Hallo Iedereen,
Dit is mijn eerste post in dit forum. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar het zou kunnen zijn dat mijn vraag al eens gesteld is. Indien dit zo is, mijn excuses.
Even het volgende. Ik ben sinds 18 maanden woonachtig in Manchester. Nu is mijn (Nederlandse) vriendin recent bij me in komen wonen. Op aandringen van mij, staat ze in Nederland nog steeds ingeschreven en heeft ze daar een ziektekostenverzekering en een reisverzekering, met dekking tot 180 dagen. Het is de bedoeling dat zij zich hier permanent gaat vestigen, zodra ze werk heeft, gaat ze zich uit laten schrijven.
We hebben haar ingeschreven bij een dokter. Ik heb zelf voor mijzelf en haar een privé medische verzekering afgesloten. Ze heeft zelf nog geen werk, dus draagt (nog) niet bij aan de National Insurance. Is er een verplichting om een ziektekostenverzekering te hebben, een soort ziekenfonds dus?
Groet Koning
hi,
zover ik weet, is er geen verplichting. Ik heb me niet officieel ingeschreven in Engeland maar toen ik mij inschreef bij de dokter hier, hebben zij mij aangemeld bij de NHS. Dan krijg je een papiertje thuis en verder alle medische zorg (ok niet heel uitgebreid) is tot nu toe gratis geweest. Voor medicijnen moet ik wel betalen maar dat is echt niet veel.
Wat ik zou doen, is het gewoon aan de assistentes van de dokter vragen.
Hoi,
Ik ben sinds kort geemigreerd naar Engeland. Voor die tijd bezocht ik het land veel en had ik inderdaad mijn ziektekostenverzekering en reisverzekering in Nederland.
Ongeveer 1 maand voordat ik naar Engeland emigreerde heb ik mij bij een dokter bij mij in de buurt ingeschreven. Je vult dan een papiertje in en dan ben je verzekerd in Engeland. In tegenstelling tot Nederland hoef je in Engeland geen maandelijkse premie te betalen en worden de kosten van de NHS (ziektekostenverzekering in Engeland) betaald via de belasting die ja betaald wanneer je werkt (National Insurance).
Als je (nog) niet werkt in Engeland kan je je hier dus al wel verzekeren maar betaal je dus geen National Insurance.
Ik heb er dus voor gekozen om voor ongeveer 1 maand dubbel verzekerd te zijn (zowel in Ned. als in Eng). Dit heb ik gedaan omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik even onverzekerd rondliep. Er zal maar net dan iets met je gebeuren.
Zodra je vriendin zich heeft ingeschreven bij een dokter (wat jullie hebben gedaan), is het handig om ook een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen. Dit geldt als bewijs dat je verzekerd bent in Engeland, mocht je iets krijgen op het moment dat je op vakantie bent in Europa. (bv. als je je familie in Nederland bezoekt en je moet naar het ziekenhuis). Dit pasje kan je aanvragen via de website http://www.dh.gov.uk/en/PolicyAndGuidance/HealthAdviceForTravellers/GettingTreatmentAroundTheWorld/EEAAndSwitzerland/DH_4114793
Nu je vriendin is ingeschreven bij een dokter is ze in Engeland verzekerd.
Op het moment dat ze zich hier definitief vestigt, MOET ze zich uitschrijven in Nederland en heeft ze dus automatisch geen recht meer op een Nederlandse zorg/reisverzekering. Je moet je verzekering wel zelf schriftelijk opzeggen.
Als je je nl. niet uitschrijft uit de GBA in Nederland dan kan je grote problemen krijgen op het moment dat je terug wilt emigreren naar Nederland. Je heb die jaren niet in Nederland gewerkt en geen belasting betaald, maar ook geen uitkering gekregen e.d. Nederland wil dan bewijzen zien van banen in het buitenland en gaan vragen stellen waarom je je niet hebt uitgeschreven in Nederland. Je kan er zelfs een boete voor krijgen volgens mij.
Ik hoop dat deze info je een beetje heeft kunnen helpen.
PS. er is in Engeland geen verplichting om een verzekering af te sluiten. Iedereen die werkt betaalt automatisch premie voor de basisverzekering NHS(dokterconsult, sommige medicijnen (pil is gratis!), ziekenhuis e.d.). Op het moment dat je niet werkt en je niet inschrijft bij een dokter, ben je volgens mij NIET verzekerd hier!
Bij je vriendin is dit niet het geval, aangezien zij zich heeft ingeschreven bij een dokter en dus is aangemeld bij de NHS. Het is altijd mogelijk aanvullende verzekeringen af te sluiten zoals je gedaan hebt (let alleen wel op dat je je niet dubbel verzekerd, dus voor dingen die ook door de NHS worden vergoedt).