Wisselen en betalen?

Waar kan ik het beste roepiahs halen/ wisselen?

Op schiphol, in Bali zelf of bij de bank in Nederland?

Hebben jullie goeie tips?

Bedankt!

Nadat je de douane voorbij bent ga je naar buiten en dan heb je meteen rechts in de muur pinautomaten. Eerder heb je geen roepiahs nodig, dus da’s het makkelijkst. Ook wanneer je een taxi naar je hotel nodig hebt, moet je die daar bestellen (niet bij de mannetjes die je staan op te wachten. Verder zijn er, vooral in zuid Bali, overal pinautomaten.
Ik zou geen cash meenemen om daar te wisselen, er gaan aardig wat verhalen rond, dat niet alle moneychangers te vertrouwen zijn. Gewoon twee bankpasjes meenemen en gescheiden bewaren.

Zorg wel dat je bij de douane geld (US$ of euro’s) hebt om je visum te betalen!

Rupiahs kun je idd het beste pinnen, geen probleem.

Houdt rekening met de koers, als je verschillende lokketten hebt.

Pin op schiphol wat centjes, en als je pas in Indonesie bent een goede wissel loket vinden, met een redelijk goede koers. Reken zelf altijd eerst uit wat je ervoor terug krijgt, voordat je het in wisselt.

Matthew.

Dus ik kan daar ook met mijn postbank giropas pinnen?

Doe ik ook altijd!

De koers bij pinnen is altijd het beste. Maar, vergis je niet dat je bij iedere keer geld pinnen met je Postbank-pas een minimum bedrag van (geloof ik) € 2,50 betaalt. Daar sommige pin-automaten slechts tot 1 miljoen Roepia, soms zelfs lager (verschilt per bank) per keer uitgeven kan dit dus oplopen. Zoek dus ook naar pin-automaten die in een keer 2,5 miljoen Roepia kunnen uitkeren. Scheelt weer iets (een Bintang of zo, ha ha)

Beste Forum lezers,
In welke coupures betaald de pinautomaten op Bali uit?

Flip.

Dat staat er altijd met een stickertje op.

Het zijn coupures van 50.000 rp of 100.000 rp.

Hallo Bert,

wij adviseren altijd een pinautomaat te nemen waar een sticker op staat met 100.000 rph. , De betere banken qua valuta wisseling en atm kosten (20.000 rph) zijn de de cimb niaga en common wealth bank.

Je kan afhankelijk van je bank maximaal 6 miljoen rupiah opnemen. Bij de genoemde banken kan je 2 x 3 miljoen opnemen.

Dit bedrag staat vaak niet op het eerste scherm, druk dan door naar another menu en/of another amount, dan krijg je invulscherm en kan je 3.000.000 rph invoeren, daarna checking intoetsen.

Sommige Nederlandse banken, zoals abn amro en rabo bank hebben al een EEG blokkade erop, als je niet tijdig bij de bank hebt opgegeven dat je naar Indonesie gaat , kan het gebeuren dat je maar maximaal 3.000.000 rph per dag kan opnemen.

Let ook op dat je pas pas eruit komt na de strook en het gepinde bedrag!!

Betreffende creditcards kan je max. tot 9 of 10 miljoen rupiah opnemen.

Warme Groet,

Marcello