zes weken sri lanka of andere opties?

Hoi allemaal,

Wij willen in september 6 weken gaan reizen en nu is ons oog gevallen op Sri Lanka. Wij vragen ons alleen af of zes weken niet te lang is? we willen zeker een week aan het strand liggen. India en de Malediven trekken ons niet dus zijn benieuwd of jullie nog andere opties hebben? Vliegen met air asia is geen probleem zitten alleen met de moesson in andere landen.

Hoi Joekjuh,

6 Weken is een behoorlijk periode. Het ligt aan jullie interessegebieden of dat te lang is. Wij komen al 15 jaar in Sri Lanka (meestal 2X per jaar 2 1/2 week) en komen nog steeds nieuwe hoogtepunten tegen. Cultuur en natuur zijn onze interesses, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen na 5 tempels en 3 parken het wel gezien hebben (dan begint het pas voor ons :biggrin:).

Als eerste zou ik wel rekening houden met het klimaat, september is een redelijk keuze:

De Cultural Triangle biedt een heleboel hoogtepunten: Anaradaphura, Pollonaruwa, Sigirya en Dambulla zijn hiervan de belangrijkste. Daarnaast liggen er in dit gebiedt diverse andere niet toeristische hoogtepunten zoals Yapahuwa.

Een walvissafari in Trinco is mogelijk, je hebt in september een goed kans om het één en ander te zien. Het zelfde geldt voor het duiken, de oostkant is in september een goede keuze.

Taco

Bedankt Taco!!

Wij willen eigenlijk alles, natuur, strand en cultuur. De cultural Triangle gaan we zeker doen. Hoelang moet je daar voor nemen als je niet wilt haasten? Ben jij bekent met Nivelli beach en is dit een leuke/mooie plek? We lezen verschillende verhalen. Wij zouden daar even willen relaxen, duiken en walvissen kijken.

Wij willen eind september dan naar Galle en omgeving om weer te relaxen. Is het weer dan goed of regent het nog veel?

Als wij eind augustus aankomen willen we even een paar dagen acclimatiseren voordat we beginnen met de cultural Triangle, weet jij een goede plek?

Alvast bedankt!!

Joekjuh

Als je natuur, strand en cultuur zoekt heb je het juiste eiland uitgezocht!

De Cultural Triangle biedt enorm veel en ik zou me er weken kunnen vermaken met fotograferen, fietsen en genieten van de natuur. De entree van de belangrijkste plekken (Sigiriya/Pollonaruwa/Anaradhapura) kost $ 25 tot $ 30 p/p. Daar zitten dan ook de aanwezige musea bij in (stel je hier niet al teveel van voor).

Die drie plekken (en Dambulla) kan je per hoogtepunt een dag voor uittrekken. Maar in een dag kan je rustig meer doen dan alleen de hoogtepunten. Dus ook de musea, de omgeving bekijken. marktjes bezoeken en een leuk restaurantje zoeken. Daarnaast nog een paar dagen voor misschien een safari of een bezoek naar de minder bekende historische plaatsen zoals Yapahuwa. Met een week, misschien iets meer afhankelijk van je interesses, moet je alles wel heel relax kunnen doen.

Nilavelli beach, daar hebben wij tijdens de cease-fire een week gezeten. Strand was mooi, Pigeon Island was heel mooi, met de boot de lagoon op ook gaaf. Trinco heeft een groot Dutch Fort en een mooie Hindoe tempel, er zijn in het binnenland ook nog wat bezienswaardigheden.

De beste periode voor de walvissafari is tussen April en Augustus. Dolfijnen zijn er meestal het hele jaar te zien. En ook net voor en buiten het seizoen worden er walvissen gezien. Maar de 80% kans die je in het seizoen hebt durf ik niet te geven.

September in Galle is moeilijk te zeggen. Gemiddelde temperatuur ligt tegen de 30 graden aan maar er is zeker kans op regen. Volgens de gemiddelden zou er redelijk veel zon moeten zijn maar ook 13 dagen met neerslagkans. Het is altijd moeilijk te zeggen. We gaan vaak in November en hebben dan meestal goed weer, maar in November 2014 hebben we over het hele eiland extreem veel regen gehad, 5 dagen zon en de rest bewolkt en regen. Het is een tropisch eiland in de Indische oceaan.

Met betrekking tot een leuke plek om te starten, wat is je budget en wat zoek je? In ons bestand zitten van hele kleine ecolodges tot de meest luxueuze 5 sterren hotels en alles wat er tussen zit.

Groetjes,

Taco

Hoi Taco,

Bedankt meteen aan de slag gegaan. Is het dan misschien handig als we eerst het zuiden gaan doen en daarna het noorden, ivm. de regen?

Wat vind je van mijn idee en is het realistisch of staan er dingen bij die ik beter anders kan doen?

Week 1
Dag 1 Vliegen AMS naar Colombo
Dag 2 Aankomt Colombo naar Negombo- slapen (of andere plek aan strand)
Dag 3 Rondkijken Negombo
Dag 4 Naar Wilpattu National Park
Dag 5 Excursie Wilpattu National Park
Dag 6 Naar Mannar- strand
Dag 7 Excursie vanuit mannar naar Thirukketeeswaram Kovil (tempel)- strand

Week 2
Dag 8 Mannar-strand
Dag 9 Naar Jaffna – stoppen bij Ankaran Temple en Elephant Pass
Dag 10 Jaffna excursies- Keerimalai Spring, Nainativu, Neduntivu, point pedro
Dag 11 Jaffna rondkijken
Dag 12 Naar omgeving Anuradhapura
Dag 13 Rondkijken Anuradhapura
Dag 14 Omgeving Anuradhapura- Minitale

Week 3
Dag 15 Naar Nilaveli
Dag 16 Nilaveli- strand
Dag 17 Nilaveli- duiken
Dag 18 Nilaveli- walvissen
Dag 19 Nilaveli- Pigeon Island
Dag 20 Naar Trincomalee
Dag 21 Trincomalee- rondkijken

Week 4
Dag 22 Naar Sigiriya
Dag 23 Sigiriya en omgeving- rondkijken
Dag 24 Vanuit Sigiriya naar pollonaruwa
Dag 25 Naar Kandy
Dag 26 Kandy- rondkijken omgeving
Dag 27
Dag 28

ben nog niet helemaal klaar. Hierna willen we naar de theeplantages ( ella, toch?), natuurparken, surfen en galle.

bedankt!

Joeke

Week
dag Ella- theeplantages wandelen
dag Naar Arugam Bay
dag Arugam Bay- surfen
dag Arugam Bay- surfen/duiken
dag Arugam Bay- surfen
dag Arugam Bay- surfen
dag Naar Udawalawe

Week
dag Udawalawe- excursie
dag Naar Bundala National Park
dag Bundala National Park- excursie
dag Naar Galle
dag Galle
dag Naar Colombo
dag Vertrek Colombo

onderste is week 5 en 6.

Dag 27 Naar Ella-
Dag 28 Wandelen in Horton Plains National Park

Hoi Joekjuh,

Het weer heeft niemand in handen, zeker niet op een tropisch eiland. De regen is de reden waarom Sri Lanka zo waanzinnig mooi is. Augustus is voor Galle één van de droogste maanden, maar garanderen doen de weergoden niets :slight_smile:

Marjolein heeft nog gekeken naar jullie schema, hierbij haar reactie: “Dit moet je echt super relaxed kunnen doen”. Dus dat zit wel snor.

Oh ja, ik heb jullie schema niet vergeleken met weekdagen: In het weekend kan het in sommige parken wat drukker zijn, highlights (is onze ervaring) valt wel mee. Maar de (rijkere) Sri Lankanen gaan ook graag zelf in het weekend een nationaal park in. Dat is een goede zaak, zeker als ze hun rotzooi meenemen in plaats van achter te laten. Dat besef komt hopelijk ook wel (niet dat het echt een zooitje is, maar wij vinden snoeppapiertjes in een park al not-done).

Groetjes,

Taco