Eind juni 2013 zijn ik en mijn vriend naar Oeganda geweest met Habari Travel. Ons doel: gorilla’s van dichtbij bewonderen! Daarom hebben we de negendaagse reis ‘Kort Afrikaans’ bij Habari geboekt. Bij aankomst werden we opgewacht door onze chauffeur/gids James. Echt een topper tijdens de hele reis. We kwamen in een hele gezellige, kleine groep terecht van in totaal vijf personen en allemaal van dezelfde leeftijd.
Vervolgens zijn we in negen dagen tijd meegevoerd naar chimpansees, leeuwen, olifanten, gorilla’s, nijlpaarden en hebben we zelfs een luipaard in actie gezien. De lodges tijdens deze reis waren helemaal top. Vooraf zag ik vooral op tegen het eten, maar we kregen viergangen diners die prima smaakten. De accommodaties bevinden zich op unieke locaties. Met uitzicht over bergen, open vlaktes of middenin het bos. Vanuit onze tent in Kibale Forest konden we zelfs de apen zien slingeren. De meeste accommodaties zijn eco-vriendelijk. Dus dat is af en toe ook zand scheppen in het toilet en douchen in de buitenlucht. De charme van zo’n reis wat mij betreft. Avontuur, zonder gebrek aan luxe.
Tijdens de reis zijn we goed begeleid door onze chauffeur/gids James van Habari. Hij was pro-actief (zorgde dat we als eerste bij de boot waren, zodat we de beste plekken hadden), vertelde interessante verhalen over het land en de omgeving en stuurde de jeep zonder problemen over de niet altijd even goede wegen. En zorgde er natuurlijk voor dat we leeuwen, hyena’s en een een luipaard zagen! De reis verliep vlekkeloos. We zijn positief verrast over Oeganda als land en over Habari als reisorganisatie.
En dan terugkomend op ons doel: gorilla’s zien. Een van de meest bijzondere ervaringen in ons leven. De silverback van zo dichtbij te aanschouwen terwijl hij ligt te slapen en zijn baby voor onze ogen aan het spelen is in de bomen. Wow! Onvergetelijk en een echte aanrader.