http://www.dumpjeplaatje.nl/images/SbT39699.jpg
Onder welke naam en waar het oorspronkelijk vandaan komt?
Terima kasih ![]()
http://www.dumpjeplaatje.nl/images/SbT39699.jpg
Onder welke naam en waar het oorspronkelijk vandaan komt?
Terima kasih ![]()
x
Maturnuwun, Mas
Jij geeft me precies de informatie die ik nodig had. Ik had de foto ook op een Indonesisch forum gezet. Ook daar kreeg ik bijzonder interessante dingen te horen.
"Het speelbord is aangetroffen in een dakplaat van een Tempel in Kurna in Egypte die omstreeks het jaar 1400 voor Christus werd gebouwd. Ook bij opgravingen in Troje werd het diagram aangetroffen en in Ierland in het graafschap Wicklow is een gravure in een uit de bronstijd afkomstige steen aangetroffen. Deze werd waarschijnlijk door handelslieden uit Griekenland en Phoenicië naar Noord-Europa gebracht. Eeuwen later gebruikten ook de Vikingen hetzelfde speelborddiagram. In een 9e eeuws scheepsgraf (Gokstadschip) dat rond 1900 werd gevonden in Noorwegen, is een molenspel-bord aangetroffen.
Het huidige speelbord is precies hetzelfde als dat van eeuwen terug."
Ik dacht met een Javaans spel van doen te hebben, misschien afkomstig uit China of zo. Maar dit verhaal vind ik wel te gek. Bovenstaande foto was de derde die ik had gemaakt van Tukang Beca die dit spel speelden. De foto is in Semarang gemaakt, ik heb er nog twee, waaronder een in Solo waar ze met Coca-Cola en Sprite doppen spelen
Nu ga ik me afvragen hoe is dit spel hier terecht gekomen, en natuurlijk waarom wordt dit alleen door tukan beca gespeeld.? Meestal spelen die Remi of Domino :hihi:
http://pro.corbis.com/images/AALC001167.jpg?size=67&uid={c79e1da2-db7c-4dc2-8f00-89fb9f194768}
het molenspel ,dammen en trick track zijn van die spelen waar je niets voor nodig bent.
oja voor trick track natuurlijk we dobbelstenen.
als je je verveelt of zit te wachten ben je alleen een paar dopjes of steentjes nodig en spelen maar.
Ik heb vaak toeristen die zich “verveelden” Yahtzee zien spelen, hadden ze in speciaal plaatsje in hun backpack voor ingeruimd. Stel je toch eens voor jezelf vervelen als je op reis bent. Ik verveel me geen moment, ik ben een liefhebber van observeren, ouwehoeren ook wel, dat heb ik in Indonesië geleerd. Voordat ik in dit land kwam wonen was ik zo een “stil watertje”, dat alleen zijn mond opendeed als hij dat nodig vond en tijdens het werk blies ik vaak keihard de eerste trompet.
Er zijn in Indonesië momenteel veel tradities die in ijltempo verdwijnen. Men wil graag modern, het is de laatste 5 jaar erg hard gegaan. Voorheen waren consumptieartikelen erg duur in dit land, er bestonden luxebelastingen en importheffingen op bijna alles wat uit het buitenland kwam. Die zijn na de val van Soeharto zo langzamerhand allemaal opgeheven. Iedereen kan een TV kopen, het aantal mobieltjes is verschrikkelijk groot, er lopen mensen met 4 -5 van die dingen op zak. Kinderen lenen mobieltjes van hun ouders om spelletjes te doen.
Ik handel al heel lang in antiquiteiten en curiosa en ben me gaandeweg bezig gaan houden met geschiedenis en tradities die in Indonesië aan het verdwijnen zijn, dat is heel erg veel. Ik ben een liefhebber van verval en chaos, en kom in Indonesië wat dat betreft goed aan mijn trekken. Zoiets als in de spiegel kijken, dat beeld is ook niet veel meer, behalve als ik me een week niet heb geschoren en een donkere bril opzet wil het nog wel een beetje imponeren heb ik gemerkt.:zon02:
Even terug naar het spelletje, ik vond wat uitvoeringen die met de computer gespeeld kunnen worden:
jij vroeg je af waarom ze dit spelen.
ik had het dus niet over toeristen, want idd ik vind het altijd wel leuk o rond te kijken.
maar de kinderen in laos zagen we ook heelveel spellletjes doen met dopjes of steentjes. dus ik bedoel meer de bevolking van het land. en volgens mij staan er op jou foto ook indonesiers.
in nld zie je niet zoveel kinderen zich vermaken zonder spullen. alleen zie je nog wel eens wat hinkelen maar voor de rest zijn ze altijd spullen nodig.
ik vind het heel mooi om te zien hoe ze zich zonder iets speciaals kunnen vermaken.
je ziet ook heel veel met een binnenband en die dan laten rollen met een stokje. en dammen en andere spelletjes spelen.
De foto boven is in Semarang gemaakt, die hieronder in Natsepa - Ambon