Ik zou graag willen weten hoe de mensen (rijk en arm) zelf tegen de tegenstellingen aankijken. En welke stappen zij zetten om de armoede te doorbreken. En ik zou wel eens willen weten in hoe verre en op welke wijze apartheid nog een rol speelt in het dagelijks leven. Omdat ik zelf in Oosteuropa diverse malen met '‘wees’'kinderen gewerkt heb, lijkt het me interessant om te ontdekken of er verschillen en overeenkomsten te vinden zijn.
Ongelijkheid, het woord dat me persoonlijk pakt in Zuid Afrika. Maar vriendelijke mensen die ondanks ongelijkheid iets van hun leven willen maken.
Het lijkt me een inspirerend boek, die ik als Fan van Zuid-Afrika, graag eens zal willen doornemen.
Eerst de jonge helden van Zuid Afirka leren kennen vanuit mijn luie stoel, later de woorden beleven in daden?
Lijkt me geweldig dit boek te lezen. Ik woon zelf al 14 jaar in Zuid-Afrika en werk als dressuurtrainer.Ik heb samen met hulp uit Nederland de Stichting: Riding for Africa opgericht. We werken met kinderen uit de Townships dus weet wel degelijk hoe moeilijk het is voor deze Kids.
Sinds kort ook betrokken bij een nieuw project dat aciviteiten organiseerd voor deze kinderen. We kunnen vrijwilligers gebruiken, op alle gebied. Sport en spel, paardrijden enz. Meer info op de website: www.ridingforafrica.com Neem gerust contact op!
Dinja van Woerden
Het boek is bedoeld als kado voor een vriend van me, wiens zus in Zuid-Afrika woont en hij de stap om te emigreren maar niet durft te nemen. Het boek moet een stimulans zijn en ik push hem vrijwillig!
Ik lees Jetskes blog nu een jaar of 2. Weinig poespas, maar toch raakt het je. Ben heel benieuwd naar het boek.
Ik heb zojuist een ticket Capetown geboekt. Enkele reis. Er staat mij een avontuur te wachten. Ik kijk er naar uit dit boek te mogen lezen in het vliegtuig.
Volgens mij zet het lezen van het boek of het meemaken van een soortgelijke ervaring je met beide benen op de grond en leert het je enorm relativeren. We vergeten wel eens hoe goed we het hier in Nederland eigenlijk hebben.
Ubuntu is een belangrijke levenswijze, die Zuid- Afrika door een diep dal heen heeft gehaald. Gezamelijk een macht opbouwen door de krachten van een ieder te gebruiken. Nelson Mandela is hier altijd een goed voorbeeld in geweest en heeft Zuid Afrika tot een eenheid weten te smeden.
In Nederland probeer ik de krachten van mensen boven water te krijgen en te zorgen dat ze deze gaan gebruiken. Een mooi project met Wajongers het afgelopen jaar heeft mij heel veel geleerd over hun inzet en passie voor de kleinste dingen die ze doen. Ik leg hierbij verbindingen met het Ubuntu van Nelson Mandela. Je bent zelf niet het middelpunt, maar alle mensen om je heen maken je tot wie je bent. (Ik ben omdat wij zijn).
Nelson heeft mij veel geleerd met zijn zienswijze en de manier waarop hij keek naar “helden”. Ik draag een warm hart toe aan alle vrijwilligers in Afrika.
Ik lees veel over afrika, ben zeer benieuwd naar het boek en de ervaringen van anderen in Afrika.
Ik hou ontzettend veel van boeken lezen en zelf ben ik zeer geinteresserd in Zuid Afrika en alles wat er over geschreven en geplubiceerd wordt.
Marian Baas
Suid Afrika reise
Ik zou het boek heel graag willen winnen. Ik ga in juli 5 weken naar Suriname om vrijwilligerswerk te doen in een kindertehuis. Het lijk mij erg interessant om het boek te lezen, ik kan hierdoor voorbeeld uit het boek halen en vergelijken met mijn eigen ervaringen.
Ik ben benieuwd naar het leven daar en daar kan ik met het boek al heel wat ideeën bij opdoen.
Mijn dochter is verleden jaar voor 5 maanden naar Johannesburg geweest en heeft daar vrijwilligerswerk gedaan. Net enkele dagen geleden hoorde mijn dochter dat een andere vrijwilliger van toen volgend jaar weer naar Zuid-Afrika gaat en bij mijn dochter ging het gelijk weer kriebelen en twijfelt nu weer of ze daar heen kan. Tegen mij (haar vader) zei ze dat het nu al haar 2e thuis is.
5,5 lijkt dan ineens zo ontzettend snel te gaan. Ja, toen zat je daar nog, in het groene hart van Afrika: Uganda, om daar je profielwerkstuk uit te voeren samen met 2 vriendinnen. Om daar de Afri-pads te promoten, bij mensen langs te gaan en van ze te leren, want wat hebben deze mensen veel liefde, en wat zijn deze mensen in één woord dankbaar! Afrika: één grote leerschool.
En daar zit je dan. 5,5 Weken later, achter je luxe laptop, met je neus in de examenboek om te leren voor dat ene zo ontzettend handige papiertje. Met pijn in je hart, en met je hoofd nog bij deze liefdevolle, dankbare mensen. Bij dat ene kindje waarvan jij die dikke knuffel kreeg zodat je er weer tegenaan kon, bij die liefdevolle blik van die mevrouw met de waterkan. En dan schiet je vol.
Al kijkend over de platte groene weilanden wetend dat je zo nog boodschappen moet doen bij de AH, schappen vol, en zeker wetend dat ze dat ene pak hagelslag van dat bepaalde merk nog zullen hebben. Maar toch gauw nog even kijkend naar de foto’s, herinneringen ophalend, en reseveringen plaatsen bij de bieb voor de boeken over Afrika om elk klein detail vast te houden en zo alles een plekje in je hart te geven. Om zo deze 1e en zeker niet laatste geweldige Afrika-ervaring voor altijd vast te houden.
www.carinjudithsuzanne.be-more.nl
Tja wat maakt dat ik dit boek meer verdien dan anderen. Dat laat ik aan jullie over. Ik kan enkel vertellen dat sinds ik besloten heb van de zomer voor een aantal maanden naar Malawi te gaan, mijn vrienden me Miss Malawi noemen, ik een grote smile van oor tot oor krijg als ik er over praat. Ik voor het eerst alleen op reis ga, voor het eerst vrijwilligers werk ga doen, ik voor het eerst naar afrika ga, voor het eerst alle controle loslaat en me verheug om me onder te dompelen in alles wat Afrika mij te bieden heeft. Wie weet gaat dit boek me helpen om als vast het gevoel aan te wakkeren en me te verdiepen in de reis van mijn leven.
Mijn vriendin en ik willen graag een keer naar Afrika. Dit boek laat ons alvast op een andere manier kennismaken met het land, zodat we nog beter voorbereid zullen zijn.
lijkt mij interessant,dit boek te lezen, daarom deze reactie.
ik vind het ontzettend knap en dapper wanneer je vrijwilligerswerk doet. Je krijgt enorm veel ervaringen mooie en minder mooie. Ik ben erg nieuwsgierig om te lezen hoe je dit ervaart. Ik weet zeker dat dit een prachtig ontroerend boek is.
Als er ergens een tweede thuisland is, dan is dat Zuid Afrika.
En toch zo enorm veel ook niet.
In de groene achterlanden voel ik me thuis, in de steden ook maar ben het niet.
Kleurrijk land van tegenstellingen, Kleurrijk land van eenheid.
Kleurijk land van vreugde, en helaas nog zo veel verdriet.
Zuid Afrika mijn parel, ik vergeet je niet.
Ik ga rond januari naar afrika vrijwilligerswerk doen, dat word voor mij de eerste keer. ik vind het heel spannend! Het boek zou voor mij meer indrukken geven over het vrijwilligerswerk.