In oktober heb ik het genoegen om een mooie reis (26 dagen, incl. vluchtdagen) te maken door Zuid-Afrika. En zoals bij zovelen van jullie is het aantal dagen dat wij hebben te weinig om “alles” te zien. Ondanks dat ik het eens ben met de gedachte dat je beter maar een klein deel goed kan doen is er ook een realiteit (ik wil zoveel van de wereld zien) die ervoor zorgt dat ik toch langs de hoogtepunten wil die dit mooie land te bieden heeft.
Nu zijn er voor mij maar een aantal moetjes. Een ervan is Wildparken zoals Kruger, het andere moetje is omgeving Drakensberg, Golden Gate en Lesotho. Hier zou ik graag een trekking doen of lekker met de mountainbike op pad. In mijn initiële planning heb ik 4 dagen in deze omgeving en dat vind ik al erg krap.
Maar nu twijfel ik heel erg over de Wild Coast en Garden Route. Grofweg zou ik volgens de planning een week de tijd hebben om dit hele stuk te bezichtigen. Erg weinig tijd voor zo’n groot stuk. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen op dit stuk. Is het zoals ik zelf denk te weinig tijd? Of is het met wat doorzettingsvermogen toch best te doen? Hoeveel dagen heb je echt nodig om de Wild Coast en de Garden Route eer aan te doen? En hoe waren jullie ervaringen als je achteraf terugkijkt naar beide gebieden?
Andere optie is om de Wild Coast over te slaan en te vliegen van Durban naar Port Elisabeth. Dagen die ik hiermee win kunnen in de omgeving Drakensberg worden toegevoegd en het geeft me wat meer rust. Echter trekt de Wild Coast me op papier meer dan de Garden Route. Het ongerepte, de mooie vergezichten en de minder gebaande paden spreken mij als persoon erg aan.
Zeer benieuwd naar jullie ervaringen en meningen die ik erg waardeer.
Als je voor authentiek gaat zou ik zeker het zuiden vergeten en me meer focussen op het noordelijke gedeelte!
In mijn ogen is zeker ook een beetje een misvatting dat je een paar dagen wint met het vliegen van genoemd stuk!
Ruim 900 kilometer, maar auto inleveren, twee uur tevoren melden, vliegen en een nieuwe auto huren kost
eigenlijk ook een groot gedeelte van een dag!
Wil echt niet zeggen dat het zuidelijke deel niet leuk is/was maar wij vonden het erg westers aandoen in vergelijking
tot het noorden, en daar komen we al een kleine 40 jaar dus!
Zeker als het jullie eerste keer is, in een immens land als dit zou ik zeggen,
minder is meer en geniet met volle teugen!
Hallo, ik ben het volledig met Peter eens. Zuid Afrika is een groot land en teveel bezoekers vliegen door de attracties heen om toch maar alles te zien op korte tijd. Maar genieten van het land hoort er ook bij. Als je de Garden Route en Cape Town voor een andere keer laat, heb je genoeg tijd om op je gemak de Drakensbergen en Lesotho te bezoeken. Lesotho is een prachtig land, met ongelooflijk vriendelijke mensen en het is de moeite om er langer dan 1 of 2 dagen te blijven. En zo kan je de Wild Coast ten gronde bezoeken, wat eveneens een prachtige streek is.
Ik zou zeggen; bekijk het lekker als je daar bent!! Je hoeft niet perse alles van te voren te boeken toch en man wat een vrijheid heb je dan.
Wij hadden vorig jaar 5 weken de tijd, hadden alleen de eerste vier nachten bedacht en voor de rest dachten we…we zien het wel! En dat is perfect bevallen! Niks was echt vol (ondanks dat we in hoogseizoen waren) en het is heerlijk om per dag te bekijken waar je zin in hebt. Wij zijn uiteindelijk wel vanuit Johannes naar Kaapstad gereden, maar hadden ook veel tijd.
De wild coast is mijn favoriete bestemming in ZA. En je kan er prachtig wandelen van coffee bay over Wild Lubanzi naar Bulungula. Een twee daagse tocht. Maar inderdaad…niet te veel plannen en gow with the flow. Laat je inspireren door andere reizigers op uw tocht. Veel plezier.