Wie kan mij informatie geven over het beginnen van een B&B in Spanje?

Hallo allemaal!

Ik wil in de nabije toekomst graag een B&B breakfast in spanje beginnen en ben opzoek naar mensen die dit al in werkelijkheid hebben gebracht.
Graag zou ik willen weten hoeveel startkapitaal je nodig hebt om een B&B te beginnen. Of kan je een volledige hypotheek/ lening nemen, als je een goed ondernemingsplan hebt? En welke problemen kan je tegen aan lopen?
Ik zou graag jouw verhaal willen weten, hoe jij dit idee hebt waar kunnen maken.
Dan kan ik straks een lijstje maken en die langzaam afwerken om mijn droom waar te maken :cheer:

Alvast bedankt!

Greetz BeeBee

Persoonlijk heb ik geen ervaring met B&B in Spanje maar hou wel rekening met het volgende:

  • De economische situatie van Spanje is nog altijd erg precair.
  • B&B is niets nieuws, daar zijn er al heel veel van (en een behoorlijk percentage daarvan kan nauwelijks rondkomen).

De kans van slagen is denk ik niet erg groot, dit is niet pessimistisch bedoeld maar realistisch.
Alleen als je met iets nieuws komt, of een toplocatie vindt of heel erg veel geluk hebt dan maak je een kans.

Ik hoop dat eigenaren van B&B hier ook met tips en adviezen komen en je een beter beeld kunnen geven van de voor en nadelen en ik vrees dat zij ongeveer hetzelfde beeld zullen schetsen.

Suerte

Ik bedoel het niet verkeerd, maar er zijn in spanje meer b&b dan bars. Je moet een kapitaal mee nemen wil de bank met jou in zee wil gaan. En echt rond komen kun je niet met een b&b. Of je moet met iets bijzonders komen op een super locatie. Veel nederlanders denken dat het vanzelf gaat. Helaas. Ik wil je nier teleurstellen. Wil je echt in Spanje beginnen. Leer Spaans praten. En neem veel geld mee. Want econimisch gaat het veel slechter dan in Nederland. Succes

Ik zou ook erg geholpen zijn met wat meer informatie.
De beginfase is het lastigst. Heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
Iemand een idee??

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat het moeilijk zal worden… Maar het leven is om risico’s te nemen. Ik ben iig niet van plan om een standaard B&B te beginnen. Ik wil de kamers in verschillende sferen inrichten en daarnaast extra services bieden.
Maar kan iemand mij vertellen van waar ik moet beginnen??

Hoi,

begin met het jezelf op de hoogte stellen van de regels die er in Spanje gelden voor het jezelf daar vestigen en het beginnen van een eigen bedrijf.
Daarnaast is het ook wel slim om je de taal eigen te maken en te onderzoeken of een B&B in de streek van jouw keuze wel kans van slagen heeft. Je kunt natuurlijk nog zo’n mooi plan hebben over hoe je de kamers wilt inrichten…als er geen gasten komen of te weinig ben je zeer waarschijnlijk op korte termijn veel geld kwijt en met wat pech ook failliet.

Kortom begin bij het begin en dat is waar je hier in Nederland ook zou beginnen als je een eigen bedrijf wilt beginnen. Stel je op de hoogte van de voorwaarden en eisen die aan je gesteld worden en kijk of je daaraan kunt voldoen.

De regels voor een B&B zijn in Spanje verschillend per “comunidad autónoma”, voor wat betreft Andalusië kun je een kijkje nemen op mijn site www.sierranortedesevilla.es hoofdstuk “Para Propietarios”. Daar vind je links naar de wetgeving op dit gebied.

Het gemakkelijkste zou zijn een bestaand B&B overnemen, waarvan de diverse licenties al in orde zijn, maar ja, daar zal dan wel een prijskaartje aanhangen en de banken houden op dit moment de hand op de knip: het is heeeeeel erg moeilijk om geld te lenen! Aan de andere kant zijn er op dit moment èchte koopjes in de sector, B&B’s en hotels, maar ja, dan moet je bedenken dat dat ook niet voor niks is. De crisis is hier op alle fronten heel hard merkbaar. De werkeloosheid in Andalusië ligt bijv. op 28%, in Nederland op 6. Maar als je je juist richt op Nederlanders, dan is er misschien wel een kans.

Beste Bee Bee.

Dromen doe je in bed!!

Ook jij bent waarschijnlijk aangestoken door die ,droomprogramma,s,van de tv.

Wat anderen ook al schrijven klopt. Spanje is touristisch en economisch uit!!
Ik kan er over meepraten want ik heb er 5 jaar in de horeca gezeten en was net op tijd weg.

Wat is dat toch met mensen die zo graag een BB willen beginnen. Je bent 24 uur per dag bezig en verdient weinig. Praat ik nog maar niet over de eventuele hypotheek.
Geld lenen of bedrijfskredieten jun je vergeten. In nederland moet je al drie opeenvolgende poitieve jaarverslagen overleggen,laat staan in het buitenland.

Het feit dat je via deze site al erg veel vraagt geeft al een minpunt aan.

Het beste advies wat ik je kan geven is:

x Neem een goede Gestor ,gestoria,in Spanje
x Schrijf een goed ondernemersplan ( KVK)
x Maak een erg goed businessplan
x Weet wat je wilt en hou je vast aan je plan
x Probeer je te onderscheiden van andere BB,s
x Geloof bijna niemand!!zeker in Spanje.
x Spreek de taal

Verder wens ik je heel veel succes,

Hans

Dat Spanje het moeilijk heeft is bekend, maar dat Spanje toeristisch uit is, is absoluut niet waar.
Spanje zal toeristisch altijd één van de belangrijkste landen van Europa blijven, voornamelijk omdat Spanje het hoogste nivo van toerisme in Europa heeft.

Ik sluit me bij Corberana aan, misschien is het nu wat minder door de algehele economische omstandigheden in Europa maar Spanje zal altijd een enorme touristische trekpleiser blijven binnen Europa.
Het is en blijft nu eenmaal een prachtig land waar velen graag naartoe gaan om een vakantie door te brengen of zelfs te gaan wonen.

1 like

hallo, Mijn vraag is hoe is het afgelopen met het starten van jouw B&B in Sevilla. Ik woon al 15 jaar in Sevilla en loop al 2 jaar lang met hetzelfde idee om een B&B te beginnen. Het probeem is toch wel heel hard werken voor maar weinig geld. Ben benieuwd wat je te vertellen hebt.

Hoi

Mijn naam is Frank.

Volgens mij de laatse berichtgeving op dit forum over het starten van een B&B.
Inderdaad,voor iedereen anders natuurlijk voor aanvang begin van zo`n
B en B.
Heden in November staat de economie stil in Spanje,en de vraag of men wil en of kan lenen zal moeten worden uitgeprobeerd worden.

Heel veel huizen en bedrijven zijn van de bank,dus overname zou een tip kunnen zijn,maar he zelf hele slechte ervaringen daarmee,en je valt zo in een slangenkuil,als je niet goed oplet,inmiddels weet ik hoe het werkt)) en ben ze allen voor geweest.

Inmiddels al flink aan de gang in me grote boerderij en laters in medio 2011 probeer ik zo1n beetje alles klaar t e hebben.
Ik denk dat je sterk in je zelf moet geloven om NU iets te beginnen,Spanje is niet best nu,heel Europa staat op klappen geloof me!!we zijn er nog niet))), Ze zegge niet alles,ik ben niet gek,ya no me tonto)))
bekent geluid!!
Alls je een goede ban hebt think twice befor go!!
oke
dit wilde ik ff kwijt!!

goet y muy suerte amigos

frank

hoi,

Bedankt voor de reactie. Ik weet dat het heel slecht loopt in Spanje. Het positieve is dat er op moment veel huizen te huur of te koop staan. En de prijzen hiervan zijn een stuk lager dan jaren terug. Ivm de goedkope vliegtickets is er veel tourisme in Sevilla. Ik weet dat het een hele stap is om zo iets te beginnen. Maar er is helemaal geen werk hier. In de stad Sevilla 28% werkeloosheid !!
Groeten

Hoi,

misschien wel even een hart onder de riem steken naar hen die toch een dergelijke stap willen wagen…misschien is het nu inderdaad heel erg slecht maar er is nog geen enkele crisis geweest die niet werd gevolgd door een periode van economische groei :zon02:

Jij was toch ook van plan om zo iets te starten ?

Nee hoor, ik ben slechts de forumbeheerder en ik probeer eventuele vragen op dit forum zo goed mogelijk te beantwoorden etc :vak02:

Hola Sol, je woont al 15 jaar in Sevilla, is dat in de stad of in de provincie??
Een B&B beginnen in de stad lijkt me extra moeilijk. Inderdaad komen er veel toeristen naar Sevilla maar het overgrote deel komt met georganiseerde trips, hotel dus inbegrepen. Verder is het aanbod van hotels en hostals dusdanig groot dat een B&B alleen kan slagen als je heel erg veel investeert in marketing en je zal een hele lage prijs moeten vragen. en inderdaad is het heel erg hard werken voor weinig.

je hebt gelijk

moet iets nieuws zijn

wat dacht je van erotic art cafe project?

www.artamorcafe.webs.com

Ik ben het afgelopen half jaar met hetzelfde idee in Spanje rondgegaan (7 provincien, ca. 200 panden) op zoek naar de juiste locatie met het juiste pand. Dat lijk ik gevonden te hebben. Ik heb veel informatie vergaard, ben bij allerlei partijen geweest om te praten. Ik kan best veel vertellen. Mocht je daar interesse in hebben, laat maar weten, dan kunnen we een keer chatten via msn of zo.
Vwb geld: je moet 30-40% zelf hebben en de hypotheek op een bedrag dat je bij sommige bank kan lenen (60-70% dus) mag niet meer bedragen dan 35% van je netto inkomen. Dat is iig de basis.
Oftewel: als je iets vind van 3 ton, moet je zelf 1 ton hebben. Dan betaal je ca. 5% over 2 ton: 800/maand. Dan moet je netto 2400 verdienen.

En de prijzen van o.g. lijken laag tov 2 jaar geleden, maar zijn nog steeds 2 of 3 maal zo hoog als een jaar of 6-7 geleden. Voor mijn gevoel moeten de prijzen verder omlaag.

Ik geloof in mijn eigen kans van slagen: een uniek concept met de juiste prijsstelling op een nette afstand van grote steden en vliegvelden.

Laat maar weten als je meer wilt weten.

Hartelijk dank voor alle informatie. Ik ben er nog steeds aan het overnadenken. Ik woon namelijk in Sevilla maar op moment is er zoveel aanbod aan goedkoop overnachten voornamelijk de bekende Hostels, je kent het wel. Woon jij ook in Spanje ?