Wonen/werken/eventueel studeren in Cambridge

Hallo,

Ik ben 19 jaar, heb een jaar geleden mijn HAVO-diploma gehaald (met een 9 op Engels, daar zit ik niet mee), en wil nu graag verhuizen naar Cambridge! Maar hoe begin ik daar aan? Gewoon gaan en daar een baantje zoeken, en me dan pas later aanmelden voor een studie? En hoe zou dat dan in z’n werk gaan? Of kan ik beter alles vanuit Nederland regelen? Want het contract van mijn huidige baan loopt bijna af, en ik kan nergens echt een goede opzet vinden, waarbij ik gewoon weet wat er allemaal geregeld zou moeten worden…

Groetjes!

Hier een goede baan vinden zonder (beroeps)diploma is vrij lastig. Je komt dan net als in Nederland vaak terecht in de horeca, het is maar net wat je wilt natuurlijk. Echt heel veel hoef je niet te regelen. Als je van plan ben langer dan 8 maanden in Engeland te blijven moet je je wel uitschrijven in Nederland. Je gaat dan werken in Engeland en betaalt Engelse belastingcenten (pas op, dit is best nog wel veel geld). Je kan hier dan bij de Job Centre Plus een NI nummer aanvragen (die heb je sowieso nodig voor een baan). Als je eenmaal een NI nummer hebt heb je hier direct een zorgverzekering. Simsalabim ;).

Ik raad wel aan een Engelse bank account te nemen. Met een Nederlandse rekening betaal je heel veel conversion rates en commissies. Engelse banken doen alleen heel erg moeilijk met het verschaffen van zo’n account, ze willen namelijk bankafschriften van je hebben, maar Nederlandse bankafschriften mogen dan niet. Je kan het beste HSBC dan proberen, die hebben geloof ik speciale bank accounts voor immigranten.

Hou er ook rekening mee dat kamers in Cambridge best prijzig zijn. Spaar genoeg geld op dat je er in ieder geval 3 maanden mee vooruit kan (hou ook rekening met de borg!)

Hoop dat je hier wat aan hebt! Dit zijn namelijk de belangrijke dingetjes :wink:

Waarom wil je per sé naar Cambridge? Lijkt me niet de ideale plek om een baan te zoeken, dan zou ik eerder naar London gaan. Wat mijn voorganger ook al zei; kamers zijn echt heel erg prijzig dus wellicht niet de slimste optie als je toch nog geen werk hebt.

Wat betreft studeren, met een havo diploma kan je niet aan een universitaire studie beginnen voor zover ik weet, maar wellicht dat er opleidingen zijn die equivalent zijn aan Nederlandse HBO opleidingen?