fietsrouteboekjes Laos Thailand gezocht

Mijn vriend en ik plannen een fietsreis in Laos (december - 3 weken), maar ik heb al vernomen dat het goedkoper is als we via Thailand gaan. Eventueel vertrekken we in het Noorden en fietsen zo naar Laos.
Heeft iemand zoiets al gedaan, of hebben jullie tips of een fietsroute met tips voor overnachting?

Volgens mij zag ik ooit zulke boekjes in het markt-forum hier op Wereldwijzer staan.

In Laos zijn de bergen echt HEFTIG! Vanuit de bus keek ik vol verbazing naar mensen die daar in 30 graden hitte de berg op ploeterden.

Voor heel veel tips over fietsvakanties in dat soort landen en ook voor spullen, kun je hier terecht: www.vakantiefietser.nl.

Hartelijk dank voor de info Cecilia! Jij kent Laos echt wel goed hé, dat kan ik zien aan je vele reacties op de vragen daarover
In welk deel van Laos heb je die fietsers zien ploeteren?
Ik had bij awol.nl zo’n fietsroutes gezien, maar ze starten steeds vanuit THailand en fietsen dan naar Laos, waarschijnlijk omdat de vluchten goedkoper zijn. Ik vermoed dat zij dan routes kiezen die te doen zijn met de fiets, wat denk jij? Is het zuiden beter te doen met de fiets dan het Noorden of juist niet?

Ik raad je aan om informatie te zoeken via die site vakantiefietser. Want ik heb alleen fietsvakanties gedaan in Nederland, België, grensgebied Duitsland.
Goeie kans dat hij of een collega al eens in Laos heeft gefietst of dat er links op de site staan naar blogs. Sowieso staat die site vol tips over fietsen in andere landen.

Over hoe het is om te fietsen in Laos weet ik niets, mij lijkt het ondoenlijk maar mensen doen het toch dus het kan. :slight_smile: Maar ze leken ongeveer 5 km/u te gaan tegen die supersteile bergen (in het noorden) op.

Ik denk dat je wel een getraind fietser moet zijn, goed tegen klamme hitte moet kunnen, reserve onderdelen bij je moet hebben en je fiets goed moet kennen voor eventuele reparaties. En je bewust zijn van hoe de verkeerssituatie is in een land (bv. groot verkeer drukt klein verkeer de weg af in veel landen).

Maar het is ook niet duidelijk wat jullie (vakantie)fietservaring is, in wat voor landen jullie wel eens geweest zijn met of zonder fiets, en of je eigen fietsen meeneemt, of je alleen elke dag wilt fietsen of ook wel eens dagen rust, en welke route je wilt fietsen etc.

Dat was een snelle reactie Cecilia!
Je hebt gelijk: ik moet het eerst heel zorgvuldig bekijken en me goed informeren.
Getrainde fietsers zijn we niet, we hebben wel een hele goede conditie (lopen, klimmen, surfen). Liefst hadden we ter plaatse een fiets gehuurd maar dat blijkt ook niet zo makkelijk te zijn.
Ken jij het agentschap awol.nl? Ik heb het ook maar op internet ontdekt (ik woon in Gent,België). Eerst dachten we alleen naar Laos te gaan, maar zij organiseren alleen fietsroutes vanuit Thailand naar Laos.
Ik ga me “eraan zetten” :-), aan de voorbereiding bedoel ik.
In elk geval bedankt voor je info en moeite en misschien tot binnenkort!

Oh ja, heb net je reisverslag Laos gelezen op je blog: héérlijk!
Ik ga het vanavond op mijn gemak nog eens lezen :slight_smile:

Nee Awol ken ik niet, ik ben nog nooit met een organisatie gaan fietsen. Succes!

Je kunt heel makkelijk zelf een route maken.
Bernadette Speet geeft hele leuke fietsroute boekjes uit oa over Laos, www.escapertravels.nl
Noord Laos heeft behoorlijk hoge bergen met klimmen van soms 20 km. Het is wel een prachtig gebied, om doorheen te fietsen.
Er zijn op redelijke afstanden overnachtingsmogelijkheden. Wij zijn dec 2011 vanuit China, op chinese fietsen, (voor de 4x) door het noorden gefietst. De wegen waren toen wel heel erg slecht.
Absoluut de moeite waard. Vanuit Chieng Mai zijn er div routes om naar de grens te komen, 1 snelle van 3 dagen, div mooiere van min 1 week, dus ligt aan de tijd die je hebt.
Wil je meer weten over onze route, stuur me dan even een mailtje, josecor45@hotmail.com

1 like