Ik heb in 2008 mijn koophuis voor een jaar verhuurd.
Ik zou ivm met de liefde verhuizen naar Zweden. (Uiteindelijk is het anders gelopen)
Anyway,
Mijn bank is a priori tegen het toestemming geven voor verhuur, hoorde ik…dus heb niet eens de moeite genomen om dit te doen. In principe kunnen er wel mogelijkheden zijn dat ze akkoord gaan met 1 jaar sabbatical…maar aangezien ik zelf ooit voor diezelfde bank heb gewerkt en ik niet het vertrouwen had dat al die verschillende medewerkers die je dan aan de lijn hebt oog zouden hebben voor mijn prive-situatie…heb ik het niet eens geprobeerd. Bij banken waar je wellicht een eigen accountmanager hebt, kun je dit mogelijk wel proberen.
Verder…als huiseigenaar ben jij altijd verantwoordelijk voor wat er gebeurt met met je huis. Vergeet jouw rechtsbijstand verzekering etc…want het wordt gezien als commerciele verhuur en valt veelal dus niet onder de dekking van vele rechtsbijstandsverzekering die Woning en huur-zaken dekken.
Ik heb verhuurd via een bureau…omdat ik het niet zelf durfde te doen. Nou…in mijn naiviteit dacht ik dat alles dan gelijk goed zou lopen. Zo is het dus niet gegaan.
First, bij kennismaken met bureau…nooit direct tekenen dat zij alleen voor verhuur mogen zorgen…als je nog niet bereidt bent met hen in zee te gaan.
2nd. Zorg dat als je met een bureau werkt dat hun commissie maar 1x per jaar is. Dus niet kiezen voor bureaus die meerdere keren verhuur leveren in je woning tegen commissie. Een goed bureau vraagt ook maar 1x per jaar commissie (1e maand huur) wanneer ze iemand hebben gescreend voor 1 jaar bewoning. In uitzonderlijk geval bij herverhuur onderhandel dan een redelijk verlaagd tarief…
3rd. Vraag naar hun screeningsmethodieken ( hier ben ik de fout in gegaan…omdat ik uiteindelijk iemand in mijn huis had die mij na een paar maanden confronteerde met betalingsproblemen…blijkbaar was het een familie met veeeeel problemen…maar op het oog zie je dat niet). Vraag tevens om een concept van het standaardcontract.
Vele bureaus zullen iedere vorm van aansprakelijkheid uitsluiten…ook als zij overduidelijk hun werk niet goed hebben gedaan in de bemiddeling. Dit gegeven vind ik nogal onbetrouwbaar…maar helaas kun je daar niet veel aan doen…behalve dat je heel duidelijk jouw eisen laat verwerken in het contract.
ALs jij ten alle tijde verantwoordelijk bent, ben jij ook de baas over het standaardcontract dat zij opmaken en de mensen die jij toelaat in je huis. Lees dus alles goed door…en als er punten zijn die jij toch anders wilt, laat dit aanpassen. Vraag desnoods om een kennismaking met de potientiele huurders…(dat laatste kan het wel lastiger maken voor het bureau om jouw huis te verhuren…en is niet echt gebruikelijk)
Vraag altijd minimaal om 2 maanden borg, zorg bij inschrijving in je huis dat er ook altijd een uitschrijfformulier alvast wordt vooringevuld of neem op in voorwaarden dat borg pas wordt gerourneerd na bevestiging van uitschrijving. Dit voorkomt problemen met mensen die zich niet uitschrijven, maar er niet meer wonen…en vervolgens dat er allerlei schuldeisers naar jouw huis komen om verhaal te halen.
Zorg er altijd voor dat jij bent uitgeschreven uit je huis en dat de huurders dus verantwoordelijk zijn voor alle lasten ( energie, gemeentebelasting, telefoon,etc).
Ik heb inderdaad ook opgave moeten doen bij mijn assurantieadviseur voor mijn verzekeringen
Je kunt meestal gebruikmaken van een klussendienst service vanuit een bureau…maar dat is vaak prijziger dan dat je zelf iets regelt. Ik heb mijn eigen klusjesman ingezet…op die manier kon ik ook info ontvangen over hoe mijn huis erbij stond.
Verzoek minimaal om 2 huisbezoeken per halfjaar. Weigering is reden voor opzegging contract (opnemen in contract). Altijd 6 maanden proef.
Maak heel specifiek een lijst op met alles wat je niet veranderd wenst te hebben. Zo gedetailleerd mogelijk en ook nog eens in algemeenheden benoemd. Waar het op neer komt, dat er geen verf wordt gebruikt, lijm,spijker, boor of whatever wat ook maar iets veranderd aan het huis zoals ze het gekregen hadden, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van jou.
(mijn huis, was van een zachtgele en romige kleur veranderd naar paars,blauw en knalroze…en allemaal omdat de makelaar zei dat het mocht. En dan heb ik het nog niet over de boorgaten her en der. Ik had explicieter moeten zijn.). Omdat het een hele discussie en gedoe was en het onduidelijk stond in het contract…en ik die mensen weg wilde (zonder dat ze weg zouden gaan met de kraan open)…heb ik het witten maar zelf bekostigd…gebeurt me niet meer.
Verder geef het op aan de belastingdienst dat je verhuur hebt gehad. In de pratijk komt het er meestal op neer dat je geen recht hebt op hypoaftrek, maar als je het gestoffeerd en deels gemeubileerd hebt, dan hoef je maar zo’n 2/3e deel op te geven van je verhuurinkomsten
Zorg altijd voor een financiele buffer voor de maanden dat er geen verhuur is.(2-3 maanden).
Conclusie: Neem een goed bureau met goede screeningsvoorwaarden en een goed bestand van regelmatige verhuuraanvragen. Liever iets meer commissie betalen als ze meer zekerheid geven. Zorg dat ze huisbezoeken doen…of doe dit zelf (via famillie of vrienden…maar leg het vast)
Lees je contract goed en maak aanpassingen voor jouw individuele situatie ( wel rekeninghoudend met huurwetgeving natuurlijk)
Vraag minimaal 2 maanden borg
Hou altijd rekening met redelijke gebruiksschade of slijtage…
Heb vertrouwen als je het eenmaal goed hebt geregeld. Of zorg dat je minstens een advokaat achter de hand hebt die een uitzettingsprocedure bij kanton kan regelen tegen scherp tarief. let op…goede bureaus helpen jou bij dit proces (tegen betaling uiteraard)
Als je dat hebt gedaan…ga genieten van je jaar in het buitenland.
Uitschrijven uit NL zou ik pas doen als ik weet dat het in mijn voordeel is om dat te doen. Bij bezit van een huis is dat uberhaupt lastig. Ik ga mij niet uitschrijven zolang ik weet dat ik nog terugkeer. Dat doe je pas bij echte emigratie.