Xalapa - iets anders

Ben je op zoek naar iets anders dan het massa toerisme dan is een reis vanuit Mexico stad naar de staat Veracruz echt een aanrader. Je kunt dan via Puebla naar Xalapa reizen en vanuit Xalapa een aantal uitstapjes rondom maken om midden in het echte Mexicaanse leven te genieten van de locale feesten, het heerlijke eten en de prachtige natuur en nog ongeschonden dorpjes. Xalapa is een studentenstad, de hoofdstad van de staat Veracruz en is vol leuke café’s en barretjes waar je overdag kunt genieten van de heerlijke lokale koffie en 's avonds van een fantastisch optreden en de meeslepende muziek “Son Jarocho”. Daarna zou je door kunnen reizen naar de kust van Veracruz en een paar heel erg mooie tussenstops maken op weg naar “El Tajin” een indrukwekkende archeologische vindplaats die nog niet wordt overspoeld door toeristen. Aan de kust “La costa esmeralda” staan veel hotels, van goedkoop tot duur welke in de vakantieperiodes worden bezet door Mexicanen (bijna geen buitenlanders). Ik ken in Xalapa een lieve moeder die enkele kamers ter beschikking heeft en waar je midden in het centrum kunt logeren en genieten van haar heerlijke Mexicaanse kookkunst. Zij kan je ook heel veel tips geven over locale feesten van de dorpjes rondom en je zult er met open armen worden onthaald. Ik heb zelf een paar jaar in Xalapa gewoond en het is echt een leuke stad waar je je niet zult vervelen en waar je echt kunt genieten van het pure Mexicaanse leven. ALs je een originele vakantie wilt hebben in Mexico zonder massa-toerisme dan kun je contact met me opnemen en kan ik je veel tips geven. Ik beloof je dat je er geen spijt van zult hebben, want het is een fantastisch gebied met ontzettend vriendelijke mensen waar je volop van kunt genieten!

Bedankt voor alle leuke tips rondom Xalapa! Zou je mij de contactgegevens van die vrouw kunnen geven? Ik zou graag bij haar verblijven met mijn vriend. Nog een vraag over Veracruz, denk je dat dat rond de kerstperiode ook niet overstroomt van de toeristen? We zijn op zoek naar een leuke, fijne badplaats zonder al te veel massatoerisme. Hoor graag van je, alvast bedankt! Groet, Janneke

Als je op zoek bent naar een leuke badplaats zou ik de Golf-kust achterwege laten. De stranden zijn hier zeker niet mooi.
De mooiste stranden vind je in het caribbische gedeelte van Mexico (zeg maar van Cancun zuidwaarts richting Chetumal), terwijl de stranden aan de Pacifische kust ook heel mooi zijn (zoals Puerto Escondido, Puerto Vallarta, Zihuatanejo).
De staat Veracruz is trouwens wel prachtig, de stranden helaas niet.

Ik ben het met verdwaald eens dat Veracruz niet het witte strand met azuurblauwe zee is. Echter, het is wel heel mooi (zie mijn foto’s). Als je een echte strandvakantie wilt, kun je idd beter een van de stranden aandoen die Verdwaald aandraagt. ALs je dat niet perse wilt, wel wilt genieten van de natuur en het mooie Mexico van de staat Veracruz, dan is Xalapa en een trip richting El Tajin zeker heel erg de moeite waard! Laat maar weten of ik je de contactgevens van de Mexicaanse mevrouw moet geven. Het kan via email, maar ook telefoon. Spreek je Spaans?

Bedankt voor de tips! Verdwaald: zijn de stranden die je noemt aan de Pacifische kust erg toeristisch of juist niet?

Tjah wat is toeristisch? Hutje-mutje op het strand zoals in Scheveningen op een zomerdag zie je in Mexico vrijwel nergens.
Puerto Vallarta is van de genoemde locaties het meest toeristisch (veel Amerikanen). Puerto Escondido valt heel erg mee, veel jonge backpackers dus er hangt een heel relaxed sfeertje (het is een surfersplaatsje). Dus toerisme heb je overal wel… maar echt massaal toerisme vind je met name in Cancun en Playa del Carmen.