Ik heb enkele vragen, maar eerst misschien even kort dit.
Mijn vriend en ik zijn in september-oktober dit jaar (2013) naar Johannesburg geweest. We zijn daar vrijwilligerswerk gaan doen, dit in een keuken in een opvangtehuis voor mishandelde vrouwen en kinderen. We hebben hier de tijd van ons leven beleefd!! We hebben super leuke mensen ontmoet en zijn daar met open armen ontvangen geweest. We hebben gezien dat het leven daar zoveel mooier dan langs hier. Kortom we zijn daar ons hart verloren en kunnen niet wachten om terug te gaan.
Ook hebben we er al over nagedacht of het niet mogelijk is om eventueel daarheen te verhuizen en daar een leven op te bouwen.
We weten natuurlijk ook dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en dat dit ook niet in een, twee, drie geregeld is.
Daarom vraag ik aan jullie om wat hulp… want ik heb geen flauw idee hoe ik hieraan begin, het internet staat ook vol met van alles en ik weet niet waar te beginnen.
Enkele vragen dus:
Waar kan ik duidelijke informatie vinden over de vereiste papieren die ik nodig heb om permanent in Johannesburg te mogen verblijven?
Wat zijn de eventuele mogelijkheden in verband met werk? Is het mogelijk daar werk te vinden of is het beter zelf een zaak op te starten? (We zouden graag bakkerij starten)
Welke buurten zijn er goed om te wonen en welke zeker niet?
Of weten jullie enkele site’s of adressen waar we deze informatie kunnen verkrijgen?
Het is een hele boterham (ik weet het ) maar ik zou graag zoveel mogelijk informatie verzamelen om te zien wat onze mogelijkheden zijn.
Het is zeker geen gemakkelijke weg. De buracratie hier is enorm! Een eigen bedrijf op te richten is mogelijk maar daar heb je ZAR 2,5 mil. voor nodig.
Maar alles staat hier http://www.home-affairs.gov.za/index.php/applying-for-sa-visa
Of vraag indo bij de Sa ambassade te Den Haag. In de ochtend kan je dar persoonlijk heen en smiddag kan je telefoneren. Ze zijn daar niet super
vriendelijke, dus slijmen en erbij blijven.
Je kan in de stad zelf wonen, maar er zijn genoeg mooie buitenwijken die zeker een echte bakkerij (met een koffie en broodjes, zeker waarderen, want die zijn er veel te weinig. Dus een gat in de markt.
sluitbme aan bij de post van Annemieke. Het land is schitterend maar je moet voor volledige emigratie wel een lange adem hebben. De ambassade in Den Haag is wat dat betreft wel een goede eerste ‘hobbel’. En als jullie echt een bakkerij willen starten ben je ook van harte welkom in de provincie Limpopo hoor. graag dichtbij Swartwater dan - daar wonen wij!
Met zonnige groet,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience
Sent from my SM-N9006 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Nee liever in de buurt van Lonehill Gauteng hi hi. We kunnen zeker een goede bakkerij gebruiken, maar ja waar niet in S.A.
Alleen je personeel moet je zelf opleiden, vak mensen vind je niet hier helaas.
En personeel hier hebben kan een nachtmerrie zijn. Totaal andere mentaliteit en je moet je zeker kort houden, geen overgebleven brood, gratis meegeven etc. want dat bevorderd stelen, jammer genoeg. (dit gebeurt zo vaak) En er altijd bijzijn! Jij bent de baas en zij zijn werknemers. Helaas kan je niet hetzelfde met je personeel omgaan als in EU. En de meeste kunnen geen verantwoording aan namelijk en bedriegen ze als ze kunnen ( jij bent rijk toch?)
Maar ik hoop dat jullie je droom kunnen verwezelijken en dat jullie iemand kennen, een Europeaan, die jullie helpt met alle inns en outs. Ben voordat je het weet wordt je belazerd. Want je bent wit en rijk!
Ben zeker niet negatief, maar is helaas de werkelijkheid.
Ik ben net sinds vandaag aangemeld op dit forum en lees heel veel interessante berichten. Net als vele anderen wil ik heel erg graag naar Afrika verhuizen, en net als iedereen zijn er veel vragen etc. Op dit moment woon ik op Curacao en run daar een struisvogelfarm en restaurant. De farm is ooit opgezet door een zuid afrikaan, maar helaas is deze overladen dus via hem kan ik niets meer bereiken. Jarenlang heb ik in hotel en bungalowpark achter de receptie gestaan, dus het toerisme en de horeca zit mij in het bloed.
Zou graag een lodge voor me zelf beginnen of bij iemand in dienst treden die een harde werkster kan gebruiken. Vraag me dan ook af hoe Annemieke hier ooit is terecht gekomen, is dit alleen mogelijk via via ??? Is het zo dat je via een kruiwagentje makkelijker daar terecht komt of maakt dat niets uit?? etc etc
Graag zou ik van mensen horen hoe die daar terecht zijn gekomen en wat ze daarvoor hebben gedaan. Het vervelende is dat ik alles via internet moet uitzoeken omdat wij hier op Curacao geen instantie kennen die je hierin van informatie kunnen voorzien.
Wij zijn ruim 8 jaar geleden geëmigreerd naar Zuid-Afrika en hebben daar onze eigen lodge en wildpark, toers en activiteiten. Mocht je meer willen weten over emigratie, leven hier, etc neem dan ff contact met ons op. Bij voorkeur via e-mail of PB.
Nee, wij zijn niet via via hier gekomen. Ik heb zelf alles opgezet, net als Natascha. Ik ken nog meer NL’rs die zelf OF een stuk grond gekocht hebben en zelf een lodge daarop gebouwd hebben OF er een gekocht hebben. Het is hard werken, vele dagen achter elkaar en zeker in het begin. Veel papier werk, business plan maken om een Business permit te krijgen en je moet ook zeker ZAR 2.1 milj. investeren en dan ook nog 4 lokalen (dus Zuid Afrikaners) in dienst nemen. Even ergens in dienst komen hier, is erg moeilijk, eigen volk gaat voor en het is super moeilijk om een werkvergunning te krijgen.
nee makkelijk is het niet.
Dank je voor je reactie. Ik ben alleen dus het zal voor mij zeker niet makkelijk worden om iets op te zetten, helaas is het niet erg bemoedigend de vele antwoorden die ik krijg. Is dit alleen in Zuid Afrika zo moeilijk of is het overall in Afrika zo moeilijk? Ik ben niet zo zeer gebonden aan Zuid Afrika, dit was voor mij de eerste keuze omdat daar een grote nederlandse gemeenschap woont, en daar van uitging dat het daarom minder moeilijk was. Ik wil gewoon heel graag naar Afrika verhuizen vanwege de cultuur, de natuur en vooral de dieren. Maar ik geef de hoop niet op, ooit moet het lukken en komt er iets op mijn pad.
Tot die tijd houdt ik me aanbevolen voor tips etc
Je wordt als buitenlander en wit, tegengewerkt en heel veel bureaucratie, of dit in elk Afrikaans land is geen idee! ik weet het alleen van Zuid Afrika. Maar het is te doen, maar je moet veel geduld, doorzettings vermogen hebben en een lange adem hebben.
Waarom wil je hier heen voor de grote Nederlandse enclave? Heel veel Nl ,ers zijn nAr Zaak gekomen begin 1900, maar die generatie is oud en sluit echt niet meer aan met onze mentaliteit en de kinderen daarvan zijn echte Afrikaners en geen Nederlanders meer. En andere Nederlanders zijn expats! die wonen hier gemiddeld maar 3 , 4 hier en hebben een andere mentaliteit als mensen die echt emigreren.