Wonen en werken in Costa Rica

Ik ben van plan om in april de wijde wereld in te trekken. Al lange tijd heb ik de behoefte om te wonen en werken op een paradijselijke plek op aarde. Costa Rica (ondanks dat ik er nog nooit ben geweest) lijkt een kanshebber. Wie kan mij meer vertellen over wonen en werken in Costa Rica? Wat zijn mooie plekken? Waar moet je rekening mee houden? Mijn criteria: goede duikplek, goede kitesurfplek, tropisch klimaat (met slechts beperkte periode minder goed weer), mogelijkheid tot shoppen (westerse normen), prachtige natuur, goedkoop tot betaalbaar en toeristische bestemming. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,

Danielle

Laat ik voorop stellen dat Costa Rica niet echt goedkoop is. Een tas vol boodschappen kost hier bijna net zoveel als in Nederland. Duiken kan in Costa Rica, kijk eens op de website van Mad About Diving in Uvita of die van een Nederlanders in Playa del Coco onder de naam Rich Coast Diving.
Je mag als Nederlander maximaal 90 dagen in Costa Rica verblijven, daarna moet je voor 72 uur het land verlaten. Bij aankomst moet een geldig terugreis-vliegticket kunnen laten zien. Een verblijfsvergunning krijgen betekent een heleboel bureaucratisch gedoe en het in bezit hebben van veel geld. Ik zou zeggen: kom naar Costa Rica en kijk eerst eens goed rond!
En als het gaat om het shoppen naar Westerse normen, dan is Costa Rica misschien niet echt jou land…
Veel plezier

Hi, Ik heb een leuk verhaaltje gevonden mbt Costa Rica over de economie en de de charmes van het land, Overigens wel erg beperkt, maar toch. Kijk eens op www.investmentpapagayo.com groet

de artikelen op deze website van een Amerikaanse investerings bedrijf zijn wel erg overdreven en achterhaald en er alleen maar op gericht de bezoeker aan de website er van te doen overtuigen dat Costa Rica het ideale land is om vooral je geld te investeren bij de eigenaren van de website. Bananen en koffie en toerisme zijn belangrijke pijlers van de Costaricaanse economie, maar de ananas export en de technologische industrie zijn inmiddels veel belangrijke pijlers geworden. De medische zorg is in vergelijking met andere midden Amerikaanse landen beter geregeld, maar in veel ziekenhuizen moet je eerst op een stoel in de gang zitten voor je aan de beurt bent voor een ziekenhuis bed. Een zwangere vrouw die een echo wil laten maken kan over 13 maanden terugkomen…De economie van Costa Rica ten opzichte van andere Midden Amerikaanse landen groeit het meest langzaam. Panama komt heel sterk op en zelfs de economische groei is Nicaragua is groter.
Toch blijft Costa Rica absoluut het mooiste land van Midden Amerika met de meest aardigste en vriendelijkste mensen!!
Pura Vida!

Hoeveel websites van hoeveel projectontwikkelaars wil je hebben, die allemaal zeggen dat Costa Rica het beste (investerings/beleggings)klimaat heeft. Maar kijk ook eens wat Forbes en de World Bank er over zeggen in een wat minder gekleurde visie. Google bv eens: economic situation Costa Rica 2014/2015
Dat alles neemt niet weg dat ik CR een fantastisch land vind met een redelijk niveau qua infrastructuur, onderwijs etc. Ook qua gezondheidszorg is het behoorlijk geregeld, vandaar dat veel Amerikanen naar het nieuwe ziekenhuis bij Liberia komen voor dingen die ze goedkoper en sneller kunnen laten doen. Verder ligt het analfabetisme er veel lager dan in Nederland. Minder allochtonen en als het al allochtonen zijn komen ze uit Spaans sprekende landen.
Veel lovende verhalen zijn er verder te vinden over het ideale ‘retirement climate’, maar dan van mensen die in Amerika, Canada en nog een aantal landen hun schaapjes al ver op het droge hadden. Die vind je ook in het Caribisch gebied heel veel, tot op de duurste eilanden.