Ik zou dolgraag deze zomer (eind juli-aug) naar Noord-Korea willen.
Eigenlijk wil ik daar een aantal dagen blijven en beginnen en eindigen in Bejing, maar voor met name Noord-Korea
zoek ik een stikgezellige, makkelijke, liefst humorvolle reisgenoot, omdat Noord-Korea me in mijn eentje behoorlijk pittig lijkt.
Leeftijd vind ik niet zo belangrijk, als je er maar zin in hebt om er iets heel bijzonders van te maken.
Wie heeft zin om een paar dagen mee te reizen? Qua invulling van het reisprogramma sta ik overal voor open.
Het liefste zou ik zelf alles organiseren als dat gaat (met jou dan natuurlijk;) want ik wil nog meer in het leven en
dus geen kapitaal kwijt zijn, bovendien lijkt het me zelf regelen echt een hele leuke voorbereiding, voorpret, zeg maar.
Ik hoor graag van je, kunnen we eens afspreken om te kijken of we zo’n reis samen (of misschien zijn we wel met een stel als er meer mensen dat leuk lijkt?) zien zitten.
Ik had geen plannen weer die kant op te gaan, maar wou toch even op je bericht inhaken.
Om twee redenen is het wat mij betreft sowieso verstandig samen met iemand anders naar Noord-Korea te reizen:
[ul]
[li]Je zal tijdens de reis een hele hoop informatie te verwerken krijgen, deels feiten, deels pure propaganda. De kunst is om hier zelf een waarheid uit te filteren en vooral ook niet te cynisch te worden, juist daarvoor is het prettig als je nog iemand anders om mee te praten in de buurt heb dan alleen de Noord-Koreaanse gidsen. Die gidsen zijn over het algemeen gewoon vriendelijke mensen die naar mijn idee met oprechte trots hun land willen tonen, maar die uiteraard niet geheel vrijuit kunnen/mogen spreken. [/li][li]Aangezien je ook als “zelfstandige” reiziger met twee gidsen en een chauffeur opgezadeld wordt die uiteraard betaald moeten worden is zelfstandig reizen juist verhoudingsgewijs duur. Echt op eigen houtje het land bezoeken is sowieso uitgesloten. [/li][/ul]
Tot aan Beijing kan je makkelijk alles zelf regelen, maar daarna wordt het toch lastiger. Het is in theorie mogelijk direct alles te regelen met het KITC (Korean International Travel Company), maar in de praktijk is het toch makkelijker om dat via een buitenlandse reisorganisatie te doen. Dat kan een georganiseerde groepsreis zijn, maar ook een individuele maatwerkreis. Ingeval van een maatwerkreis zal er vooraf een route worden opgesteld waarin voor zover mogelijk je wensen zullen worden opgenomen. Eenmaal in het land kan daar dan nog wel van afgeweken worden, soms vanuit de gidsen omdat iets wat gepland was om raadselachtige redenen ineens niet meer kan, maar de gidsen zijn binnen hun mogelijkheden ook best bereid in te gaan op jouw wensen.
Maar schrijf ook een groepsreis niet bij voorbaat af. Sowieso is dat vaak goedkoper dan individueel door Noord-Korea reizen. En een land als Noord-Korea trekt ook een wat apart slag reiziger, veelal mensen die anders nooit een groepsreis zouden boeken. En uiteraard wat afhankelijk van de reisorganisatie, maar in de meeste gevallen gaat er dan ook een reisbegeleider mee die het land al wat beter kent, en daardoor een en ander wat de gidsen vertellen een beetje in perspectief kan plaatsen.
Mocht je meer vragen hebben, dan kan uiteraard altijd terecht op het Noord-Korea forum.