Yukon in December

Hoi
Mijn vriend en ik zijn van plan de eerste weken van december naar de Yukon te trekken.
We vliegen op Vancouver en gaan dan per huurauto op weg naar Whitehorse, nog noordelijker dan Juneau.
Rond die tijd zal het slechts 6 tot 5 en een half uur per dag licht zijn.
In Whitehorse gaan we vrienden bezoeken die een roedel huskies hebben en waar we hopen een sledetocht in de sneeuw te kunnen maken.
We zouden dan via Whitehorse terugvliegen.
Heeft er iemand tips?
Wat is een goede route, vooral als je bedenkt dat we niet teveel km’s per dag willen rijden omdat het anders donker is wanneer we ergens toekomen en we vermoeden dat in het duister rijden op secundaire wegen in december niet zo’n evidente optie is…

Alvast bedankt!
Katja

Dat lijkt, op het eerste gezicht een prachtig avontuur. Nader beschouwd misschien een tikkeltje te onbezonnen. Waarom? Veel redenen.
In Noord British Columbia(en Yukon) kun je in december al te maken krijgen met temperaturen rond de -20 celsius, evenals met overvloedige sneeuwval.
Vanuit Vancouver is zowiezo al bijna onmogelijk. Je hebt nl een zg. “winterised” 4wh.drive voertuig met blokverwarming, sneeuwkettingen en/of winter/spijkerbanden nodig voor het noorden. Die zijn, vermoed ik, in Vancouver niet te huur. Over delen van dit traject kom je geregeld over honderden kilometers geen servicepunten tegen. Veel accomodaties onderweg zullen gesloten zijn voor de winter. Je hebt, in geval van nood, de allerbeste communicatie-apparatuur nodig, die alleen aldaar is te verkrijgen (je mobiele telefoon van alhier kun je net zo goed thuis laten).
Er zijn nog altijd delen van dit traject, die voeren over gravelwegen en die kunnen vaak gedurende langere periodes onbegaanbaar zijn. Je kunt onderweg geconfronteerd worden met afgesloten wegen i.v.m. sneeuwval. “Even omrijden” is er dan echt niet bij.
De kortst mogelijke afstand Vancouver - Whitehorse is 2500 km. In moeilijke omstandigheden zit je niet langer dan 4 uur per dag achter het stuur. 4 Uur per dag à gemiddeld 60-70(als alles meezit) betekent dat je 9 à 10 dagen onderweg bent.
Kortom, zonder een domper op de feestvreugde te willen zijn, bezint eer gij begint.

Hoi Katja,

Zoals deRaaf al schreef, het zal een hele onderneming worden.
Ik heb geen ervaring met dat gebied, maar het zal daar al een stuk kouder zijn dan in het zuiden van het land.
Ik weet dus niet hoe de wegen zijn rond die tijd, dat moet je zeker uitzoeken.

Maar als jullie er toch voor gaan, zorg dan dat je altijd genoeg benzine in je auto hebt. Verder is het een must om; Een warme deken, voldoende eten en drinken, light sticks en een schep bij je te hebben.
Mocht je nl op wat voor manier niet meer door kunnen, dan moet je jezelf in leven weten te houden. De schep is om jezelf eventueel uit de sneeuw te graven als je vast komt te zitten.

Er zijn speciale winter kits te koop waar van alles in zit wat je nodig kan hebben. Ik geloof dat je deze bij Canadian Tire kan kopen.

Onderschrijf helemaal de vorige reacties. Daarbij loop je ook het risico dat wegen gesloten kunnen zijn ivm white-outs en sneeuwval. Ook vanuit financieel oogpunt kun je beter het vliegtuig vanuit Vancouver naar Whitehorse nemen (2 uur vliegen) en in Whitehorse een auto huren. Last but not least: over het algemeen wordt het touristen afgeraden ivm onervarenheid met de wegen en het weer. Tenslotte: Yukon vind ik de mooiste ‘provincie’ van Canada en ga er dan ook in de loop van 2010 wonen.

Neem in ieder geval extra eten en drinken mee voor een aantal dagen en warme kleren, dekens etc. Het weer kan erg onvoorspelbaar zijn in de bergen en het kan zomaar zijn dat je niet verder kunt rijden en de nacht in de auto moet doorbrengen.

Voor de rest natuurlijk wel een erg mooie roadtrip, mits je hem heel goed voorbereidt en ter plekke ook per dag goed laat informeren over weg en weer condities.