Zeer mooie reis naar Oeganda in mei/juni 2012, maar NOOIT meer met Habari Travel (Gor

Ik was meermaals op vakantie in Afrika. Ik verbleef er in eenvoudige en chique hotels maar meestal dicht bij de natuur in zeer eenvoudige campings zonder enige vorm van comfort.
Ik wou altijd al eens chimpansees en gorilla’s in hun natuurlijke habitat bekijken.
Na wat onderzoek op internet komt men bij Oeganda als best geschikte reisbestemming uit.
Meerdere organisaties bieden georganiseerde reizen aan in Oeganda met de gegeerde Gorilla Pass.

Dit is mijn - persoonlijk - verhaal:
Ik werd bekoord door de mooie Habari Travel (Gorilla Tours) web site:
http://www.habaritravel.nl/reizen/onze-reizen/de-parel-van-afrika/accommodaties.html
Habari Travel biedt 3 reismogelijkheden: Kamperen, Middenklasse hotel of Comfortabel hotel.
Ditmaal koos ik voor de Middenklasse hotels en plaatste mijn bestelling op internet.
De reis zou pas doorgaan indien er een Gorilla Pass voor mij beschikbaar is. Deze Pass kost 500 US$ en er werd mij medegedeeld dat deze niet terugbetaalbaar is.
De summiere reisbevestiging bestond onder andere uit een Excel lijst met datums en accommodaties. Mijn verwondering was dat er meerdere wijzigingen ten opzichte van de Habari Travel web site waren. Het verblijf in Murchison is een tent, geen verblijf in Bwindi, …
Ik e-mailde Habari Travel hierover (op 2 mei) en kreeg als antwoord dat het inderdaad tenten zijn met een bed erin, zonder muskietennet maar er wordt wel een badhanddoek voorzien… Annuleren zat er niet meer in gezien de - dure - Gorilla Pass.
Eens ter plekke bleek er tevens in Murchison dat het sanitair en douches gemeenschappelijk zijn.
Onderweg kregen wij ook nog het nieuws dat de voorziene Lake Mburo accommodatie niet beschikbaar is, men stelt voor om tenten op te zetten of tenten met een bed. Alle “hotel” reizigers hebben er op hun eigen manier op gereageerd. Habari Travel heeft dan uiteindelijk, na aandringen voorzien in een middenklasse lodge als alternatief.
Terug op eindbestemming in Entebbe wou het Habari Travel (Gorilla Tours) management een - individueel - gesprek met elk van de reizigers. Het Europees management vond het niet fijn dat ik hierover geen gesprek meer met hen wenste, wat gebeurd is gebeurd en ik zoek geen financiële compensatie of een zwak excuus. Ook wenste ik geen consensus met de andere reizigers hierover. Habari Travel diende zich aan het met mij overeengekomen contract te houden of voorafgaandelijk aan de afreis mij correct in te lichten! Met een correcte informatie had ik zeker voor de kampeer optie gekozen! (200 € goedkoper)
Met deze waarschuw ik toekomstige Oeganda reizigers voor mogelijk ongeoorloofde praktijken van Habari Travel (Gorilla Tours).
De norm die Habari Travel stelt voor Middenklasse hotels wijkt sterk af van deze beschreven in de laatste Bradt guide van Oeganda (editie juli 2011) op pagina’s 113, 114 en 115 : “moderate accomodation”.
Meerdere Gorilla Tracking Permits hadden verkeerd gespelde namen of Country of Residence vermeld. Dit bleek helemaal geen bezwaar, Gorilla Tracking Permits (voor Bwindi) zijn gewoon overdraagbaar! Dit zou dan ook niet langer als argument mogen dienen om bij een eventuele annulering de 500 US$ in te houden. Eenmaal ter plaatse wordt aan de hand van de paspoort gegevens de correcte informatie voor een Gorilla Tracking Certificate genoteerd.
Met deze kennis zal ik NOOIT meer voor een Habari Travel (Gorilla Tours) reisovereenkomst kiezen.
Er zijn voldoende andere organisaties die naar ik hoop, wel eerlijke service bieden zoals beschreven in een goed gedocumenteerde reisovereenkomst.
Oeganda is een schitterende reisbestemming met ongerepte natuur, vergezichten, wildlife, gorilla’s, chimpansees, … maar ook: lokale gidsen, chauffeurs, restaurant en hotel - personeel dat zeer vriendelijk is en vooral hun uiterste best doet om de reiziger de beste service te bieden!

Ben benieuwd of in september alles klaar is