Het is mijn bedoeling om met een aantal mensen een woongroep te realiseren in Frankrijk. Dit door gezamenlijk een pand te kopen en er te gaan wonen.
Notarieel zou dit mogelijk zijn om met meerdere personen eigenaar te zijn van een vastgoed object. Dit vereist een goede voorbereiding en het maken van goede afspraken. Zelf ben ik niet vermogend maar zou wel willen participeren in de koop van een object. Het kan zijn dat er enkele vermogende deelnemers zijn en dat de anderen dan ruimte huren of meebetalen aan de hypotheek.
Het zal niet makkelijk zijn een goede constructie te vinden. Graag zou ik in contact komen met enkele personen die iets zien in mijn project. Dit is slechts het begin, en zal er nog veel gepraat moeten worden om dit idee werkelijkheid te laten worden.
Mijn naam is Stefan en heb een HTS diploma, ben TEFL docent Engels, alleenstaand (54 jaar oud) en ben de afgelopen jaren zes maal vrijwilliger geweest in Frankrijk. mijn e-mailadres is: sa_meijer@hotmail.com
Bedankt voor je reaktie. Het idee dat ik heb is nog in een zeer vroeg stadium.
Eerst wil ik een aantal mensen vinden. Ik denk aan ongeveer 5 personen. Er zal gesproken moeten worden over een financiele constructie, wie eigenaar worden en wie zoals ikzelf niet vermogend is bijvoorbeeld huurt. De wil moet aanwezig zijn om met een beperkte groep in een huis op een geschikte locatie (regio) te gaan samenwonen. Er kan bijvoorbeeld door een van ons gekookt worden en zelf klusjes uitvoeren waarover afspraken gemaakt moeten worden. Stel dat er een aantal personen zich aanmeld voor mijn idee, project, wie bepaalt dan wie er toegelaten mag worden tot “aspirant bewoner”. Angezien ik de initiatiefnemer ben van dit project zal ik zelf voor de eerste persoon zelf moeten bepalen of het klikt, en daarna als er weer iemand bij komt samen beslissen of die volgende ook bij ons past. Dit riekt allemaal naar solliciteren maar een groepje met mensen die niet bij elkaar passen kan ook niet. Maar zover is het nog lang niet. Misschien dat je de volgende keer je telefoonummer wilt achterlaten bij je bericht dan kunnen we eens praten wat je zelf denkt, en misschien ideen hebt en te gaan doen in de toekomst in Frankrijk. Het liefst zou ik in een bestaande Franse woongroep gaan wonen maar na lang zoeken ben ik er niet in geslaagd iets te vinden of een organisatie die misschien bemiddeld op dat gebied. Vandaar dat ik dit project probeer op te zetten om zelf iets te gaan organiseren.
Ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben enmisschien tot horens.
Lenny,( doopnaam Elena) 58 jr. en verblijf vaak in Frankrijk en Spanje.
Regelmatig toer ik met een camperbusje.
Ik heb in de verpleging gewerkt en veel zeilend gereisd.
Verder klus graag, maak onder anderen mijn eigen meubels, trap, keuken enz.
Ik ben ook op zoek naar een plek in Frankrijk.
Met meerderen in 1 huis en/of zelfstandige woonruimten.
Mijn voorkeur gaat uit naar het kopen van een stukje bouwgrond en daar een bescheiden woonruimte te bouwen…of met een nog op te knappen kleine woning.
Misschien een idee ???
Elkaar helpen met het bouwen van een onderkomen??
Vanwege de matige winters is het zuid- zuidwesten wat mij betreft ideaal en ook nog goed betaalbaar.
Ik ben vorige maand in de buurt van Toulouse geweest en in die streek zijn nog redelijk veel rustieke dorpjes.
Bedankt voor je reactie. Zelf op een stukje land een beperkt onderkomen bouwen zie ik niet zitten. Een bestaande woongroep zou ideaal zijn maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Daarom wil ik met anderen zelf iets proberen te organiseren. je zou in een volgende mail je telefoonnummer achter kunnen laten dan kunnen we eens praten over onze plannen.
Ben in basis geinteresserd in je idee. Ben zelf 47 jaar en al geruime tijd op zoek naar een manier om in LDF te gaan wonen. Voor mijn werk zal ik iedere maand even terug naar NL moeten. Ben ook al een tijd op zoek naar woongroepen/vormen. Weinig gevonden. Ik zoek rust en ruimte en de mogelijkheid grotendeels zelfvoorzienend te zijn.
Heb twee rechterhanden dus een zelf in te richten / te verbouwen omgeving zou voor mij geen probleem hoeven zijn (vele handen maken licht werk).
Locatie heeft mijn voorkeur op ± 800 km van Nl. Bourgogne, Auvergne, France Comte, zijn nog goedkopen streken met veel ruimte.
Het liefst zou ik in een bestaande Franse woongroep terechtkomen. Ook ik heb zeer weinig gevonden op dit gebied. Ik ben een beetje huiverig om zelf iets te gaan bouwen. Onder toezicht van een echt handig iemand zou dat wel lukken denk ik. Ik ben denk ik niet vermogend genoeg om een zelf te bouwen onderkomen te kunnen bekostigen. Wat moet zoiets kosten. Heeft u daar enig idee van? Er is een stukje bouwgrond nodig en een bouwvergunning, tekening en een budget. Mijn voorstel is echter om met een groepje mensen eigenaar te worden van een bestaand huis om daar te gaan wonen. opknappen kan altijd nog. Vijf personen kunnen als je niet veel geld hebt een hypotheekbetaling van ongeveer 1250 euro opbrengen per maand. Voor dat geld kan je een behoorlijk groot huis afbetalen. IK hoop dat u dit een interessant idee vind en contact wil blijven onderhouden.
Ik ben Marjan. Ik heb zojuist jullie berichtjes gelezen en heb zelf een bericht achter gelaten bij wonen en werken. Mijn grote droom is naar Zuid Frankrijk vertrekken. Ben 52 jaar oud, heb hier nu nog een eigen zaak, wil deze meenemen als het mogelijk is, maar kan ook ander werk verrichten.
Ik sta open voor intiatieven en voor jullie idee.
Alleen heb ik wel, echt de wens om naar regio Cote d’Azur/ Var te vertrekken. Dit vanwege het feit dat in deze regio al veel Nederlanders wonen en werken. Het is wel een streek die wat duurder is, maar buiten Cannes, richting Valbonne/ Opio of Les Adrets vallen de prijzen toch wel mee. En vooral als het gezamenlijk gaat.
Het achterland van Cannes/ Nice ken ik zelf vrij goed, daar ik er vorig jaar heel vaak ben geweest.
Ik hoor graag van jullie, met vriendelijke groet, Marjan
Hallo allemaal en geinteresseerden…mijn naam ‘Enfoh’ staat voor;
emigreren naar frankrijk of hongarije, maar noem me maar Marianne.
Jullie roepen iets op, waar menigeen zijn/haar eigen ziet zitten en ik noem dit gewoon;… een ideale droomwens en een geweldig idee !!!
Ik ben 59, nog lekker jong en gezond en met een héél klein spaarpotje voor een eventuele verhuizing en een nieuw te willen kopen (wintervaste) yurt denk ik ook wel eens over een plekje bij een zelfvoorzienende woongemeenschap.
Maar mijn wens bestaat uit wél een groep leeftijdsgenoten, zeg maar iets van 50-plussers.
Elkaar ondersteunen daar waar nodig is, elkaar respecteren en gezamenlijk genieten van de rust, natuur, elkaar (naar behoefte) en de moes- fruit- groente en bloementuin(en).
Gewoon om toerbeurten en vanuit je hart iets willen betekenen en kunnen doen voor elkaar, dan kom je al 'n hééééél end.
De een kan dit en de andere dat, dát is waar het om gaat, zonder alles af te willen wegen.
Een prachtig-mooi stukje leven, dát is denk ik wat ik proef en ieder wel zou willen.
Waarom kijken we dan niet naar een lap grond om daar bijvoorbeeld allemaal een eigen yurt op te plaatsen, met houten vlonder en we helpen elkaar met opbouwen.
Is dit niet een aanvullend idee?
Als jullie willen [EMAIL=“reageren…marianne.ruijter@quicknet.nl”]reageren…marianne.ruijter@quicknet.nl
Mijn naam is Jan van Herwaarden, 53, en ik beschik over een mas met bijgebouwen en terrein nabij Ales, Gard, aan de rand van de cevennen.
Ik ben op zoek naar mensen die La Font de Rouve willen medebewonen. Wellicht kunnen we elkaar eens ontmoeten? Zie www.lafontderouve.eu .
Ik ben Annelies, 54 jaar en loop al sinds mijn jeugd met het idee om eens een woongroep op te richten in Frankrijk/Italie om daar op een stressloze manier te kunnen samenleven met mensen, mijn eigen ‘ik’ te behouden, wat voor elkaar te kunnen betekenen en elkaars kwaliteiten te kunnen benutten. Op deze manier wil ik graag oud worden en hoop zo ook heel lang ‘self-supplying’ als groep te kunnen zijn.
Dit topic is al wat ouder. Hoe staat het met de plannen van de vorige schrijvers?
Ik ben in ieder geval geïnteresseerd.
Kun je me jouw mail-adres even doorgeven?
Dan kunnen we wat makkelijker heen en weer filosoferen hierover.
De mijne is [EMAIL=“marianne.ruijter@quicknet.nl”]marianne.ruijter@quicknet.nl
Ik ben trouwens 59 jaar.
Ik verheug me op het kletsen over mogelijkheden.
Tot dan.
Groetjes Enfoh (staat voor): Emigreren Naar Frankrijk Of Hongarije.
Bonjour,
Ik woon sinds 15 jaar in het zuiden van Frankrijk. In Barjac in het departement Gard.
Ik woon hier met mijn zoon van 11 jaar die hier in september naar het voortgezet onderwijs gaat.
Ik ben 56 jaar oud en ben professeur de Tai Chi & Qi Gong. Ik droom al jaren om met ‘woongroep’ mijn leven te delen. Heb in het verleden ook al in een woongemeenschap in nederland geleefd en dat beviel mij enorm. Ik ben van origine Indonesisch en heb mijn familie en vrienden in Nederland.
Ben heel vaak op reis naar Indonesie omdat ik reizen organiseer en cursussen Tai Chi en Qi Gong in indonesie ook.
Daarnaast ben ik vaak in Indonesie omdat ik een weeshuis na de tsunami heb opgericht met mijn franse en nederlandse vrienden. Dit weeshuis is op Samosir- Sumatra. Omdat ik de president ben van deze ONG ben en ook de directrice van dit weeshuis heb ik veel werk in Frankrijk en Indonesie te verrichten. Dit alles als vrijwilligster en niet betaald. Mijn salaris moet komen van de reizen en cursussen die ik organiseer. Al mijn eventuele kapitaal deel ik met mijn ‘weeskinderen’ in Indonesie.
Het zou een plezier zijn om mee te werken aan dit ‘woongroep’ project.
Ik heb jouw website bekeken en wat mij betreft zou ik graag eens kennis komen maken met jou om over de door jou geboden mogelijkheid te praten.
Ik bevind mij nu in het Noord-Westen van Spanje, druk bezig met diverse klussen.
Tegen het einde van dit jaar verblijf ik weer in de buurt van Avignon voor de rest van de winter.
Mocht het gelegen komen dan hoor ik graag van jou om een afspraak te maken.
Dag fijne mensen !
Ben nog maar recent lid van deze PRIMA site en ook (nog) niet heel
bedreven in ‘netwerk-communikatie’ ha-ha…
Net bericht/idee ontvangen van…kan z’n naam niet terugvinden, dus
tik gewoon door…man die ‘leefgemeenschap’ ergens in Frankrijk wil
manifesteren !!! Ben ik al 20 jaar meer bezig, echt waar ! Nou-nou, heb
alle reakties gelezen en ben zeer geinteresserd in jullie allemaal. Marianne
is een goede vriendin van mij, de reakties van Annelies, Elena en Sylvie
spraken me ook enorm aan. Kortom, ga alle reakties weer opnieuw en op mijn
gemak lezen…
Ben VRIJ, d.w.z. materieel & financieel, huis verkocht en meeste bezittingen van de
hand gedaan…rugzak geleegd en woon tijdelijk in huis van vriendin met enkele tassen
kleren, mijn ‘kunstwerkjes’, geschriften/poezie, wat ik nog niet wil/kan LOSLATEN ha-ha !
Alles wat ik ECHT NODIG heb, mij dient, kan/is in heel kleine camper (omgebouwde ‘bestel-
wagen’, ‘fourgon’ in 't Frans…letterlijk op straat gevonden !)…In ‘vorig leven’ in dit leven
heb ik 3 jaar rondgezworven in vnl. Spanje en Portugal. Later meer over mij en
mijn ideeen/wensen t.a.v. een leven dat bij mijn passies/essentiele behoeftes past in ge-
zamenlijkheid en harmonie met die van anderen…GEDEELD WENS geloof ik he ! Alles is
mogelijk, creeer-/manifesteerbaar ! Hoop dat dit mailtje jullie allen bereikt ? Zo niet…mijn
email-adres is: sue3x@orange.fr
Fijne Dag en 'KEEP YOUR DREAMS (en jezelf) ALIVE Ha-ha-ja-ja…
Salut, Namaste Susan (Marysue)
Hoi nog een keer Allemaal,
Zag mijn bericht verschenen, dus toch gelukt ha-ha…
Heb inmiddels ook naam van initiator genoteerd…mijn
excuus Sameijer voor…
En moest ook om mezelf LACHEN met opmerking…als…
dan hier mijn email…nou ja, ach…je voelt wel wat ik bedoel…
Heb ook nog geen ‘persoonlijk profiel’ samengesteld, dus doe
als ik daarvoor ‘in the mood ben’…even iets te druk met andere
dingen, dus…alles op z’n tijd…
Salut Susan…
Blijkbaar zijn er verschillenden die het idee van een ‘franse woongroep’ een goed idee vinden en hier eigenlijk al lang aan denkt.
En wie gaat dan wat coordineren en organiseren, want ik hoor niets van Stefan Meijer.
Ben je misschien al bezig met de selecties, of misschien met anderen dan de mensen die hier op gereageerd hebben, of …?
Laat je wat van je horen!? want ik ben heel serieus met mijn ideen en zou graag met dit project willen beginnen om te kijken of er eventueel mogelijkheden zijn. Ik zou graag willen onderzoeken of dit idee realistisch is. Mijn mailadres is: sylvie5wilson@gmail.com