

ja dat weet ik, maar soms gaan dingen niet anders in het leven, bovendien bouw je toch ook op in Engeland? En het is beter dan de boetes, want het blijft niet bij 1 boete maar net zolang tot je wel een verzekering hebt, er is altijd nog een simpele oplossing, betaal de verzekering, in speciale situaties word er korting verstrekt.

Oh dat wist ik niet. Dacht dat ik een completebasisverzekering van ongeveer 1000 euro per jaar zou moeten afsluiten. Hoe kom ik in aanmerking voor die korting?

oei dat is moeilijk, de korting noemen ze ook wel de zorgtoeslag, de belastingdienst regelt dat dus dan zou je daar even moet informeren aangezien ik niet zo heel veel weet van de belastingdienst.
Je even moeten bellen met een medewerker als je er door komt, want het is immers de belastingsdienst :slight_smile: