3 weken in februari / maart!!

Mijn man en ik gaan van 11 feb t/m 5 maart naar Sri Lanka zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden in deze periode!! ( weer, parken welke strand enz… )

We willen graag veel natuur zien maar niet alleen olifanten :wink: cultuur en genieten aan het strand!!
Dus tips voor NP zijn zeer welkom.

Hebben al veel gelezen op forums, boeken en op internet en kunnen bijna ons rondje door Sri Lanka compleet gaan maken.

Groetjes Leonie

Hoi Leonie,

Culturele Driehoek - Kandy - Ella/Haputale bergland - Yala en dan een strand in zuiden of westen is de beste route voor die tijd van het jaar. Als je nog extra wensen hebt kun je dingen erbij zetten zoals Horton Plains park (vanaf Haputale), Sinharaja (regenwoudtrekking) etc. etc.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Ik sluit mij bij Erik aan, alleen zou ik wel een toevoeging doen: Wilpattu NP. Waanzinnig mooi park, met meren en een overvloed aan dieren. Wij spotten hier altijd de meeste luipaarden. Je kan kunnen overwegen om nog Minneriya NP te doen. Parken liever niet in het weekend doen, dan kan het erg druk zijn en dat is jammer voor de ervaring.

De Cultural Triangle is een must see: De koningssteden Polonaruwa (veel cultuur op een relatief klein gebied) en Anaradapura (grote monumenten, maar wat meer verspreidt), de Lionrock in Sigiriya en de grottempels van Dambulla. Stranden in het zuiden zijn in jullie periode heel goed. De afstanden zijn niet heel groot, maar zeker als je door de bergen gaat kan het wel heel veel tijd kosten. Wat voor vervoer neem je?

1 like

Hoi, De Cultural Triangle willen we zeker doen, stranden in het zuiden, Ella, Wilpattu NP…
Wat vervoer betreft weten we nog niet, normaal doen we veel met ov maar lees veel over privé vervoer in Sri Lanka, maar lijkt me voor 3 weken ook veel duurder dan ov.

Dat privé veel duurder is dan OV is duidelijk, het OV is voor Nederlandse begrippen ongelofelijk goedkoop. Denk aan rond de 10 euro als je de hele dag onderweg bent. Alleen kost het (soms heel) veel meer tijd. Een taxi zit zo rond de 75 - 80 roepie per Km. Een complete rondreis met een privéchauffeur kan in verhouding tot een taxi een stuk goedkoper zijn.

1 like

Wat kost gemiddeld een privéchauffeur per dag?

Hangt van je route af. Rs 45/km onder de voorwaarde dat ie bij zijn startpunt terugkomt op jouw kosten. Indien niet dan is het de Rs 75-80/km die boven genoemd wordt (want in die prijs zit lege terugrit verdisconteerd). Met gemiddelde dagen van 150 km, veel meer haal je veelal niet, komt die Rs 45 neer op USD 60/dag.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Wat ik me afvraag. Hoe het gaat het met de kosten op de dagen dat je geen gebruik maakt van je privé chauffeur? Wij vinden het ook heerlijk om ee

Ik bedoel dat we het ook heerlijk vinden om een dag te relaxen!!!

Dat hangt helemaal van de afspraken met de operator/chauffeur af. Inderdaad, veel van zijn kosten lopen gewoon door ook als jullie hem niet nodig hebben. Er is een minimum van 100-150 km/dag, maar bij sommige offertes/operators is dat cumulatief. Dus dan kan een dag relaxen worden gecompenseerd door het feit dat op sommige andere dagen meer dan 150 km gereden wordt, je moet zelf even puzzelen of dat dan uitkomt indien je zo’n offerte krijgen kunt. Maar inderdaad, als je bij wijze van spreken 4 dagen op de weg bent en tussendoor 4 x 3 = 12 dagen relaxt dan werkt het rondreismodel niet en is het taximodel (losse ritten, Rs 75-80/km) beter.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Heb afgelopen jaar ook met chauffeur gedaan omdat het zoveel regende in het droge seizoen!
Dus hele aardverschuivingen. Moet eerlijk zeggen was aan de prijs ong 75 euro per dag .
Met de trein is mooi vooral van Ella naar kandy !
Prachtig land en tip stranden bentota prachtig!
Mooier dan de zuidkust mijn mening .