Pasar Malam Besar 2008

De Pasar Malam Besar wordt sinds 1958 gehouden in Den Haag. De naam kunnen we ongeveer vertalen als ‘grote avondmarkt’. De betreffende Pasar Malam is de grootste en oudste in Nederland en wordt georganiseerd door de Stichting Tong-Tong. De Pasar Malam Besar is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een evenement van twaalf dagen. Op de reusachtige markt kunnen bezoekers hun hart ophalen op gebied van de Indische dans, muziek en zang, het eten :thumbsup:, wajang-spelen en lezingen. Ook worden allerlei producten uit Indonesië verkocht.

Datum
21 mei t/m 1 juni 2008

                                                                        **Lokatie**
             Malieveld (5 minuten van Den Haag CS), Koningskade, Den Haag.                  
            
            **Open**
             Dagelijks van 11.00 - 22.00 uur, vrijdag en zaterdag 11.00 - 23.00                  uur.

Voor het programma zie de site van de pasar malam: http://www.pasarmalambesar.nl/

Helaas zal ik dit jaar deze gebeurtenis moeten missen vanwege het feit dat ik op 19 mei vertrek naar Indonesie…maar ik beloof de lezers dat ik daar weer veel zal rondlopen op de lokale pasars…

Hi Ketut, je krijg zeker komisi voor deze reclame. Heeft nauwelijks iets met Indonesia te maken, want is niet murah-meriah… de Indolover kan deze beter overslaan en ze eurotjes bewaren voor het moment als het er echt op aankomt :zon:

gruces :smiley:

Nee Londoh, ik krijg geen commissie hoor! En ik ga ook er ook niet naar toe. Wij gaan 29 juni gewoon lekker op vakantie naar Indonesië. Maar er zullen vast lezers zijn die wel een kijkje gaan nemen…

Ik ga er zeker niet naar toe. Ik ben al die pasarmalampjes gewoon beu en moe.

Natuurlijk heeft de pasar malam iets met Indonesia te maken, want daar wordt ook naar verwezen en er komen ook indonesische mensen en handelaren, en dansgroepjes

Op de tv werd er gesproken van erkenning van de indische cultuur en wat nog meer.

Wanneer je alles wat maar indonesisch is aftrekt, zoals wayang, gamelan, balinese dans, etc blijft er alleen maar line-dance, indo-rock, hawaiiaanse dans, rockandroll voor zestigers en een stel agressief ogende tieners met tatoeages over als indische cultuur

Da’s mijn pakkie-an ook weer niet. En indonesisch eten doe ik wel bij kennissen en vrienden…
Neen ik ga liever naar Pinkpop of bewaar mijn zuur verdiende centjes liever voor mijn trip naar Midden-Java waar ik ook van plan ben om popconcerten mee te maken van bekende en veel betere indonesische artiesten.

“Salah” zou ik zeggen, dat hele pasarmalamgebeuren is oorspronkelijk afkomstig van de Indische Nederlanders die zo getraumatiseerd waren door spruitjes, sinterklaas, wollen wanten, borstrokken, slechts één koekje bij de thee of koffie enzovoorts, dat zij iets feestelijks wilden organiseren dat hen terug deed denken aan de betere tijden in de Gordel van Smaragd. Iets dat helemaal voor hun zelf was zonder die bemoeizuchtige Nederlanders d’r bij. Dat zal half vijftiger jaren geweest zijn. Zij dachten in die jaren alleen met afschuw aan Indonesië, dat net bezig was alles wat hun aan vroeger deed denken hun land uit te gooien als zij het niet konden gebruiken, dat waren de mensen en te nationaliseren als dat van pas kwam, de bedrijven. Het waren de jaren van repatrianten en spijtoptanten. Ik weet bijna zeker dat de mensen afkomstig uit het verre Nusantara de naam Indonesië alleen gebruikten als zij afkeer wilden uit drukken. Waar zij aan dachten toen ze de pasar malam begonnen was Indië, het land dat door Nippon in 1942 zo snel onder de voet was gelopen en die meteen alles dat aan Nederland deed denken meteen verboden en de Nederlanders achter prikkeldraad deden verdwijnen. Ik weet dat ik door het neerschrijven van dit “detail” de kwalificatie ‘sijkert’ kan verdienen, dat risico neem ik gaarne, wetende dat bij velen bij het horen van de naam Indonesië de fantasie uit de teugels loopt. Indonesië is later bij die pasar malam gehaald om commerciële redenen.

Overigens vernam ik via het Indische circuit dat de naam Pasar Malam Besar gewijzigd gaat worden, deze wordt Tong Tong Fair, het lijkt erop dat zij mij een beetje gelijk willen geven.

Als ik op de jaarlijkse ‘pasar malam’ te Solo, mijn woonplaats, rondloop, dat is de Sekaten die in de maand Maulud op de Alun-2 Lor gehouden wordt dan zie ik weinig zaken die mij aan de pasar malam in Den Haag doen denken. Wel is er een grote kermis die mij Nederland doet herinneren, vanwege de zeer ouderwetse (en gammele) attracties zoals draaimolens, rad van avontuur, schiettenten, spookhuizen, sterke vrouwen en waarzeggers. Op de pasar malam zijn er vreterijen zoals mie bakso, tahu goreng, dawet, suikerspinnen en zo te koop, verder goedkope kledij, speelgoed en dergelijke. Daarbij rijden er vele kereta kelinci rond. Ik geloof dat ik off topic geraak, want dit is Indonesië en geen Den Haag dus sekian. :wink:

Salah?

De dingen mogen best gezegd worden. Geert Wilders, die is toch ook indo, noemt de dingen toch ook bij de naam?

Je zult best gelijk kunnen hebben met je betoog. Wat hij zegt over moslims lijkt wel hoe men dacht over die inlandse moslims nationalisten die de boel wilden overnemen in Indie.

Ik hoor ook wel geluiden van jongere indo’s die dachten zoals hun opa’s.
Dat waren dus echte Kniller’s die die inlanders maar gewoon rebellen vonden en hen samen met de jappen de schuld gaven van het feit dat hun rijke luizenleven opeens voorbij was.

Nederlanders zijn wat milder, terwijl die toch kapitalen achterlieten, historische gebouwen, infrastruktuur. Ben ik blij dat ik Nederlander ben en niet zo rancuneus.

Die indo-jongeren waarover ik het heb vinden het ook niet zo fijn dat andere indo-jongeren met garuda emblemen rondlopen of met roodwitte emblemen.
Vreemd, want er zijn toch genoeg indo’s die zich voelen als tot Nederlander genaturaliseerde indonesiers. Maar zij mogen dit niet harop zeggen omdat zij waarschijnlijk daarop vies worden aangekeken.

Je moet overigens mijn Javaanse kennissen zien wanneer ik bijvoorbeeld zeg dat soto, wayang, krontjong en dat soort dingen tot de indische cultuur behoort.
Ze springen dan op de kast en uit hun vel. Leuk, ik pest ze daarmee ook graag.

Maar de beste en de originele pasar malams vind je in Indonesie.
Mooie muziek, heel gezellig en zonder politiek terugblikken.
Het hele land is een pasar malam, letterlijk en figuurlijk genomen.:slight_smile:

Een goede reden om in indonesie op vakantie te gaan, zeg nou zelf.

Wat die tong-tong fair betreft - tong-tong dat is toch die balinese kul-kul waarop wordt geslagen om de mensen naar de tempel te “lokken”?

‘Grote avondmarkt’ - dat betekent Pasar Malam Besar letterlijk. En Van Dale Hedendaags Nederlands omschrijft een pasar malam als een “nostalgische Indonesische jaarmarkt”. De organisatie van dit grote jaarlijkse evenement vond de naam en de associatie die mensen ermee hebben niet helemaal meer van deze tijd en heeft daarom gisteren bekendgemaakt de Pasar Malam vanaf volgend jaar anders te noemen: de Tong Tong Fair.

Zo, men heeft zich afgescheiden van Indonesie, zoals het vroeger al het geval was.

Op Java hangen die uitgeholde stukken hout ook bij de Pos Kamling, die zijn er om op gevaar te wijzen, is er iets dan kunnen ze daar op slaan. ’s Nachts loopt men slaand op deze dingen langs de huizen (Ronda), om de bewoners te laten horen dat men waakzaam is en natuurlijk ook om geesten op de vlucht te jagen. Geesten is een verschijnsel dat men in Indonesië nooit over het hoofd mag zien, al geloof je dr zelf niet in.

Ik denk dat ze daar in Den Haag doodziek werden van alle pasar malams die door het gehele land werden georganiseerd en allemaal met de naam “pasar malam”. Je zet wat marktkramen neer en verhuurt die aan mensen die exotische handel verkopen, een Hindoestaan met kouseband en madame jeanette pepers, een gevluchte Tamil met batik, een Vietnamees met loempia’s en dergelijke. Dan nog een paar gratis stands voor de goede doelen, weeshuizen en zo. Een groepje reumatische indorockers van in de 60, iets met dans, wayang, een halve blue diamond en je hebt een pasar malam bij elkaar. Ik denk dat ze dat in Den Haag niet zo leuk vonden en met een naamsverandering een eigen markt willen creëren. Ach die redden het wel, als je in staat bent om Beatrix te versieren om je tokootje te openen omdat je 50 wordt dan heb je commercieel gezien wel het e.e.a. in je mars, dan ben je goed bezig zoals dat heet.

Zo gek vind ik het ook niet.
Wanneer je op het net surft dan zijn er veel sites, blogs en dergelijke die betrekking hebben op Nederlands-Indie en pasars.
Er wordt niets extra’s toegevoegd aan het bestaande, maar het is wel meer van hetzelfde. En wanneer je de moeite neemt om al dat ge-OH - want veel meer is het niet - doorleest blijkt alleen maar dat de schrijvers geen moer afweten van Indie, behalve dan dat men slechts weet dat hun voorouders daar ooit eens hebben gewoond.

De naamsverandering van die pasar malam is eigenlijk ook wel een symbolische breuk met Indie. Totaal niets meer met Indonesie of Indie te maken, maar wel met andere culturen.

Zelfs de naam tongtong verwijst niet meer naar dat stukje holle rondhout
waarop je kunt slaan, maar verwijst meer naar het tijdschrift dat op die manier gepromoot wordt.

Een goede zet om Bea uit te nodigen, en niet de indonesiche ambassadeur of de Indonesische president.
Het eeuwig trouw aan het rood-wit-blauw wordt hiermee ook benadrukt en bezegeld.
Men bekent eindelijk kleur, de driekleur en niet de merah-putih.

Indische cultuur is nu eenmaal Nederlandse multi-cultuur, zoals je die nu aantreft in Holland.

@ Bule, er is een stevig commentaar op je stukje gekomen op http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/2008/06/onwetendheid-do.html#comment-22575030 . Ik zou de volgende keer je stukje wat beter documenteren, in die zin schrijf niet zo algemeen, want het wordt op een gegeven moment nietszeggend. En kleur bekennen hebben we na de oorlog al gedaan.

Pesche,

Ben ik blij dat ik geen indo ben, ik ben geen indo loog en waarom zou ik mij moeten documenteren over zaken die al afgedaan en afgehandeld zijn en voor mij totaal nietszeggend en volkomen onbelangrijk. Een vliegenpoepje op een kale Hollandse of Indonesische schedel.
Niet dat ik daarover geen mening heb of daarover niets mag zeggen.

Jullie hebben de eigenaardige eigenschap om de exclusieve rechten mbt de kennis over jullie eigen clan te claimen.
Laten we beiden maar zeggen: Leve de koningin, ik ben van Nederlandsch bloed, en laten wij het daarop maar houden. Kleur bekennen.
Even goede vrienden.
Wanneer elk van de 80-100 culturen en cultuurtjes op dezelfde wijze zich zouden bezighouden met zichzelf als jij c.s. Wat zal dat worden met de eenheid in ons Nederland? Wat hebben jij cs toch met Indonesie behalve dat het een leuk vakantieland is. Niets toch? Helemaal niets.
De indonesische taal is al niet interesant meer om te studeren in Leiden, men gaat liever op vakantie naar andere Aziatische landen en 1945 is al zo lang geleden, jij en ik waren toen nog niet eens geboren.
Make it easy on yourself. Right?
.

[
Nou Bule, nu kom je weer met een onweerstaanbare bewering die onweerlegbaar wordt onderbouwd, je schrijft:… Jullie hebben de eigenaardige eigenschap om de exclusieve rechten mbt de kennis over jullie eigen clan te claimen…daarbij vergeet je dat vele Nederlandse wetenschappelijk onderlegde onderzoekers jarenlang over Ned-Indie en de Indo’s hebben geschreven (Prof. W.Willemse (volbloed Nederlander) heeft in de jaren 90 een heel interessante reeks lezingen georganiseerd, daar heb ik nog leuke boekjes aan overgehouden. Ik vind het aandeel vanIndische onderzoekers gering, maar Olifanten worden ook niet door Olifanten bestudeerd. Je had deze bronnen wel even kunnen raadplegen maar deze zijn ogenschijnlijk voor jou oninteressant.

En dan wentel je maar weer om in je onvolprezen eigenwijsheid, ik lees verder:”… doorleest blijkt alleen maar dat de schrijvers geen moer afweten van Indie, behalve dan dat men slechts weet dat hun voorouders daar ooit eens hebben gewoond”. Nou, wie claimt hier de “eigenaardige” eigenschap om de exclusieve rechten mbt de kennis over jullie eigen “clan”… waar haal jij eigenllijk die onovertroffen belezenheid over Indie vandaan om al deze verschijnselen groots uitgemeten te beweren, een vooroordeel is ook een oordeel zou ik zeggen, maar dat zijn volgens jou afgedane , totaal onbelangrijke zaken. Hier komt ook weer in zijn algemeenheid gestorven onderbouwde bewering naar boven.[/font]

Een onovertroffen hoogtepunt, waarin jij al je kennis etaleert, vind ik wel: “waarom zou ik mij moeten documenteren over zaken die al afgedaan en afgehandeld zijn en voor mij totaal nietszeggend en volkomen onbelangrijk". Eerst raaskalt je ellanglang over zaken die afgehandeld en afgedaan zijn en dan geef je zelf toe dat je geschrijf nietszeggend en volkomen onbelangrijk is. Nou zo’n redenering vind ik wel knap en is grensoverschrijdend in zijn onwetendheid.[

Een zinsnede vind ik wel opmerkelijk maar ook eigenaardig. “Een vliegenpoepje op een kale Hollandse of Indonesische schedel” Heb jij nu een hollandse of Indonesische schedel of heb je nog geen kleur kunnen bekennen na al die jaren (sic!!), het wordt toch wel eens tijd, de Bersiap is al lang voorbij?. Ik vind gezien het bovenstaande wel symptomatisch, in klinische zin wel te verstaan.Als je Hollander ben, begin ik me ernstig zorgen te maken en als je Indonesier ben idem dito.

O ja dat blad “Tong Tong” bestaat al jaren niet meer en als je je had gedocumenteerd dan had je dat kunnen weten, maar gezien het bovenstaande is je dat noch kwalijk te nemen noch aan te rekenen, een soort niettoerekeningsvatbaarheidsverklaring.

Op wat voor weblog zit ik eigenlijk?

citaat: het wordt toch wel eens tijd, de Bersiap is al lang voorbij?"

Pesche, heb ik dat geschreven,nu wordt het mij toch te zot.
Ik neem jouw stuk maar voor kennisgeving aan.
Jammer dat het Nederlands elftal niet verder is gekomen tijdens de EK.
Dat zou een interessanter onderwerp zijn geweest.

citaat: Op wat voor weblog zit ik eigenlijk?"

Op wereldwijzer voor mensen die geinteresseerd zijn in indonesie.
Jullie hebben de eigenaardige eigenschap om je voortdurend te begeven op fora’s, weblogs over indonesie om er weer oude koeien uit de sloot te halen en het voortdurend over Nederlands Indie te hebben.
Het lijkt wel een herhaling van de bezetting, maar nu door indo’s uit Nederland
Het is genoegzaam bekend dat er wanneer er in Indie een gamelan opvoering was of een wajang de opmerking de ronde deed: “Daar heb je die inlanders weer. Ze zijn weer bezig”. Indo’s maakten zich daaraan ook schuldig, die verafschuwden immers die inlandse cultuur. Het was islamitisch, veel bijgeloof. Indo’s beweerden toch altijd dat zij Nederlanders waren - en nu beweren gek genoeg het tegendeel…
Denk daar maar eens aan voordat je op je eigen weblogs en websites met wayangs aan komt en met selamat datangs, en dergelijke.
Daar heb jij ook totaal niets mee

Goodbye, so long

Mag ik een kleine aanvulling geven ?
De Pasar Malam ( vrij vertaald “avond markt”) is afkomstig van de oude Pasar Gambier (Pasar Gambir) in Batavia .
Dat heb ik gehoord van mijn oude heer , toen hij klein was ging hij vaak met zijn oude heer naar de Pasar Gambir .
Het is eigenlijk een jaarmarkt , waar allerlei oude en nieuwe produkten uit insulinde werden tentoongesteld .
Het is ook een jaarlijkse uitje voor de europeanen en den inlanders .

De naam Gambir is afkomstig van de naam van de oprichter , ene Kapitein Cambier .

Een verhaal geleend uit de site pasarmalam.nl :
Onder meer vond Raffles, dat het zakenleven nodig een oppepper goed kon gebruiken en hij gaf één van zijn officieren, ene kapitein Cambier de opdracht om in Batavia(ook toen al de hoofdstad) een evenement te organiseren, waarbij handel en industrie zich kon manifesteren op een soortement ontmoetingsbeurs, waarbij ook de bevolking zoveel mogelijk betrokken zou moeten worden.
Kapitein Cambier toog aan de slag en er ontstond een combinatie van een fancy-fair, een pasar malam en een kermis, een evenement dat een maand duurde, om ook mensen van andere steden de gelegenheid te bieden die feestelijke gebeurtenis te bezoeken. Dit alles vond plaats op het toenmalige Koningsplein en duurde iedere dag van 18.00 tot circa 23.00 uur. Dit plein had een afmeting van één kilometer in het vierkant en was min of meer de voortuin van het paleis van de Gouverneur. De naam Cambier werd spoedig gemeengoed en korte tijd daarna heette het Koningsplein dan Gambir. En, dat enorme evenement werd alras Pasar Gambir genoemd. Het treinstation dat zich aan de oostkant van dat plein bevond/bevindt) bijvoorbeeld, heette/heet Setasiun Gambir.

Op de oude plek van Pasar Gambir staat nu de Monas (Monumen Nasional)