Woning & Werk gezocht op Bonaire

Ik ben Paul , 51 jaar en wil me ongeveer vanaf januari 2012 definitief te gaan vestigen op Bonaire:zon02:.

Ik ben daarom op zoek naar een woning voor minimaal een half jaar.
Daarnaast zoek ik ook werk en wil later misschien wel een eigen zaak op gaan zetten.
Het is maar waar er behoefte aan is op het eiland.

Wie kan me daarbij helpen?

Alle advies & tips zijn welkom, hopelijk zien wij elkaar daar ook nog!

Groeten!
Paul

Bonaire is momenteel overspoeld met Nederlanders die allemaal even komen voor het snelle geld. Allen vergeten dat de economie van Bonaire zeer beperkt is. Met 15,000 inwoners zijn er weinig zaken welke je succesvol kunt opzetten en zodra je het doet zul je zien dat er meteen nog 5 anderen hetzelfde gaan doen.
Je kunt natuurlijk ook beginnen aan bouwen van appartementen en vakantie villa’s, maar dan zou ik zeggen: ‘sluit gezellig achteraan in de rij aan’. Bouwen lukt wel (hoewel er momenteel een schreeuwend gebrek aan bouwmaterialen is), maar het verkopen is inmiddels toch een ander verhaal geworden, er staat zeer veel leeg en te koop.

Zonder een wel overwogen idee wat je daar nu precies gaat doen zou ik niet naar Bonaire vertrekken, dat gaat geheid volledig mis. Bonaire is inmiddels peperduur en tenzij je genoeg geld ter beschikking hebt zal het dus sabbelen worden. Bars en restaurants zijn er meer dan genoeg, de meesten hebben niet veel te doen tijdens het low season, maar de huur moet nog wel worden betaald.
Ik ben zelf bezig geweest met een verhuizing van Curacao naar Bonaire, maar moest uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat er simpelweg geen markt is voor hetgeen ik daar wilde doen.

Was pas geleden nog wel even op Aruba en moet zeggen dat daar meer mogelijkheden zijn op het gebied van toerisme etc. Maar helaas is daar het verkrijgen van een verblijfsvergunning een zeer lastige procedure. Ook voor je eigen bedrijf levert het problemen op, want de eerste 5 jaar mag je, net als op Curacao, geen directeur zijn van je eigen bedrijf.

Ten eerste vriendelijk bedankt Papaya, voor dit snelle en volledige antwoord.
Uit andere verhalen had ik niet begrepen dat de economie op Bonaire zo langzaam zou groeien.

Import bouwmaterialen lijkt me dan een goede handel voor hen die er ervaring mee hebben.

Ik weet nu al weer wat beter, wat me te wachten staat en zal dan eerst maar eens proberen een baan in de dienstverlening of toeristische sector te vinden.
Nu heb ik in ieder geval dan meer tijd, het Papiaments te leren en te genieten van het klimaat.:zon02:

Tot over een maand of twee, dan ben ik van plan er voorlopig 3 maanden door te brengen en daarna nog eens 3!
Groet!
Paul
:vak02:

Inderdaad een goed idee om eerst maar eens rustig te gaan kijken. Bonaire is zeker een mooi eiland, lekker rustig, geen stoplichten, geen files, voor mij ideaal, zou er zeer graag wonen. Zeker omdat Curacao nogal hectisch is en de criminaliteit alhier hoog is. Op Bonaire is het allemaal wat gemoedelijker.
Maar wie niet met pensioen is of geen schip met geld heeft, zal gewoon moeten werken en dat zal toch lastig zijn wanneer de economie zo klein is. De gemiddelde Bonairiaan heeft niet veel geld en dat is iets om niet te vergeten.
Het doel is om Bonaire te laten groeien tot 30,000 inwoners, waarbij de economie min of meer ‘self sustaining’ zou moeten zijn. Maar zover is het nog lang niet en blijft het een komen en gaan van gelukszoekers.

Maar…het is en blijft een mooi eiland.

hallo vanaf dushi Bonairu, het is zeker een schitterend eiland en heerlijk rustig met een mooie natuur. Mijn dochter en schoonzoon zijn hier vorig jaar naartoe geemigreerd dus ben ook vaak op het eiland te vinden. Tot nu toe gaat het heel goed met hun B&B

Heb vorige week geloof ik hen bij ‘Ik Vertrek’ gezien, kan dat ? Zag er goed uit wat ze hadden gebouwd, moet een hoop werk zijn geweest en hopelijk genieten ze nu een beetje van de rust van het eiland.

ja dat klopt, was op bvn vorige week, idd heel veel werk maar nu is dat dus dubbel genieten. Is erg leuk geworden allemaal en gaat heel goed !