Noord Korea april/mei 2011

Hoi,

Ik heb het (volgens sommige idiote) plan opgevat om naar Noord Korea te gaan. Het liefst in april/mei 2011. Ik heb wat speurwerk gedaan en het is heel goed mogelijk om georganiseerd of individueel te gaan (alles onder begeleiding van een gids in dienst van de staat). Het feit dat het land zo gesloten is en een grote (al dan niet verplichte) verering kent voor het staatshoofd fasineert me enorm.

Wie heeft er zin om mee te gaan? Route, data enz uiteraard in overleg.

Over mezelf: man (32), redelijk ervaren met reizen (Australië, Azië en Zuid Amerika).

Gr. Joost

Niks idioots aan hoor, gewoon een uitstekend plan! Maar ik zal je alvast teleur moeten stellen, ik ben in april dit jaar al geweest, mijn volgende bezoek staat pas voor najaar 2012 gepland, tijdens de mass games in het 100e Juche-jaar. Maar het is inderdaad zo ongeveer de meest fascinerende bestemming denkbaar, en toch ook heel anders dan ik vooraf had verwacht. Dus gewoon gaan, je zal zeker niet teleurgesteld worden.

Individueel reizen is wel prijzig, dan betaal je in je uppie voor de gidsen, en op meer vrijheid dan met een groep moet je niet rekenen. Zelf ben ik met een internationale groepsreis van Koryo Tours geweest, een Engels bedrijf gevestigd in Beijing. Die verzorgen meer dan de helft van het westerse toerisme naar Noord-Korea, niemand kent het land waarschijnlijk beter dan zij. Weliswaar hebben ze eenmaal in het land niks meer in te brengen, maar ze kennen de gidsen als geen en ander en krijgen daardoor dingen gedaan, en daarnaast was onze gids ook nooit te beroerd om de vaak absurde verhalen even in het juiste perspectief te plaatsen.

En nu had ik samen met een vriend die reis gemaakt, maar ook als je alleen zou boeken zal je makkelijk aansluiting bij de groep vinden. Dit soort reizen trekt over het algemeen toch een ander publiek dan de gemiddelde groepsreis, de meeste mensen in onze groep zouden normaal gesproken überhaupt geen groepsreis doen. Sowieso bestond in ons geval de groep voor 2/3 uit alleenreizenden, het merendeel zeer ervaren reizigers.

Als je overigens in april gaat, zorg dan zeker dat je de 15e in het land bent, dan is namelijk de verjaardag van Kim Il Sung, “The Great Leader”. De avond ervoor urenlang een enorm vuurwerk, en op de dag zelf (en de dag erna) is iedereen vrij en gaat naar de parken, zodat je volop gelegenheid hebt in contact te komen met de locals. Zeg nu zelf, wat is er nu mooier dan in een park onder het genot van een glas soju samen met Noord-Koreanen (propaganda)liederen zingen?

Gaan, ben ook geweest, een onvergetelijke ervaring,Koryo-tours,the best!