Wonen en werken in londen.

Hallo,

Mijn naam is Michelle, 23 jaar. Ik hoop eind dit school jaar mijn diploma pedagogisch werker kinderopvang te behalen, en dan (samen met mijn kat) naar Engeland te verkassen.

Ik heb al het een en ander gelezen online, maar kom niet helemaal wijs uit met wat ik allemaal moet regelen. Wie heeft er tips, of eigen ervaringen? Ik hoor het graag!

Groetjes Michelle

Via Wereldwijzer app

Hey Michelle,

Jouw kat zal in quarantaine geloof ik en voor de rest zul je even moeten kijken of je jouw registratie zal moeten laten overzetten (ik weet niet zeker of pedagogische werkers geregistreerd worden met een BIG regristartie, zo ja, dan zul jij je ook moeten laten registreren in Engeland, hoeft geen probleem te zijn omdat er een verdrag tussen Engeland en Nederland is) verder mag jij je als burger van de E.U. overal vrijelijk vestigen binnen de E.U. dus ook in de U.K. Bedenk daarbij wel dat je geen financiele steun krijgt vanuit Nederland of U.K.

Zodra je er aankomt is het goed om je zo snel mogelijk een NHS verzekeringsnummer te laten registreren. Is voor mij te lang geleden om zo te zeggen hoe dat het snelste kan maar het is geen enkel probleem en zo geregeld.

Waar je waarschijnlijk wel tegenaan loopt is dat je geen bankrekening kan opennen zonder een geldig verblijf adres in Engeland en dat je niets kan huren zonder een engelse bankrekening. Om dat probleem op te lossen bieden banken bepaalde rekeningen aan die je kan opennen voordat je vertrekt op voorwaarde dat je dan binnen 6 maanden naar de U.K. verhuist. Dit zijn vaak niet de meest voordelige rekeningen maar ze kunnen in ieder geval helpen de verhuizing goed te laten verlopen en dan later als je gesettled bent kan je gaan zoeken naar een goede voordelige rekening ergens anders.

Al met al, veel succes met je verhuizing en houd ons op de hoogte van je plannen :slight_smile:

NHS nummer aanvragen: stap binnen bij een artsenpraktijk in de buurt (website NSH direct). Je krijgt dan papieren die je moet invullen. Opsturen en voila, een paar weken later krijg je de papieren met je NHS nummer.

Een bankrekening openen is inderdaad moeilijk zonder adres, maar je kan wel perfect een woning huren zonder bankrekening op voorwaarde dat je x aantal maanden huur als borg betaalt of zes maand huur vooruit betaald of zo. Als dat financieel een mogelijkheid is, kan je dus eerst een woning zoeken en daarna een bankrekening openen.
Als je een woning hebt, wordt alles vanzelf geregeld (of via makelaar), gas, electriciteit, water, council tax, tv tax, enz.

Wat wel moeilijk is, is om een Belgische/Nederlandse auto mee te nemen en te laten verzekeren, maar ik weet niet of dat in jouw geval van toepassing is.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog tijd zat dus een bedrag bij elkaar sprokkelen om een aantal maanden huur te kunnen betalen zo eventueel een optie kunnen zijn.

Een auto heb ik niet, dus daar hoef ik me niet druk om te maken :slight_smile:

Over m’n kat heb ik gelezen dat hij niet per see in quarantaine hoeft mits de nodig maatregelen getroffen zijn.

Meer tips blijven welkom!

Via Wereldwijzer app

Als je wilt werken moet je ook een national insurance nummer, welke je online aanvraagt, en dan krijg je een gesprek waar je je paspoort en een utility bill of gemeentebelastingrekening (=proof of address) moet laten zien. Duurt allemaal even voor ze dat allemaal voor je regelen, maar in principe mag je als EU citizen gewoon in Engeland werken, dus een probleem gaat het zeker niet zijn. Ik heb trouwens nooit een NHS nummer apart aangevraagd, heb me gewoon geregistreerd bij een artsenpraktijk die vervolgens alles verder geregeld heeft.