Wielrennen in Azië?

Hoi,

Na in september 2 maanden door Azië te reizen wil ik me graag nog op 1 (of 2) plekken wat langer settelen om te wielrennen. Ik wielren wedstrijden en wil graag wat bijtrainen als het hier in NL winter is. Ik vroeg me af welke landen in Azië veilig en geschikt zijn om te gaan wielrennen. Ik doel dan met name op het verkeer en gevaar om gebeten te worden door honden.

Kan iemand me hierin adviseren? Ik wil wel graag redelijk bij/in een stad zitten, dus niet ergens op een bergje in de middle of nowhere :wink:

Hoi Jsien,
ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft op je post; ben geen expert, maar had ooit een leuk gesprek met mijn (race)fietsenmaker, die vertelde hoe makkelijk het is om je racefiets mee in het vliegtuig te nemen. Hij was in Azië geweest en volgens mij was Maleisië het beste fietsland, omdat de wegen daar goed zijn en ze daar daadwerkelijk rekening houden met fietsers op de weg. In de meeste andere Aziatische landen worden fietsers niet serieus genomen als weggebruikers. Met name Indonesië als ik me goed kan herinneren is bar en boos. Ik kan het verkeerd onthouden hebben, maar k zou me dus eens verdiepen in Maleisië…
Succes!
groet sas

In Laos zag ik vanuit de bus wel af en toe buitenlandse fietsers. Je hebt daar enorm steile bergen dus als je daarop wilt trainen is het een ideaal land. :wink: Wel is het er natuurlijk bloedheet en vochtig. Ik moest er zelf niet aan denken om daar tegen die bergen op te moeten fietsen maar kennelijk zijn er toch mensen die het leuk vinden. :slight_smile:

Qua verkeer: Laos is een vrij rustig land, er wonen niet zoveel mensen en de wegen zijn veelal tweebaans (elke baan 1 richting). De vrachtwagens en bussen houden volgens mij best goed rekening met de fietsers.

Luang Prabang zou denk ik het meest voor de hand liggen om je te baseren: een mooie leuke stad. Wel is alles om een uur of 10 's avonds gesloten, maar daardoor trekt het ook niet de zuipende reizende jeugd aan die bv. in Vang Vieng rondhangt.

Wat honden betreft weet ik het niet goed… dat is denk ik in Spanje of Griekenland net zo’n probleem. Zoek eens wat tips op internet van vakantiefietsers en wat zij doen tegen honden. Het schijnt wel te helpen om even je benen stil te houden, maar ik heb ook wel eens gehoord van fietsers die hun fietspompje gebruikten als wapen. Misschien zijn er nog andere methoden… een hard geluid ofzo?
Overigens zag ik in Laos niet extreem veel honden.

Enkele mooie fietroutes in het noorden van Thailand!Misschien iets voor jou?Kampaeng Pet-Tak, 70 km, helemaal langs de oostelijke oever van de Ping. Halverwege een beetje heuvelachtig.
Tak-Mae Sot, 85 km, de eerste 10 km vlak, dan tot km 33 klimmen naar 870 m. Daarna op en neer. Km 60-68 weer stevig klimmen, nog een klim naar 630 m, en dan afzakken naar Mae Sot.
Mae Sot-Tha Song Yang, 87 km, vlak tot Mae Ramat, daarna klimmen.
Tha Song Yang-Papa Valey, 58 km, lang Mae Nam (rivier) Moei. Papa Valey is 5 km verder naar het noorden dan Ban Tha Song Yang, nog even steil klimmen.
Papa Valey-Ban Mae Nam Ngao, 55 km, op een kleine km na de eerste 8,5 km zeer steil, daarna steil omhoog en omlaag. Na 17 km een dorpje met een winkel, water haal je bij de pomp. Langzaam minder steil en na 40 km stukje dalen. Het park waar je kunt overnachten is 4,5 km van het dorp, afslaan naar het oosten.
Ban Mae Nam Ngao-Mae Sariang, 45 km, tot Sop Moei up en down, steil. Daarna golvend.
Mae Sariang-Op Luang, 86 km, eerst lichtjes omhoog, daarna steiler, 22 km klimmen non-stop. Daarna op en neer maar vooral op. Na 50 km een dorpje, dan weer 10 km klimmen met kleine daling na 67 km bij Bokeo. Tot slot 19 km afdalen!
Op Luang-Lamphun, 112,5 km, Eerst 17 km dalen naar Hot. Een paar km ten noorden van Hot is de brug over de Mae Ping. Daarachter kan je leuk dwalen over zandwegen, en navigeren op de zon, richting noord/oost. Weg 1156 gaat naar Pasang. In Lamphun zijn de hotels moeilijk te vinden.
Lamphun-Chiang Mai, 30 km, over drukke weg 106.
gegroet:georgessiam.