wonen in Mombasa

Hallo,
Ergens in 2014 zullen mijn man en ik voor ongeveer 9 maanden vertrekken naar Kenia om daar twee kindjes te adopteren.
We hebben al contact gehad met een Belgisch koppel dat ifv hun adoptie in Nairobi hebben verbleven.
Onze voorkeur gaat echter meer uit naar Mombasa. Ik ben dus op zoek naar ‘ervaringsdeskundigen’
Hoe is wonen in Mombasa bevallen? Is het daar ‘veilig’? Welke regio kiezen we best om te wonen? Waar letten we best op wanneer we iets huren? Wat zijn de courante huurprijzen? Hebben jullie malariapillen genomen?
Tal van vragen… We zouden heel blij zijn als jullie er al enkele kunnen ophelderen!
mvg
Leentje

ALs je mij deze week belt kan ik je wat tips geven.Wij hebben in Kenya een stel op bezoek gehad die ook 2 kinderen daar geadopteerd hebben. Als je dat wilt kan ik je met hen in contact brengen.Wij hebben zelf een vakantiehuis aan de kust,dus ik kan ook daarover wat tips geven.Bovendien hebben we een paart jaar in Kenya gewoond en gewerkt.
Gr Wim 06191863822

Hallo!
Ik ben Marriëtte en woon nu bijna 2 jaar in Ukunda, zuidkust van Mombasa.
Ik weet door regelmatig bezoek van bekenden die daar 2x per jaar een maand verblijven dat er al meerdere adoptiestellen bij Indian Summer Cottages aan Diani Beach verbleven zijn tijdens hun adoptieperiode. De prijzen zijn goed te doen voor langere termijn verhuur heb ik gehoord en de cottages zelf zijn prima huisjes om in te verblijven voor zo‘n lange periode. Je zit dichtbij het strand en de shops, je zit veilig en mochten er vrienden of familie in die periode langskomen zouden ze daar ook bijv een appartementje kunnen huren. Als je wil kan ik de prijs per maand voor je achterhalen bij een verblijf van 9maanden en je evt met de manager in contact brengen.

Voor overige vragen mag je natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. Liefst per email: marriettevdvelde@hotmail.com
Maar mag ook per persoonlijk bericht.

Groetjes Marriëtte

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Via Wereldwijzer app

Hoi Leentje,

Wat leuk dat jullie naar Kenia komen! Het is inderdaad even oriënteren omdat er best wel veel dingen ineens op je afkomen.
Persoonlijk vind ik Mombasa een heerlijke stad, waar je veilig kan rondlopen. Op dit moment woon ik ook in Mombasa en vind het echt super!!

Ik zou je adviseren om een huis/appartement te huren aan de noordkust van Mombasa. Dit omdat je dan makkelijker en sneller naar de stad kunt gaan.
Er zijn een aantal regio’s die ik je kan aanbevelen in Mombasa. Als je wilt kan je me mailen en kan ik contact leggen met een bevriende real estate agent.
Hij zou dan een kijkje voor je kunnen nemen naar gemeubileerde appartementen.

Lijkt me handig als je me mailt via info@nakupendakenya.com en ik help je met al je vragen!

Groetjes Bettina

• Updated - - -

Hoi Leentje,

Wat leuk dat jullie naar Kenia komen! Het is inderdaad even oriënteren omdat er best wel veel dingen ineens op je afkomen.
Persoonlijk vind ik Mombasa een heerlijke stad, waar je veilig kan rondlopen. Op dit moment woon ik ook in Mombasa en vind het echt super!!

Ik zou je adviseren om een huis/appartement te huren aan de noordkust van Mombasa. Dit omdat je dan makkelijker en sneller naar de stad kunt gaan.
Er zijn een aantal regio’s die ik je kan aanbevelen in Mombasa. Als je wilt kan je me mailen en kan ik contact leggen met een bevriende real estate agent.
Hij zou dan een kijkje voor je kunnen nemen naar gemeubileerde appartementen.

Lijkt me handig als je me mailt via info@nakupendakenya.com en ik help je met al je vragen!

Groetjes Bettina

De gewone huizen in Mombasa kosten een 60-80,00 (twee kamers keukentje douche,toilet) tot 150,00Euro (meer slaap kamers enz.)
Toch zou ik je niet aanraden om in Mombasa zelf te gaan wonen dan moet je wel een erg stadsmens zijn (zoals ik) en blanke mensen zie je er haast niet,
die wonen en zijn aan de kust.Daar is het beter.
Jaap

Hoi Jaap,
zijn dit gemeubileerde of ongemeubileerde appartementjes? (gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ben niet van plan weer te verhuizen :wink: )

Via Wereldwijzer app

Hallo Leentje hier een website http://mombasa.olx.co.ke/houses-apartments-for-rent-cat-363 hier kan je een indicatie krijgen over de huurprijzen en met google maps kan je de locatie vinden.

[quote=“Marriette, post:6, topic:135565”]

Hoi Jaap,
zijn dit gemeubileerde of ongemeubileerde appartementjes? (gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ben niet van plan weer te verhuizen :wink: )

Ha,ja maar jij woont toch helemaal niet in Mombasa?
Volgens je zeggen woon je in dat mooie Ukunda dat is nog wel wat anders dan Mombasa en tientallen Km er vandaan.
Dat is hetzelfde als hier iemand van Wijk aan Zee of Bloemendaal die gaan ook niet zo maar naar Amsterdam verhuizen.
Die wil ook niet,die gaat op zijn hoogst een dagje naar Amsterdam of rijd er langs naar het vliegveld.
Idem dito in Kenia.
De vraag begrijp ik niet of dit gemeubileerde of ongemeubileerde woningen zijn?
Als je in amsterdam een minstens 9-M.tot een jaar maanden wil gaan wonen vraag je dat toch ook niet aan de verhuurder?
(meestal woningbouwver.) dus wel een heel vreemde vraag. De huur voor zoiets in Amsterdam is gewoon een 350-450 Euro
(kenia dus een 90,000kes).
Al heb ik wel eens gehoord, dat net na de tweede wereld oorlog,dat je een behang na keuze kreeg.
Maar als je een tot drie maanden ergens gaat wonen kan het handig zijn en voordelig om ingericht te gaan wonen,
maar toch niet voor een Jaar?En zeker in Afrika niet.
Ik neem aan dat je dat ook wel weet,dus ik hoef je het niet voor te rekenen en het dus maar een grapje is.

Vriendelijke groet.
Jaap

Wij zoeken echter wel een gemeubelde woonplaats :slight_smile:

En dat bedoelde ik dus Leentje… dat dacht ik al… ik zou dat namelijk ook willen als ik in jullie schoenen stond.
En ik kon me niet voorstellen dat die prijs die jij gaf Jaapb, dat die voor gemeubileerd was.
Maar vraag ook niet persé voor mezelf hè?! Ik woon inderdaad in Ukunda en ben niet van plan naar de stad te verhuizen, maar weet dat bijv Nairobi weer hele andere prijzen hanteert dan hier, dus was benieuwd wat Mombasa dan deed. Of het meer als Nairobi was of meer als Ukunda.

Via Wereldwijzer app

Hallo Leentje
Hier een website waar je informative kan vinden over de hhur prijzen in en rond Mombassa
Wanneer je Kenya aanklikt kan je eenvoudig naar Mombassa gaan en met het aangeven van de huurprijs krijg je een redelijk beeld van het aanbod.

Dit is een echte zoekmachine voor Kenianen en ook behoorlijk populair hier en ook voor andere zaken zoals meubels en auto’s goedbruikbaar heb ik persoonlijk ondervonden

http://www.olx.co.ke/houses-apartments-for-rent-cat-363

Hoi Leentje,

Toeval wil , dat er bij ons in Amazing een stel was die hetzelfde doen als jullie. Misschien wil je met haar/hun ervaringen uitwisselen ?
Ze zijn in de laatste 2 maanden nu maar ook zij zitten in NBO.

Wat mij betreft, en dat is puur persoonlijk, is Mombasa zelf een vochtige, warme, rumoerige, vervelende stad. Ik zou zeker kiezen voor wonen BUITEN de stad, en dan liefst aan de Noordkust zodat je niet met de ferry moet steeds als je in Town wil zijn.

Ik heb een Belgische vriendin die helemaal alleen in een groot huis woont sinds haar man gestorven is en wie weet wil ze een stuk van haar huis aan jullie verhuren zodat ze meteen ook gezelschap heeft. Ze woont er al 8 of 9 jaar en kan je dus ook veel adviezen geven.

In een persoonlijk bericht kan ik je haar gegevens geven, mijn emailadres hieronder.

Hoe de kust add’s in de gaten op Coastweek

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom mensen zeggen dat je beter naar de noordkust kan gaan omdat je dan niet met de ferry hoeft als je naar town wilt. Zo vaak wil je toch niet naar town? Ik kom er in ieder geval bijna nooit, en niet vanwege de ferry. Zou niet weten wat ik allemaal in die warme, drukke stad moet zoeken. Hier in Ukunda, Diani Beach veel relaxter. Maar dat is mijn mening, zo heeft iedereen zn voorkeur :wink:

Via Wereldwijzer app

Hey Leentje,

Ik heb je een pb gestuurd. Hopelijk nemen jullie contact met ons op !

Groetjes

Frank heeft een nieuwe logeermanier gevonden. Nadat hij 3 keer met mij meegeweest is gaat hij nu vaak alleen naar Kenya.
Hij logeert in een kamer bij mensen die een groot huis hebben waarvan de kinderen op kostschool zitten. (hij was nu 1 maand in Nyali)

Je kan zulke adressen vinden op AIRBNB.

Zoals ‘dit mens’ al zei : ik ontmoette toevallig mensen die ook met adoptie bezig zijn. Ik weet dus dat je om de haverklap naar town moet en niet zoals jij ‘bijna nooit’. Vandaar dus dat Noordkust veel beter is. Dat spaart enorm veel reistijd.
De ferry vreet nu eenmaal redelijk veel tijd , zeker als je frequent heen en weer zal moeten gaan.

Maar goed…

in zuid is de omgeving iets rustiger vandaar dat sommige adoptie ouders hier voor kiezen
er zijn genoeg accomodaties voor langere tijd te huren
als men de zaken goed regeld hoef je niet wekelijks naar nairobi
ook komt iemand van de instantie de adoptie ouders ter plekke bezoeken
dus als je een goede advocaat/bemiddelaar hebt hoef je niet te vaak naar nairobi
heb eens twee hollandse adoptie ouders in zuid ontmoet één daarvan speelde regelmatig
in de band van Kim
men verbleef daar ongeveer een half jaar

Hoi
Iets rustiger dan waar ? Kilifi ? Ik heb ondervonden van niet. Ben zowel zuid als noord meerdere keren geweest.
Ze wilde niet naar NBO , maar iets huren IN Mombasa dacht ik gelezen te hebben.
Intussen heeft ze vast wel een oplossing gevonden.

nog 18 nachtjes :zon02:

ja kilifi wel
maar kwa afstand is kilifi iets verder van mombasa dan zuid-kust
kwa tijd maakt het niet zoveel uit ondanks de ferry maar die gaat dan ook af en aan