Wonen en Werken als Nederlander in Turkije

Momenteel zit ik nog op school. maar over een paar jaar heb ik dus een plan om naar Turkije te verhuizen en een eigen restaurantje te beginnen.

Nou ja een plan, ik ben bezig met een plan.
en ik begin er expres vroeg mee omdat ik weet dat daar best wat tijd over heen gaat.
en als ik klaar ben met school zou ik wel meteen weg willen

Maar er zijn een paar vragen die ik graag zou willen weten:

als ik klaar ben met school heb ik mij vmbo diploma, niveau 2 diploma, niveau 3 en niveau 4 diploma.
maar in hoe verre gelden deze diploma’s in Turkije?

Hoe gaat het in z’n werk met je paspoort als je naar Turkije verhuist?
kun je dan ook regelmatig naar je familie in Nederland op bezoek?

En mij laatste vraag voor nu toe.
Hoe lopen restaurants in Turkije?

Heeft er iemand tips, ervaringen of ideeën zijn ze van harte welkom

Met vriendelijke groet,

Melissa

Hoi Melissa.

Wat een leuk plan heb je om een restaurantje te openen in Turkije! Ik zie dat je een boel vragen hebt, en ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar hopelijk wel op een paar.

als ik klaar ben met school heb ik mij vmbo diploma, niveau 2 diploma, niveau 3 en niveau 4 diploma.
maar in hoe verre gelden deze diploma’s in Turkije?
Ik ben zelf een doktersassistente, en kan hier helaas weinig met mijn diploma aangezien ik geen Turks paspoort heb. Maar dit is alleen binnen bepaalde sectoren heb ik me laten vertellen zoals in de medische sector en bij de gemeente. Dus het ligt er helemaal aan wat voor diploma je hebt behaald in Nederland.

Hoe gaat het in z’n werk met je paspoort als je naar Turkije verhuist?
*Wanneer je naar Turkije verhuist moet je een ikamet oftewel een verblijfsvergunning aanvragen. Je blijft je Nederlandse paspoort dus gewoon houden. De regels omtrent het aanvragen van een verblijfsvergunning veranderen regelmatig dus dat kan je het beste tegen die tijd precies uitzoeken. *

kun je dan ook regelmatig naar je familie in Nederland op bezoek?
*Mits dit financieel voor jou mogelijk is kan dat uiteraard.
*
En mij laatste vraag voor nu toe.
Hoe lopen restaurants in Turkije?
*Ik denk dat hier geen goed antwoord op te geven valt. Waar zou je je willen vestigen? In een toeristische stad of het binnenland? Wat voor restaurantje zou je willen? Klein, groot, welke keuken? *

Verder weet ik ook niet of je zomaar op eigen houtje een restaurant kan openen wanneer je een verblijfsvergunning hebt. Het is namelijk vaak al redelijk lastig een werkvergunning te krijgen (dit krijg je niet automatisch!) maar misschien heeft iemand anders hier meer informatie over.

Groetjes!

Alvast bedankt voor deze informatie!

Hier is nog wat meer informatie zodat u misschien meer kunt vertellen wat wel en wat niet kan.

Ik ben aan het studeren voor zelfstandig werkend kok, mij studie basis kok heb ik afgerond en als ik niveau 4 heb afgerond ben ik meester kok en heb ik ook mij papieren om een restaurant of iets dergelijks van horeca te openen.

Waar zou ik het liefst willen wonen en werken in Turkije:
Het liefst wil ik gaan wonen en werken in Kusadasi.
en een kleinschalig restaurantje willen beginnen (het liefst aan het strand)
wat voor keuken het precies gaat worden ben ik nog niet aan uit.
maar ik wil iets doen/maken wat daar nog (bijna) niet gemaakt word.

In ieder geval al super bedankt voor deze informatie.

vriendelijke groet.