Wie is waar?

Voor zover ik weet moet je inderdaad wijzigingen in werk, woonadres en burgelijke staat doorgeven aan het INM. Maar over het algemeen zijn dit soort modificaties niet frequent en snel te verwerken.

Klopt dat niet te lang duurt, maar fijn is anders, en in mijn geval vaker dan de jaarlijkse vernieuwing van de FM2. Is toch weer 1 of 2 keer op en neer naar het centrum van de stad voor iedere verandering of melding waar je een halve dag mee kwijt bent. Had gehoopt dat dit na het de laatste vernieuwing van de FM2 dat dat ook voorbij zou zijn. Dus denk dat ik toch maar voor de Mexicaanse nationaliteit ga een dezer weken. Liever lui dan moe zeggen we maar. :biggrin:

Hoi, hou er wel rekening mee dat je dan officieel je nederlands paspoort moet opgeven. Ik zeg officieel omdat ik niet zou weten hoe ze het dan moeten controleren en wat niet weet wat niet deert.

Ik dacht van niet er is een wets wijziging in 1998 geweest en mijn vrouw had alleen het Nederlandse paspoort nog en heeft toen bij de Mexicaanse ambasade in den haag weer het mexicaanse paspoort aangevraagd. Nederlanders en Mexicanen kunnen de 2 nationaliteiten aanhouden.

Groeten

John

Volgens mij is het zo dat als je uit mexico komt met een mexicaans paspoort en dan ook een nederlands paspoort krijgt, je inderdaad beide kan behouden omdat een mexicaan zijn nationaliteit niet kan opgeven maar als nederlander en dan een mexicaanse nationaliteit aanneemt je het nederlandschap op moet geven aangezien een nederlander geen 2 nationaliteiten mag bezitten. Klink erg krom but correct me if I am wrong.

Je mag 2 nationaliteiten aanhouden. De Nederlandse hoef ik niet op te geven zolang ik maar eens per ik dacht 10 jaar een nieuw Nederlands paspoort aanvraag bij de Nederlandse ambasade. Niet dat het me wat uitmaakt overigens mocht ik het verliezen, zal toch nooit meer in Nederland willen wonen. Zal er hooguit nog voor familiebezoek enzo gaan. Maar dan heb ik aan een Mexicaans paspoort ook genoeg.

Volgens de informatie die ik van “Gobernacion” heb gekregen moet je inderdaad je Nederlandse nationaliteit opgeven indien je de Mexicaanse nationaliteit wilt aannemen. Dit wordt dus schriftelijk vastgelegd en door jouw ondertekend. Bovendien moet je daadwerkelijk je Nederlandse paspoort inleveren op het moment dat e.e.a. officieel wordt.

Dat je daarna met wat trucjes weer een Nederlands paspoort zou kunnen aanvragen sluit ik niet uit. Al moet je dan wel een geloofwaardige reden hebben dat je je vorige paspoort kwijt bent.
Bovendien, deelde de Ned. Ambassade mij mee, is er een speciale legale regeling om je paspoort te behouden indien je, half Mexicaanse, kinderen hebt. De details konden zij mij zo 1,2,3, niet geven.

De vraag blijft natuurlijk of het belangrijk is dat je je Nederlandse nationaliteit wilt blijven aan houden…??

Hoe zit het dan met je recht op de AOW en pensioen die je in Nederland heb opgebouwd blijf je daar recht ophouden of gaat alles naar de schatkist ?

Heb het opgezocht:

http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/nederlanders_in_het_buitenland,nederlanderschap/kunnen_mijn_kinderen_ook_nederlander_worden_als_ikzelf_xweerx_nederlander_wordx.html

Ikzelf ben getrouwd met een Mexicaanse en heb ook een Mexicaanse dochter dus ik val onder die derde uitzondering van die pagina. Maar zoals gezegd, heb zelf geen problemen mee om de Nederlandse nationaliteit op te geven. Ik zit hier in Mexico prima. En de Mexicaanse nationaliteit zou mij meer voordelen opleveren dan de Nederlandse op dit moment. Dus dan is de keuze ook makkelijk.

Hoe het met je aow e.d. zit geen idee, volgens mij kreeg ik dit toen terugbetaald, maar dat is behoorlijk lang geleden dus weet niet meer zeker hoe dit is gegaan… Ik heb maar 2 a 3 jaar in Nederland gewerkt toen ik naar Mexico vertrok en was 21 toen ik was vertrokken. Dus ik had zowiezo niet veel opgebouwd.

Woon en werk nu al 2 jaar in Mexico, Monterrey. Heb mijn mexicaanse vrouw door het werk in de IT leren kennen. Ze heeft zelf 4 jaar in Nederland gewoond en de inburgeringscursus moeten doen enz. Zelf heeft ze de moeite genomen om het nederlandse staatsexamen taal te halen, wat haar nu nog voordelen opleverd. Mijn zoon was in Nederland geboren en heeft 2 nationaliteiten, hij kan kiezen als hij 18 is welke nationaliteit hij blijft aanhouden en zal dan één moeten opgeven. Ikzelf worstel nog jaarlijks met mijn FM3 en de “contributie” die je moet betalen aan veranderingen en verlengingen.

Volgens mij kan je zoontje beide nationaliteiten behouden mijn zoontje (14) heeft ook de beide nationaliteiten en is geboren in Xalapa Ver.Ik zelf heb nog mijn FM3 maar dat wil ik volgend jaar laten omzetten omdat ik ook nog 5 jaar in Monterrey heb gewoond in colonia Cumbres en Mitras centro .Mijn FM 3 had ik binnen een week toen ik hier kwam contributie heb ik niet betaald door wat goede contacten :wink: mijn vrouw heeft ook beide paspoorten en verschillende Nederlandse diploma,s waaronder het middenstandsdiploma.alhoewel ze daar geen gebruik van maakt hier.

Groeten uit Cuernavaca

John

LuzyJohn, ik zie dat je al reeds je Mexicaanse nationaliteit mag/kunt aanvragen. Dat is na 5 jaar het geval. Met de “contributie” bedoelde ik de kosten voor de “tramite” die is 2040 pesos nu al en voor iedere verandering van werkgever dient weer een aanpassing in het groene boekje gemaakt te worden, ook 2040 pesos. En ze hebben het zo klein gemaakt dat groene boekje :hihi: dat je na 3 á 4 werkgevers veranderen al gauw een nieuwe moet aanvragen, kosten weer 2040 pesos. Dus wel handig als je kennisen hebt die dat voor je kunnen regelen en ook nog zo snel. Ik moet er iedere keer weer 3 maanden of langer op wachten.

Hoi allemaal,

Heb een vraagje.
Heb een tijdje in Guanajuato en Belize gewoond (voetbalde toen nog voor de kost) en wil me nu permanent gaan vestigen in Mexico, maar dan in Playa, Cancun of Tulum, in ieder geval Quintana Roo gebied…

Een aantal vrienden van me zeggen dat het erg makkelijk is om in dat gebied een baan te vinden in het toerisme aangezien ik zowel Engels, Spaans als Nederlands goed beheers en Duits redelijk. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee. Veel mensen zeggen gewoon ticket boeken en dan vind je wel wat, maar hoe is dit als ik bijvoorbeeld nu zou gaan en het is eind augustus, zijn de banen dan nog voor het oprapen?

Ik hoop dat jullie me iets meer hierover kunnen vertellen.

Groetjes,
Bart

Yes, ik zit nu ook in het prachtige Mexico.

Woon nu al 2 hele weken in Puebla bij de ouders van mijn zeer lieve vriendin in.
En ben druk Spaans aan het leren, iemand nog tips om spaans te leren?

(volgende week vakantie Cancun yeah)

Clix welkom in Mexico

… en ik zou zeggen (dat heb ik gedaan) ga zoveel mogelijk onder de mensen en spreek ze aan met het spaans wat je al beheerst, meestal leer je daar het meest van. Daarnaast is het handig om de meest gebruikte werkwoorden uit je hoofd te leren zowel als verleden, tegenwoordige en toekomstige tijd, de rest komt vanzelf. Hier in GDL wordt het woord “parecer” vaak gebruikt merk ik dus en in MTY het werkwoord “ir” en “dar” dus hangt een beetje af wat men zoal bespreekt natuurlijk. Daarnaast heb ik mij het boek REPASO aangeschaft en ben ik nu nog mee bezig om spaans te leren, goed boek, niet duur (300 pesos) Na 2 jaar kan ik redelijk goed uit de voeten met het spaans.

Succes.:zon02:

Wie is de auteur van het boek REPASO is een zeer algemeen woord.

Groeten
John:vak02:

Deze misschien:
http://www.mhprofessional.com/product.php?isbn=0078460506

groeten,
patrick

Yep dat is de serie…

Ik heb deze aanbevolen gekregen van een spaans lerares:

Repaso: A Complete Review Workbook for Grammar, Communication, and Culture (Paperback) zie: http://www.amazon.com/gp/product/images/0844274127/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=283155&s=books

en deze: http://www.amazon.com/Repaso-Complete-Workbook-Grammar-Communication/dp/0844274127

Er schijnen 4 boeken van in omloop te zijn en de auteur is McGraw-Hill.

Goede reviews ook.

Hallo,

Op dit moment ben ik van plan om na mijn reis door Zuid-Amerika in Oaxaca te gaan wonen, waarschijnlijk vanaf februari 2010. Ik heb mexicaanse vrienden wonen in de stad Oaxaca, maar wil het liefste aan de kust gaan wonen, bijv Puerto Escondido. Woont en werkt hier toevallig nog iemand?

Na weer twee maanden in Colima te hebben gewoond nu toch eindelijk twee weken geleden in Playa del Carmen beland. Leuk huisje gevonden in Bosque Real.

Ik zou het best leuk vinden om hier wat Nederlanders te leren kennen…Ik ken Playa helemaal niet zo goed en kan wel wat do’s and dont’s gebruiken. Verder gewoon omat ik het ook wel gezellig vind!