wisselen in laos

kan men bij grensovergang van thailand naar laos ( huay xai) euro in kip wisselen of is
het raadzaam usd mee te nemen ?

Tegenover het loket waar je je visum aanvraagt, zit een wisselkantoortje/loket. Wij hebben daar wat dollars gewisseld maar volgens mij kun je daar meerdere valuta wisselen, durf het alleen niet 100% zeker te zeggen. . Je kunt ook overal in het land met dollar of thaise Bath of kip betalen, daarom hebben wij wel wat dollars meegenomen om altijd wat achter de hand te hebben. Maar het is niet noodzakelijk.
Voor je visum moet je 35 dollar contant hebben, mag alleen dollar zijn(officieel) (alhoewel er ook iemand vroeg of die met Thaise Bath kon betalen en dat kon)
Ik weet niet hoe je verder reist maar als je met de slowboot (slowboot vertrekt elke dag om 11.00 uur kost 220.000 kip) verder gaat kun je bij je overnachting in Pakbeng pinnen. Daar staat een pinautomaat.
Bij heel veel pinautomaten kun je alleen met maistro kaart pinnen en bij sommige masterkaart (ABN AMRO) , maar uiteindelijk hebben we soms na wat zoeken geen problemen gehad om te kunnen pinnen.

Mocht je in de buurt van Thakhek komen dan is The Loop rijden daar 1 van de hoogtepunten van Laos. Het kost je wel 4 dagen.

Groeten Ingrid

1 like

Hallo, ik las dit ook omdat ik rond 30 juli ook vanaf Chiang Khong naar Laos wil, maar je moet dus als ik het goed begrijp met dollar betalen? Hebben jullie deze dollars al vanuit NL meegenomen? Gewoon op de luchthaven gewisseld? Lijkt mij sowieso handig om Dollars mee te nemen naar thailand of hoeft dat niet?

Wanneer je veel dollars wil, dan kun je voordeliger op het Damrak wisselen en niet bij GWK, banken of Schiphol (vanwege provisie en slechte koersen).

In Thailand heb ik nog nooit iets met dollars betaald, maar misschien hangt dat af van de regio. Gewoon baht uit de muur halen. Afhankelijk van het aantal dagen bereken ik meestal hoeveel ik ongeveer nodig heb.

Visum voor Laos is volgens mij het meest voordelig in US$ 35 cash.

Wanneer je bij Chiang Khong de oversteek maakt naar Huay Xai, dan zit in de eerste straat naar links een BCEL ATM waar je
het beste direct het maximale aan KIP kunt pinnen (plus opnamekosten).

In Laos kun je inderdaad voor hotels en tours e.d. met US$ betalen, dus handig om mee te nemen (al helemaal wanneer je ook nog naar Cambodja gaat). De euro is minder in trek en je loopt bijvoorbeeld het risico dat ze de koers van de euro gelijk trekken met die van de dollar terwijl de dollar nog steeds redelijk gunstig is.

Johan

Wij nemen de dollars van thuis mee.
Damrak heb ik nog niet van gehoord maar ga ik wel onthouden.
GWK is verschrikkelijk duur , daarom had ik uitgezocht bij welke bank het het op dat moment het voordeligste was.

In Thailand heb je dit echt niet nodig, meteen pinnen op het vliegveld.

Visum is het makkelijkst in USD voor Laos idd 35 USD pp.
In Huay Xai kun je al pinnen hebben wij niet naar gezocht aangezien wij zo snel mogelijk naar de slowboot wilden en we niet wisten hoe laat deze vertrok. Mocht je daar mee meewillen deze gaat elke dag om 11 uur 's ochtends.

Wij nemen USD mee omdat je soms maar rond de 75 euro per dag kunt pinnen.
Vooral in Vietnam, in Laos kun je dat ook max pinnen maar soms meerdere keren achter elkaar.
Maar eigenlijk om iets achter de hand te hebben. En alle excursies en hotels kun je er ook mee betalen.
Wij hebben het meeste gewoon met kip betaald.
Mocht je naar 4000 eiland willen houd er dan rekening mee dat je daar nergens kunt pinnen en je genoeg contant bij je hebt.

Ingrid