Koophuis verhuren - een jaar naar het buitenland

Hoi Allemaal!

Ik zit er over te denken om begin 2010 voor een jaar naar Australie te vertrekken. Mijn idee is om in Australie te gaan werken op ranches e.d. al dan niet tegen betaling (meestal krijg je kost en inwoning). Alleen ben ik nu in het bezit van een koophuis…

Ik heb op internet rondgekeken, maar de meeste info gaat over vertrek naar het buitenland met een vaste verblijfplaats. Dit is voor mij dus niet van toepassing. Ik ben er inmiddels wel achter dat als je langer dan 8 maanden wegblijft, je verplicht bent om je uit te schrijven bij de gemeente.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of weten jullie websites waar ik meer info kan vinden? Ik heb al gekeken op de website van de belastingdienst maar daar wordt ik niet veel wijzer van…

Alvast bedankt!!

Groetjes Iris

waarschijnlijk kun je wel wat info vinden op www.aroundtheglobe.nl
Verder is het zo dat je officeel niet mag uitschrijven als je je koophuis wil verhuren. Daarnaast heb je officeel toestemming nodig van de hypotheekverstrekker. Ik heb begrepen dat die vaak niet word gegeven. www.rotsvast.nl die houden zich hier ook mee bezig misschien kun je hun contacten hierover.

Let er ook op dat je verzekeraar van het huis en de inboedel mogelijk geen dekking meer geeft bij verhuur (ook bij langdurige leegstand ivm verblijf in het buitenland). Je kan dit beter melden, soms geven ze wel dekking, en anders zou je namelijk wle gewoon premie betalen, maar bij schade pas merken dat ze het niet dekken. Gelukkig zijn er alternatieven mocht de huidige verzekeraar het niet doen.

De hypotheekverstrekker sluit sluit verhuur inderdaad vaak uit. Officieus geven ze (voor een niet al te lange periode) vaak wel toestemming. Een voordeel hierbij (tov van de verzekering) is wel dat ze er eigenlijk weinig aan kunnen (en zullen) doen, zeker zolang de lasten (rente etc) doorbetaalt.

Groeten,

Just
Joho

Hoi,

Via google kwam ik bij deze site terecht.
Ik zou ook graag een half jaar/jaar naar het buitenland willen maar heb ook een koophuis.
Heb je wat meer informatie hierover want zelf vind ik ook weinig op het net.
Groetjes Linda

Hi Iris,

Mijn vriend en ik willen precies hetzelfde doen, voor 1 jaar naar het buitenland, maar hebben een eigen huis. ik ben benieuwd hoe jij het hebt gedaan.
thanks.
groet, ruth

Ik heb in 2008 mijn koophuis voor een jaar verhuurd.
Ik zou ivm met de liefde verhuizen naar Zweden. (Uiteindelijk is het anders gelopen)

Anyway,

Mijn bank is a priori tegen het toestemming geven voor verhuur, hoorde ik…dus heb niet eens de moeite genomen om dit te doen. In principe kunnen er wel mogelijkheden zijn dat ze akkoord gaan met 1 jaar sabbatical…maar aangezien ik zelf ooit voor diezelfde bank heb gewerkt en ik niet het vertrouwen had dat al die verschillende medewerkers die je dan aan de lijn hebt oog zouden hebben voor mijn prive-situatie…heb ik het niet eens geprobeerd. Bij banken waar je wellicht een eigen accountmanager hebt, kun je dit mogelijk wel proberen.

Verder…als huiseigenaar ben jij altijd verantwoordelijk voor wat er gebeurt met met je huis. Vergeet jouw rechtsbijstand verzekering etc…want het wordt gezien als commerciele verhuur en valt veelal dus niet onder de dekking van vele rechtsbijstandsverzekering die Woning en huur-zaken dekken.

Ik heb verhuurd via een bureau…omdat ik het niet zelf durfde te doen. Nou…in mijn naiviteit dacht ik dat alles dan gelijk goed zou lopen. Zo is het dus niet gegaan.

First, bij kennismaken met bureau…nooit direct tekenen dat zij alleen voor verhuur mogen zorgen…als je nog niet bereidt bent met hen in zee te gaan.

2nd. Zorg dat als je met een bureau werkt dat hun commissie maar 1x per jaar is. Dus niet kiezen voor bureaus die meerdere keren verhuur leveren in je woning tegen commissie. Een goed bureau vraagt ook maar 1x per jaar commissie (1e maand huur) wanneer ze iemand hebben gescreend voor 1 jaar bewoning. In uitzonderlijk geval bij herverhuur onderhandel dan een redelijk verlaagd tarief…

3rd. Vraag naar hun screeningsmethodieken ( hier ben ik de fout in gegaan…omdat ik uiteindelijk iemand in mijn huis had die mij na een paar maanden confronteerde met betalingsproblemen…blijkbaar was het een familie met veeeeel problemen…maar op het oog zie je dat niet). Vraag tevens om een concept van het standaardcontract.

Vele bureaus zullen iedere vorm van aansprakelijkheid uitsluiten…ook als zij overduidelijk hun werk niet goed hebben gedaan in de bemiddeling. Dit gegeven vind ik nogal onbetrouwbaar…maar helaas kun je daar niet veel aan doen…behalve dat je heel duidelijk jouw eisen laat verwerken in het contract.

ALs jij ten alle tijde verantwoordelijk bent, ben jij ook de baas over het standaardcontract dat zij opmaken en de mensen die jij toelaat in je huis. Lees dus alles goed door…en als er punten zijn die jij toch anders wilt, laat dit aanpassen. Vraag desnoods om een kennismaking met de potientiele huurders…(dat laatste kan het wel lastiger maken voor het bureau om jouw huis te verhuren…en is niet echt gebruikelijk)

Vraag altijd minimaal om 2 maanden borg, zorg bij inschrijving in je huis dat er ook altijd een uitschrijfformulier alvast wordt vooringevuld of neem op in voorwaarden dat borg pas wordt gerourneerd na bevestiging van uitschrijving. Dit voorkomt problemen met mensen die zich niet uitschrijven, maar er niet meer wonen…en vervolgens dat er allerlei schuldeisers naar jouw huis komen om verhaal te halen.

Zorg er altijd voor dat jij bent uitgeschreven uit je huis en dat de huurders dus verantwoordelijk zijn voor alle lasten ( energie, gemeentebelasting, telefoon,etc).

Ik heb inderdaad ook opgave moeten doen bij mijn assurantieadviseur voor mijn verzekeringen

Je kunt meestal gebruikmaken van een klussendienst service vanuit een bureau…maar dat is vaak prijziger dan dat je zelf iets regelt. Ik heb mijn eigen klusjesman ingezet…op die manier kon ik ook info ontvangen over hoe mijn huis erbij stond.

Verzoek minimaal om 2 huisbezoeken per halfjaar. Weigering is reden voor opzegging contract (opnemen in contract). Altijd 6 maanden proef.

Maak heel specifiek een lijst op met alles wat je niet veranderd wenst te hebben. Zo gedetailleerd mogelijk en ook nog eens in algemeenheden benoemd. Waar het op neer komt, dat er geen verf wordt gebruikt, lijm,spijker, boor of whatever wat ook maar iets veranderd aan het huis zoals ze het gekregen hadden, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van jou.
(mijn huis, was van een zachtgele en romige kleur veranderd naar paars,blauw en knalroze…en allemaal omdat de makelaar zei dat het mocht. En dan heb ik het nog niet over de boorgaten her en der. Ik had explicieter moeten zijn.). Omdat het een hele discussie en gedoe was en het onduidelijk stond in het contract…en ik die mensen weg wilde (zonder dat ze weg zouden gaan met de kraan open)…heb ik het witten maar zelf bekostigd…gebeurt me niet meer.

Verder geef het op aan de belastingdienst dat je verhuur hebt gehad. In de pratijk komt het er meestal op neer dat je geen recht hebt op hypoaftrek, maar als je het gestoffeerd en deels gemeubileerd hebt, dan hoef je maar zo’n 2/3e deel op te geven van je verhuurinkomsten

Zorg altijd voor een financiele buffer voor de maanden dat er geen verhuur is.(2-3 maanden).

Conclusie: Neem een goed bureau met goede screeningsvoorwaarden en een goed bestand van regelmatige verhuuraanvragen. Liever iets meer commissie betalen als ze meer zekerheid geven. Zorg dat ze huisbezoeken doen…of doe dit zelf (via famillie of vrienden…maar leg het vast)

Lees je contract goed en maak aanpassingen voor jouw individuele situatie ( wel rekeninghoudend met huurwetgeving natuurlijk)

Vraag minimaal 2 maanden borg

Hou altijd rekening met redelijke gebruiksschade of slijtage…

Heb vertrouwen als je het eenmaal goed hebt geregeld. Of zorg dat je minstens een advokaat achter de hand hebt die een uitzettingsprocedure bij kanton kan regelen tegen scherp tarief. let op…goede bureaus helpen jou bij dit proces (tegen betaling uiteraard)

Als je dat hebt gedaan…ga genieten van je jaar in het buitenland.

Uitschrijven uit NL zou ik pas doen als ik weet dat het in mijn voordeel is om dat te doen. Bij bezit van een huis is dat uberhaupt lastig. Ik ga mij niet uitschrijven zolang ik weet dat ik nog terugkeer. Dat doe je pas bij echte emigratie.

1 like

Hi Emjay,

Thanks voor je response. And wow, I’m speechless:smile: Hele nuttige info die je hebt gegeven. Dingen waar je niet aan denkt of die je als vanzelfsprekend beschouwd ( hoe kom je op het idee om te gaan schilderen als je een woning huurt voor 1 jaar…). Ik heb gelezen dat je je moet uitschrijven uit de gementelijke basisadministratie als je langer dan 8 maanden woont in het buitenland, maar zo eenvoudig ligt het dus niet. Ik ga mij nog verder verdiepen hierin. Alle tips zijn meer dan welkom.
Thanks.

Groet, ruth

ja precies dat heeft mij ook verbijsterd. Je moet trouwens ook altijd rekening houden met niet gemeldt (of ontdekte) schade.

Ikzelf denk erover na om niet meer mijn huis volledig te verhuren aan 1 gezin, maar gewoon de 2 grootste kamers te verhuren (kan vaak ook via een bureau).
In pincipe zal ik dan niet mijn maandelijkse woonlasten volledig gedekt hebben, maar mijn familie is vrij om iedere dag controle uit te oefenen op wat er gebeurd en kan het onderhoud op peil houden.

Nogmaals…uitschrijving moet je niet zo snel doen. Wanneer je naar een land binnen de EU gaat…is het allemaal wat makkelijker…en hoef je niet snel bang te zijn voor vervelende consequenties bij uitschrijving (uitschrijven voor emigratie zit dan meer op het niveau van verhuizen naar een andere gemeente…op het AOW verlies van 2% per jaar na dan)…maar buiten de EU zou ik het pas doen als ik echt emigreer. Waarom zou ik mij uitschrijven als ik nog op een toeristenvisa een jaar ergens verblijf?

Anderen kunnen daar anders over denken…maar ik doe het niet totdat mijn zaakjes in mijn nieuwe land op orde zijn. Mochten ze opmerken dat ik het tzt niet tijdig heb gedaan…kan ik een reprimande ontvangen of een boete. Maar ik heb daar nog nimmer problemen over gehoord.