Working and Living in Mumbai-India

Hi,

• I am writing this note in English, so non Dutch people can also read it. Off course you can answer it in Dutch.*

I work at a Dutch ICT company that off shores work in India. I am in search for the possibilities to live and work in Mumbai. My wife and son (one year old) will also come to India and I hope to also find work or trainings for my wife, during this stay. I expect to stay in Mumbai-India for one year.

To gain more knowledge and background on what to expect, I am looking for Dutch citizens (currently in India) who already have these experiences. Can anyone tell me if you know of a community of Dutch citizens (or individuals) who live and work in Mumbai? If so, is it possible that you connect me to this community (or individuals)?

The questions that I already have are;

• Is a community of Dutch citizens available in Mumbai? Is it socially active?
  • How day to day life looks like for Dutch citizens in India?
  • Is it judicious to bring my one year old son in India-Mumbai? What about child care or health care?
  • Is it feasible to think I will find work or trainings for my wife?
  • Is it safe for my wife and son to walk alone on the streets?

As you notice, I am really in search for some practical feedback from hands on experienced people.

Thanks in advance for your answer,

With kind regards,
Elmar

Ik heb een tijd terug samen met mijn vriendin een half jaar in Delhi gewoond en hebben in die tijd ook Mumbai bezocht.

Onze ervaring was dat de actieradius van een vrouw alleen erg beperkt is in India, al was de buurt waar we woonden op zich veilig genoeg. Het grootste gevaar is overigens het verkeer. Mocht je de beschikking hebben over een auto met chauffeur dan is het geen enkel probleem, winkelgebieden en bezienswaardigheden zijn over het algemeen veilig.

In Delhi is er een zogenaamde ‘dutch club’ die 1x per maand een club afhuurt.
Waarschijnlijk is die er ook wel in Mumbai. Zowiezo zijn er genoeg expats die wel wat behoefte aan ‘westers’ contact hebben, via via is het relatief eenvoudig om contact te leggen.

Aangezien onze tijd maar vrij beperkt was hebben wij heel veel gereisd in dat halve jaar, dit kon door veel gebruik te maken van lange weekenden en het opnemen van vakantiedagen. Het schijnt dat veel expats dit nalaten, maar dit is wel de manier om je verblijf in India meer waarde te geven.

Verder zijn er in de grote steden genoeg shopping malls, moderne bioscopen met engelstalige films. Het is niet moeilijk om India je vrije tijd goed te besteden.

De gezondheidszorg varieert van heel erg slecht tot heel erg goed (veel beter dan in Nederland). De laatste kost wel veel en het is natuurlijk wel zaak om via via erachter te komen welke kliniek goed is. Kortom gezondheidszorg hoeft geen probleem te zijn. Overigens zijn wij zelf nooit echt ziek geweest dus deze informatie heb ik van anderen gekregen.

Werk vinden voor je vrouw is lastig, maar vrijwilligerswerk is natuurlijk een optie en een cursus Hindi of Marathi is natuurlijk altijd een goed idee. Wel moet ik toegeven dat het leven voor mijn vriendin hier een stuk passiever was. Eigenlijk had zij meer moeite om haar draai te vinden dan ik.

Of je wel of niet naar India moet gaan is eerder een vraag of jullie beide er genoeg mentale veerkracht voor hebben. Na een half jaar was ik ergens wel blij om weer naar Nederland te gaan, maar vindt het nu ook wel weer leuk om nu weer een tijdje in India te zijn.

In India kun je normaal alleen auto’s met chauffeur huren. Een weekendje weg in India is moeilijk want je gemiddelde reissnelheid is 35 km per uur. Dus je komt niet ver. Behalve met de Shatbadi express trein deze haalt gemiddelde snelheden tot wel 80 km per uur. Gaan echter niet verder dan ongeveer 7 uur van Delhi. Ook kun je vliegen maar ook dan ben je beperkt tot 1 plaats.

Reizen in India kost inderdaad veel tijd, maar is zonder meer de moeite waard.

In de tijd dat we in Delhi verbleven hebben wij heel veel tripjes gemaakt.
In een lang weekend is veel mogelijk, en als je in de gelegenheid bent om een week vrij te nemen nog veel meer.

Als de financien geen probleem zijn dan is vliegen in combinatie met auto en chauffeur de manier om veel te zien.

Overigens is het wel mogelijk om zelf een auto te huren, rijden in India is best wel een avontuur, maar leent zich alleen voor niet al te lange tripjes.

Met wat minder geld is de trein een uitkomst, veel treinen vertrekken laat in de middag en komen in de loop van de vokgende dag op hun bestemming aan.

In een half jaar tijd hebben wij veel plaatsen bezocht in omliggende staten zoals in de Punjab, Rajasthan, Utteranchal, Uttar Pradesh, Madya Pradesh en verder Mumbai en Goa. Ik geef toe je moet van reizen houden, maar er is best wat mogelijk. Behalve de Shatabdi express is er ook nog de Radjhani express, deze is nog wat luxer dan de Shatabdi.

Kortom in een half jaar tijd op een palmbomenstrand in Goa, tot de enkels in de drek in Varanasi, overnachten bovenop een zandduin in de Thar woestijn tot het cosmopolitische leven van Mumbai. Doen dus!

Ik ken de Radjhani express niet ik weet alleen dat de Shatbadi express sneller is en daardoor een groter bereik omdat beide treinen elke dag op en neer rijden naar Delhi.
Tony