Al enige jaren speelt bij ons het idee om een leven te beginnen in Amerika, specifiek in midden-Florida. We gaan ieder jaar op vakantie naar Orlando en omgeving, afgelopen jaar was voor ons de 5e keer. Naast het klimaat, de omgeving op zich en de manier van leven, trekt ons vooral de mindere bemoeienis van de overheid daar en het idee dat je in Amerika gewoon echt zelf je “ding” kan doen en opbouwen erg aan. Qua sociale voorzieningen niet te vergelijken met Nederland, maar dat vinden we van minder belang. Je creeert zelf de mogelijkheden en je moet ook zo onafhankelijk mogelijk blijven… zoals wij dat zelf ook hier doen in Nederland. Maar ik/we vinden Nederland op dit moment redelijk minder gezellig, mede door het EU gebeuren en de politieke correctheid die hier overheerst.
Ik ben zelfstandig ondernemer en verkoop online op maat gemaakte auto-onderdelen wereldwijd. Dit doe ik nu ongeveer 3 jaar en mijn bedrijfje is nog steeds aan het groeien. Mijn vrouw is momenteel full-time werkzaam in een winkel en ze is zwanger. De bedoeling is om na de zwangerschap minder te werken of zelfs te stoppen met werken. Ik heb Havo gedaan (examens niet gehaald) en daarna 3 jaar een grafische MBO opleiding gedaan, waarbij ik in het 4e jaar ben afgehaakt. Mijn vrouw heeft een MAVO diploma.
Verder hebben we een zoon van 14 die momenteel VMBO-T doet. Eigenlijk is de zwangerschap voor ons persoonlijk een mijlpaal in ons leven, een nieuwe start na dingen die zijn gebeurd in het verleden.
Nu is het zo dat ik eea gelezen heb over de manieren om in Amerika te komen. Een van vereisten is je opleidingsniveau. Nu is dat in ons geval niet zo denderend (laat ik het daarop houden). Niet dat ik ongeschoold ben, maar ik was nu vroeger eenmaal liever een doener dan dat ik mezelf ging verdiepen in boeken. Nu ben ik dus zelfstandig ondernemer en kan ik in feite mijn werk vanuit ieder land op de wereld uitvoeren. Zijn er wel mogelijkheden om als zelfstandig ondernemer Amerika binnen te komen, zonder dat je meteen miljoenen moet investeren? Of kan ik deze droom beter meteen vergeten en me meer focussen op maximaal 3 maanden per jaar in Amerika te leven bij wijze van vakantieverblijf?