Zaak kopen in Thailand

hallo hallo,
Ik heb de mogelijkheid om op redelijk korte termijn een zaak te kopen in Thailand,ik ben 2 maanden geleden geweest en heb wat objectjen bekeken.Ook ben ik bij een advocaat geweest(nederlander) om wat advies te vragen.
Ik zou het liefst een lounge bar openen.Ik heb al aardig wat plaatsen bezocht maar twijfel heel erg over waar.
Wat zou nou de beste plaats zijn om zoiets te beginnen…?
En dan de locatie… de objecten die ik tot nu toe heb bekeken gaven mij qua locatie geen goed gevoel…ik begrijp dat de locatie van essentieel belang is maar zou het wat uitmaken als je een goede en nette tent neerzet?
Ik hoop niet op gouden bergen als ik maar normaal kan leven…
Alle tips zijn van harte welkom!!

greetzzz Marcel

Marcel,

Mijn mening: zoek zelf een goede locatie.

Wat betreft de opzet: een bar, in welke vorm dan ook, als die goed loopt zijn er heel snel Thais die hetzelfde doen. Als jij bv 40,000 Baht per maand nodig hebt om rond te komen, zijn zij met 10,000 Baht tevreden. Dit soort zaken is heel moeilijk goed op te zetten en lopende te houden, behalve in de toeristengebieden. En met name daar zijn veel buitenlanders die iets dergelijks proberen, en als 1 op de 10 slaagt is het veel.

Dus mijn advies: orienteer je goed, zoek uit waar je je wilt gaan vestigen, weet zeker dat de lokatie waar je gaat huren/kopen ook de komende jaren een goede lokatie is en neem een goede advokaat, want je zult een partnership op moeten zetten.

Hoi Steven,
Allereerst hartelijk dank voor je reactie!
Tja en dat is dus mijn probleem,ik heb er vanuit hier en de relatief korte periodes die ik in Thailand heb doorgebracht(3-4weken per keer)weinig zicht op wat nou wijsheid is.Inderdaad het moet ergens zijn waar toeristen komen das duidelijk maar waar? Pattaya ? Samui ? Phuket ? 1 van die 3 zal het moeten worden maar het maakt het voor mij alleen maar moeilijker omdat ik als ik daar ben niet op drie plaatsen tegelijk kan zijn.Mijn volgende bezoek zal waarschijnlijk een langere tijd zijn (3/4 maanden) dus ik hoop dan iets wijzer te gaan worden.
Wat betreft die advocaat heb ik een goeie gevonden(een nederlander die er al 21 jaar zit)…hoe hij het mij uitlegt is dat de grond op naam van mijn vriendin komt en het pand op mijn naam en dan kan ik zeg maar van haar voor langere periode die grond weer leasen 30+30 jaar…Hij heeft mij afgeraden om bv voor kortere periodes van iemand te huren omdat ze jou er na afloop van het contract zo uit kunnen gooien…
Moeilijk moeilijk moeilijk :slight_smile:

groetjes Marcel

30+30 jaar lease is illegaal. Als dat zijn advies is zou ik een andere advocaat zoeken. 30 jaar is wel mogelijk.
Naast grond en pand heb je ook een ‘zaak’ nodig. Die kan ook op naam van je vriendin komen (eenmanszaak), of je kunt daar een Co. Ltd. voor oprichten.

Ik moet zeggen dat ik weinig verstand heb van dit soort zaken. Maar dat is voor het eerst dat ik hoor dat 30 + 30 jaar contracten illegaal zouden zijn. Weet je dat zeker?

Ik heb begrepen dat het probleem is dat de verlenging na de eerste 30 jaar moeilijk af te dwingen is. Zeker als de grond tijdens die periode een andere eigenaar heeft kun je in de problemen komen ten aanzien van een evrlenging met 30 jaar. Er zijn andere opties. Als de advocaat alleen deze optie gaf zou ik zeker een andere zoeken.

ik ben het grotendeels met steven eens.
hier staat een bar te koop in lamai .
ook van een nederlander.
betaalt zich scheel aan keymony elk jaar.
als je nu nog iets wil beginnen wens ik je veel sterkte.
waarom geen lokaal eettentje.
als je vrouw goed kan koken.
dat loopt meestal wel.
oke je zult er niet rijk van worden
maar als dat niet loopt verlies je niet veel.
want als je hier iets wil kopen heb je thaise mensen nodig.

heb hier een vriend wilde een compynie overnemen.
had gelukkig nog niets getekend.
bleek later 2 miljoen bath schuld op te staan.
dus ben erg voorzichtig en laat je heel goed informeren.
voordat je zoiets gaat ondernemen.
bv waarom verkoopt hij die zaak?

Mensen dank voor jullie reacties!!!
Sorry ik heb het inderdaad verkeerd verwoord…Je kan leasen voor 30 jaar en je kan het daarna eventueel verlengen met nog is 30 jaar…na die tijd lig ik al lang onder de groene zoden :slight_smile:
Hoi Riekske,sowieso ga ik geen bestaand bedrijf leasen ik koop een pand en ga daar iets van maken.Dan zou je zelf bij wijze van spreken je eigen tent weer kunnen gaan verhuren.Huren word door iedereen die ik spreek dan ook afgeraden omdat je zoveel moet gaan verdienen om aan je verplichtingen te kunnen voldoen en inderdaad ook jaarlijks je keymoney wat aardig op kan lopen. Maar 1 ding staat vast makkelijk zal het niet worden.
Oja Steven die advocaat zit wel snor ik heb het kantoor bezocht in Bangkok en een uur met hem gesproken.Ik ben bij hem terecht gekomen via de Netherlands-Thai Chamber of Commerce(www.ntccthailand.or.th).Aardige man trouwens,Rotterdammer net als ik .
Nogmaals allen dank voor jullie reacties !!!

groetjes Marcel

:finger:Hallo Marcel,ik heb je verhaal gelezen en ook die van alle andere.
Allereerst denk goed na of je echt een bar of eettent wilt overnemen er zijn er zat ,maar pas op voor de addertjes onder het gras !!!
Ik kan je door verwijzen naar een makelaar in Jomtien,dat ligt 8 k m zuidelijker van Pattaya en een nettere omgeving die heeft aanbiedingen genoeg.
Hij staat op de Jomtien startpagina en dan naar Fair Properties.
Ik weet wel dat er in Jomtien soi 12 (.bijnaam welkom soi )een zweeds restaurant te koop staat met een zeer goede keuken.De naam van het restaurant is Robbins Inn.
Het staat nu een jaar tekoop teminste dat was in september 2008.
Veel succes en misschien tot ziens in Jomtien!!!
Rob:finger:

Hallo Marcel even een klein correctie die Fair Properties staat niet op Jomtien Startpagina maar op Pattaya Startpagina.Sorry groeten Rob:thumbsup:

Hoi Rob
Volgens mij ben ik daar ook geweest bij Fair Properties …het klinkt me in elk geval bekend in de oren.Ik kreeg er een aansteker volgens mij…
Ik heb in Jomtien verschillende objecten bezocht ook met verschillende makelaars,wat overigens grappig was dat er bv in 1 en het zelfde object een prijsverschil zat van 1 miljoen baht.Zelfde object andere makelaar…(afzetters hahaha)
Mag ik vragen of jij ook op zoek was naar iets dergelijks of…?
Ik hoor het graag van je en bedankt voor je tips!

groetjes Marcel
Alleen het was op het moment dat ik daar was behoorlijk uitgestorven(low season).
Ik heb er dus geen pijl op kunnen trekken over wat nou een geschikte lokatie zou zijn.

Hallo Marcel,ik ben niet op zoek naar iets van een restaurant of zo maar heb in Jomtien een condo gekocht en weet een beetje hoe het daar aan toe gaat wat handelen betreft.
Ik kom nu al 12 jaar in Jomtien en heb een hoop zaken zien komen en gaan dus wees op je hoeden.Maar waarom iets voor je zelf beginnen ,ik weet niet hoe oud je bent maar ga van het leven genieten op een rustige en zorgelozen manier,een beetje vissen of golfen daar wat ik ook doe.Koop des noods een klein busje en ga toeristen rond rijden naar leuke bezienswaardigheden of golfbanen en dan zelf ook spelen,ik ken een zweed die hetzelfde doet en heeft inmiddels een aardig netwerk op gezet en houd er nog een leuke booterham aan over.
Nog even een tip:als je toch door zet met een bedrijfje wat dan ook doe dan zoveel mogelijk in een.Bijvoorbeeld je begint een bar doe dan aan een kant ook een bibliotheek,stomerij,internet hoekje,taxi sevice,reisbureau enz.enz.Een goed voor beeld is Holland House op de boulevard in Jomtien deze doet hetzelfde!!
A.S vrijdag,zaterdag en zondag(7 8 9 nov.) is er in ahoy Rotterdam een bijeenkomst en festival van de Thaise gemeenschap in nederland en misschien kan je daar nog wat ideen opdoen.
Misschien tot ziens in Februarie in Jomtien.GR rob:dag:

Ok dan 12 jaar is idd al een behoorlijk lange tijd.Ik ben zelf nog niet zo gek oud 32 dus retiring zit er voor mij nog niet in…wel heb ik een behoorlijk investerings bedrag tot mijn beschikking dus wat dat betreft zou ik het wel graag willen proberen.En ja Thailand en vooral Pattaya is 1 en al bar en restaurant.Maar wel allemaal hetzelfde :de meesten zijn oud,smerig en ze draaien klote muziek…dus op die punten zie ik zelf mogelijkheden.Ik heb iets in me kop zitten over hoe en wat nu nog in praktijk brengen.Eerst een geschikte locatie zien te vinden.
En ik besef mezelf donders goed dat het 50-50 of zelfs minder kans van slagen heeft.Belangrijk is dat je er zelf in elk geval boven op zit en ook blijft zitten.Maar als ik er geen vertrouwen in heb begin ik er niet aan.
Maar goed ik zal zien wat er op mijn pad komt.En ja wie weet drinken wij volgend jaar ergens in Jomtien samen een biertje !!!
Ik ga ff googlen over dat gebeuren in ahoy :slight_smile:
Thanks voor je reactie!

groetjes marcel