In 2008 zijn wij voor het eerst op safari geweest door ZA en Botswana en dat was echt super. Nu willen we in 2010 weer een safari reis maken, waar onze voorkeur uitgaat naar Tanzania. Omdat dit onze eerste keer naar Tanzania wordt, zijn we op zoek naar ervaringen en tips voor het plannen van onze reis.
Sleutelwoorden voor deze reis zijn wildlife en fotografie en een camping safari is helaas niet voor ons weggelegd, omdat mijn vrouw last heeft van haar rug en daarom om een (redelijk) bed een vereiste is. Tented camps behoren wel tot de optie.
Zoals alle beginnelingen hebben we een hoop vragen, hieronder de voornaamste:
In 2008 hebben wij bewust voor het droge seizoen gekozen, omdat dan de dieren makkelijker te spotten zijn, geldt dit ook voor Tanzania?
Al meerdere malen gelezen dat in het regenseizoen de wegen onbegaanbaar zijn. Is reizen dan uit den boze, of kan je tijdens dit seizoen beter met een gids reizen?
Is het sowieso verstandig om zelf te rijden als je voor het eerst in dit land op vakantie gaat?
Heb al menig keer gelezen over het ter plekke boeken van een safari, maar tevens ook dat je hier wel wat tijd aan kwijt bent. Zijn er mensen die vanuit Nederland rechtstreeks bij een lokaal bureau/agent hebben geboekt?
Verder zijn alle tips over de do and dont’s van harte welkom kortom, wie helpt ons een eindje op weg met het plannen van onze reis?
Ik ben net terug van een half jaar Tanzania.
Heb er ook in het regenseizoen gezeten. Dit jaar was er niet zo heel veel regen gevallen, in vergelijk met voorgaande jaren.
Sowieso moet je in de parken een gids hebben, je mag niet alleen op pad in de parken. In het regenseizoen heb je kans, dat als het veel geregend heeft, je vast komt te zitten in de modder. De paden in de wildparken zijn gewoon van zand. En niet zoals in kruger geasfalteerd.
Reizen is niet uit den boze dan. Alleen de parken zijn minder makkelijk begaanbaar. Het mooie aan het regenseizoen is dat alles mooi groen is.
Ik ben daar zelf ook op safari geweest, meerdere malen, met afroriginal tours. Dit is een Tanzaniaans/Nederlands bedrijfje. Hij is Tanzaniaan en de gids, zij nlse en contactpunt.
Hij weet heel veel van alle dieren af. Kan je vanalles over de gewoontes van de dieren vertellen. Hij neemt de tijd om dingen te bekijken en scheurt niet door.
Ze kunnen je hele vakantie regelen. U kunt zelf aangeven wat u graag wil doen, en zij kunnen een advies op maat geven. De website is www.afroriginaltours.com
Ik ben zelf op pad geweest met een 4x4, en dat was prima te doen. Asfalt wegen, niet overal even goed, maar prima om te rijden. Maar je kan ook je vakantie door bijvoorbeeld bovenstaande reisorganisatie laten regelen.
Het mooiste park is de serengeti. Die is een heel veelzijdig park met allerei typen landschappen. Van savannen tot begroeide stukken. Verder is de Ngorongoro krater bijzonder, niet voor niks het 8e wereldwonder. Lake Manyara is heel bosrijk, ook eenheel mooi park. En Tarangire vond ik ook een mooi park. Maar daar ligt het er aan wanneer je gaat, ivm de migratie van de dieren.
Ik vind zelf ook zanzibar erg leuk. Stone town beviel me erg goed. Allemaal kleine straatjes waar je in rond kan dolen. Verder mooi eiland en mooie stranden.
Bedankt voor je reactie. Dit is idd een goede start en we gaan zeker een kijkje nemen bij afroriginaltours. Heb je bij hun ter plekke geboekt, of had je dit vanuit Nederland al geregeld?
Ik heb al vanuit Nederland geboekt.
Het is toch wel makkelijk. Je weet zeker dat je op safari kan. Als je ter plaatse boekt kan het zijn dat je een aantal dagen moet wachten voor er plaats voor je is.
Als je van te voren al mailt waar je heen wilt, kunnen zij een passend reisadvies voor jou maken.
Veel plezier!:arrow:
Wij hebben ook een offerte aangevraagd bij Afroriginal. Deze ziet er inderdaad goed uit. Het enige waar ik mee zit is met de betaling, omdat wij 28 dagen naat Tanzania gaan, waarvan 9 dagen safari houdt mij het hele bedrag vooruit betalen tegen. Hoe heb jij dat toendertijd geregeld. Ik hoor graag van je.