Work Permit South Africa

Hoi,

Sinds een maand ben ik nu in Zuid Afrika en ik probeer werk te vinden in Cape Town. Echter, een werkvergunning krijgen is vrij ingewikkeld. Wie heeft hier ervaring mee en kan goede tips geven?

Ik heb zelf Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestuurd, zou het liefst in die richting aan de slag willen, maar heb begrepen dat je dan geregistreerd moet worden wat veel geld en energie/gedoe kost. In principe wil ik allerlei soorten werk wel aanpakken op dit moment… Heb begrepen dat dit in de callcenter business het gemakkelijkst gaat. Zijn er ook mensen die andere ervaringen hebben?

En hoe zit het voor vrijwilligers, krijg je dan gemakkelijker een vergunning, kun je die bijvoorbeeld ombuigen naar een werkvergunning in een later stadium?

Alvast bedankt!

het is erg moeilijk om een werkvergunning te krijgen. Eerst zorgen dat je een SA arbeidscontract op zak heb en dan samen met je werkgever de werkvergunning aanvragen en die kan best even duren een paar maanden zelfs. In Johannesburg heb je veel callcenters, bijvoorbeeld IBM, die helpen je dan met alle papieren.

suc6

Voor het werken in een callcenters worden inderdaad veel niet Zuid Afrikanen aangenomen. Dit omdat de meeste callcenters namelijk voor de Europese markt op zoek zijn naar Nederlands/Duits/Frans sprekende medewerkers.

Het is vervolgens dan ook relatief eenvoudig om aan te tonen waarom jij meer geschikt bent voor deze functie dan een Zuid Afrikaan zelf… Omdat je één van deze talen machtig bent.

Deze “unique skills” zijn in dit geval dan ook de basis voor een aanvraag van de werkvergunning.