Zelfstandig rondreizen met een 4x4

Ik heb gelezen over het rondtrekken in een 4x4 in kenia.
Mijn vriendin en ik willen dat heel graag doen zelfstandig met een 4x4 met kampeerspullen in oktober, alleen twijfel ik nog of dit mogelijk is.
We houden van de vrijheid en kunnen dan evt in een park ook een excursie boeken.
We gaan 3,5 week, hebben veel reiservaring en staan ons mannetje maar hebben geen echte off road ervaring.
Als we nu ons gezond verstand gebruiken is het mogelijk?

Groeten
flip

Alles is mogelijk, dus wat je beschrijft ook.

een 4x4 huren in Kenia is erg duur… wellicht ben je nog meer kwijt dan wanneer je (deels)georganiseerd gaat.

1 like

Hallo,
Afgezien van de prijs,
Wanneer je erg voorzichtig reist zelfstandig met een 4x4 in oktober hoe zit het met:

• Verdwalen (is een GPS noodzakelijk als je niet naar afgelegen gebieden gaat),
  • vastzitten (als je op de normale grote paden in de parken blijft en
  • veiligheid (alleen overdag reizen en vooral van park naar park trekt)

Alvast bedankt voor de reactie,
Groeten
Flip

je geeft zelf de antwoorden al…

hoi,
idd is een 4x4 huren in kenya erg duur/bijna onmogelijk. houdt er rekening mee dat er haast geen wegen zijn… en dat je in de parken zowiezo een gids mee moet nemen. die kan je ook bij de ingang (in de vorm van een rancher) meestal wel zover krijgen.
er zijn nauwelijks wegbewijzeringen in kenya (buiten de steden). ik denk dat heel goede kaarten een must zijn en eventueel zo’n automatisch systeem.
als je vast zit moet je jezelf uitgraven…
en kenya is gewoon een land met risico’s. savonds en snachts reizen wordt afgeraden, helemaal in de weekends. veel auto’s hebben geen verlichting en drink & drive is niet iets waar men teveel bij stil staat.
maargoed,
als je je gezonde verstand gebruikt is alles mogelijk!!
ik weet niet of jullie al eens in afrika zijn geweest? maar ik zou bijna zuid afrika willen aanraden. aangezien auto’s daar makkelijk en goedkoop zijn, de wegen goed enz enz. de parken hebben daar goede wegbewijzering en er zijn bij de ingang ook goede kaarten te koop. op die manier heb je misschien nog wel meer vrijheid dan dat je in oostafrika zou hebben.
waar heb je dat gelezen van die 4x4 in kenya? het zou een grote verandering zijn als er daarvoor bedrijfjes komen. ben benieuwd.

Hoi Flippi,

Ik heb zelf nog geen ervaring met het reizen in Kenia maar ik en mijn vriend gaan in November 3 weken naar Kenia en Tanzania.
Wij houden ook altijd veel van vrijheid en 4x4 reizen.( hebben in Australien 6 maanden een jeep gehad en de meest ruige wegen gereden )

Wij zijn van plan om een 2 weekse safari te boeken en daarna op Zanzibar een 4x4 auto te huren …
Ik heb 2 bedrijven gevonden die niet zo gek duur zijn en ik denk op zo’n eilandje is het niet zo gevaarlijk en kunnen we iedere dag ergens anders gaan kijken en slapen.
Misschien is het ook een idee voor jullie .
In ieder geval een super vakantie alvast !

Groetjes Caroline

Hallo Flippi

Zelf heb ik met mijn landcruiser in een jaar door afrika (west en oost) gereden. Ik heb in uganda nog een nissan patrol staan waar ik regelmaatig mee op pad ga.

In kenia is het mogelijk om een een 4wd te huren met uitrusting (camping uitrusting en eventueel een daktent) maar dit is niet goedkoop. Reken op 130 dollar per dag. Zelf hebben we eens voor familie bij roversafari.com een range rover gehuurd, alleen was de staat waarin deze auto verkeerde niet al te best. Alles wat electrisch is was kapot, op de startmotor na dan.

Dit heeft ook voordelen, om een borg vroegen ze niet. Tijdens onze rit is er een achterwiel af gelopen die het hele spatbord vernielt heeft. Het enige wat ze er van hebben gezegd toen ze hem op kwamen halen was "what happend here?"en zijn zo weg gereden.

Zorg wel dat je je een betje verdiept in “bergings” technieken. Als je goed vast komt te zitten en je maakt een fout met een hi-lift jack is de kans op schade aan de auto, of erger aan je zelf groot.

De wegen zijn in buiten de regentijd vooral stoffig, maar als het regent kan het binnen de kortste tijd veranderen in een modderbad. Dit maakt het een stuk vervelender om door te komen. De eerste keer vast is nog leuk, maar als je voor de 10e keer de hi-lift en zandplaten te voorschijn moet halen wordt het toch wel wat minder. Dus kijk goed in welke periode je gaat. Enige technische kenis is ook wel handig, vooral als je naar afgelegen plaatsen gaat. Hulp kan zo maar dagen ver weg zijn!!!

Wij rijden hoofdzakelijk met compas en een goede kaart / atlas, maar hebben veel ervaring met de afrikanse “pistes”. Deze kunnen erg verwarrend zijn door de vele aftakkingen die ze hebben. Wegbewijzering is er niet en de mensen die je tegenkomt zijn ook verre van betrouwbaar. “Ik weet het niet” komt in hun vocabulaire niet voor. Dus sturen ze je rustig de verkeerde kant op. Een gedetaieerde kaart is belangrijk om dat daar veel kleine plaatsen opstaan. Een vlogend dorp weten ze vaak nog wel.

Met de gehuurde auto kan je verder rustig alle parken in. Een gids is niet nodig. buiten de parken om kan je verder overal “bushcampen” wat een enorme ervaring is. Geweldig als 's nachts de Nijlparden, olifanten, hyena’s en de rest langs je daktent komt wandelen!!!

succes, Frank

hoi flip,

Ga na www.jeepkenya.com.

GPS is natuurlijk niet echt noodzakelijk. wel makkelijk, maar tot voor een paar jaar deed iedereen t zonder, ik heb ook jarenlang rondgereisd voordat t de intrdede deed en nooit verdwaald. Wat ik doe als ik de weg vraag is eerst naar de plaats vragen waar ik vandaan kom. als je dan een verbaasde blik krijgt en ze wijzen naar de weg achter je , dan is de kans groot dat je ook een juist antwoord krijgt voor de weg die je wel zoekt.

Een gids heb je niet nodig in de parken.

In oktober zit je in principe redelijk goed met t weer, zult niet al te veel modderwegen treffen. Mocht je toch vast komen ergens zijn er altijd wel mensen die je zullen helpen hoor. Niks voor niks in Afrika maar allez.

Rijden in t donker is niet aan te raden. Je ziet de de evt dieren niet maar ook geen voetgangers, fietsers,onverlichte autos en de gaten in de weg. Plus staan de koplampen van de tegenliggers vaak niet echt lekker afgesteld.
Verder is t afgezien van links rijden a la UK en wat chaotisch verkeer in de steden allemaal prima te doen hoor.

hallo flip,

ik ben benieuwd of je nog hebt rondgereden in kenya, en wat jullie ervaring was?
heb zelf nl. het voornemen om in april 2 weken een 4x4 (mitsubishi pajero) te huren, en dan rond te rijden. Ik weet dat het dan regentijd is, en maak me dan ook ligt zorgen over of het wel kan.

groet Marco

Hoi

Ik heb een pajero gehuurd voor 5000 KSH per dag (voor langere termijn krijg je vaak betere prijzen) en we hebben er ongeveer 3500 km mee gedaan in 2 weken. Was perfekt.
De kinderen vonden het ook heel leuk. We hebben niet op het dak gelspaen (de in Namibie zo bekende daktentslapers heb ik nog niet gezien in Kenya) maar gewoon op de bonnefooi in lodges en hotelletjes onderweg geslapen.

Vraag eens prijs aan Samiya, van Glory Carhire in Mombasa en doe haar de groeten van Monique. Glory Car Hire <[EMAIL=“glorycarhire@swiftmombasa.com”]glorycarhire@swiftmombasa.com>

We hadden gewoon een michelinkaart van Kenya en gezond verstand bij ons.

Op de weinige wegen die er zijn kan je praktisch niet verdwalen :d

Niet int donker rijden. en de verdere normale tips.

Groet

1 like

Door de global warming is ook in Kenya niets meer zeker kwa regentijd/waar/hoeveel/wanneer etc

ALs je ter plaatste bent zal je het wel merken

Wij hebben vele malen in Oost Afrika gereisd met onze eigen auto. Nooit problemen gehad. Gezonde verstand gebruiken.
GPS is niet echt nodig.
Onze auto is te huur. Toyota Landcruiser HZJ 75
Voor informatie stuur me gewoon een mailtje
[EMAIL=“sam85@chello.nl”]sam85@chello.nl