Mijn vriend en ik gaan in aug. '05 een jaar naar Amerika. Wij willen in die periode onze koopwoning onderverhuren. Nu ben ik op zoek naar mensen die ook hun koopwoning hebben verhuurd terwijl ze in het buitenland verbleven.
Wij hebben n.l. contact gehad met de belastingdienst en zij zeggen dat we geen recht hebben op hypotheekrente-aftrek als we het huis aan derden ter beschikking stellen terwijl we in het buitenland zijn. Nu zijn wij benieuwd of anderen dit wel eens hebben gedaan en daar problemen mee hebben gekregen, of dat dit juist allemaal wel meevalt.
Wie oh wie kan ons hierover informeren. Groetjes Loeske.
Loeske,
Ik heb er zelf geen (nog) ervaring mee maar wat de belastingdienst zegt klopt wel. Wanneer je maar een gedeelte verhuurt en de huurprijs niet meer dan € 3.721,- per jaar is kan je nog wel de hypotheekrente blijven aftrekken. Wel is de vraag of wanneer je het hele huis verhuurt de huuropbrengst niet beter is dan de hypotheekaftrek die je dat jaar misloopt. Wanneer je weer zelf in de woning gaat wonen is de hypotheekrente gewoon weer aftrekbaar uiteraard.
Wel enkele tips, maak in ieder geval een zeer duidelijke huurovereenkomst op. Met in ieder geval de huurperiode (anders is het heel moeilijk om ze eruit te zetten wanneer je weer zelf in de woning wilt) en gebruik gas/licht/telefoon/water/internet/enz. (zodat je bij thuiskomst niet met onverwacht hoge rekeningen geconfronteerd wordt). Maak ook een duidelijke inventarislijst van al je meubels, enz. in huis en de staat waar in ze verkeren. Mocht er tijdens je afwezigheid iet kapot gaan of zoek zijn dan staat dit op papier en is makkelijker te regellen.
Ikzelf werk al ruim 8 jaar in het buitenland (cruiseschepen met elke keer 5/6 maanden weg en 2/3 maanden in Nederland) en heb ook een eigen huis. Ikzelf bied altijd de woning gratis aan de buurman (beste vriend) aan en hij gebruikt hem soms voor gasten maar in ieder geval zorgt hij dat de woning netjes en schoon blijft, enz. Natuurlijk betaal ik wel hypotheek maar verder liggen mijn maandelijkse lasten dan vrijwel stil dus zo bespaar ik ook een hoop geld per jaar.
Wellicht een oplossing voor jullie, laat een famililid of goede vriend/vriendin tijdelijk (voor een kleine vergoeding) in de woning wonen. Hij/zij is dan ook meteen jullie contactpersoon in NL mocht er iets gebeuren en kan jullie huis bijhouden en bijvoorbeeld je post controleren. Wel ook een huurovereenkomst opmaken en zeker zaken als verbruik gas/licht/telefoon/internet duidelijk vermelden.
Veel succes.
Bert Hagenaar
www.cruiseweb.nl
[email=info@cruiseweb.nl]info@cruiseweb.nl
Wij hebben zelf ook een keer op een huis van vrienden gepast. Ze gingen zelf 2 maand naar new zealand. Wij konden toen in hun huisje, voor niks… Konden wij(vriendin en ik) meteen oefenen met samenwonen.
Ik denk dat dat ook wel een goede optie is voor jullie, een bevriend stel/familie/kenissen in jullie huis laten wonen. Desnoods voor een bepaald bedrag per maand. Dan heb je wel de zekerheid dat er op het huis word gepast, als je bekenden neemt dan weet je wat voor mensen je in huis haalt. Dan hoef je het ook allemaal niet zo officieel te doen, maar zorg wel dat je alles goed op papier hebt…
Ik denk dat het erop neer komt dat we idd ons huis gaan verhuren en dan de hypotheekrente-aftrek maar laten zitten dat jaar - net wat Bert schrijft. Toch blijf ik benieuwd naar hoe anderen dat aangepakt hebben… Ik heb steeds het gevoel dat anderen die hun koopwoning ook hebben verhuurt daar toendertijd helemaal niet aan gedacht hebben , en wij dus veel te braaf bezig zijn…