Aangezien ik een wereldreis van 10 maanden wil gaan maken maar wel een koophuis heb en deze ook graag wil behouden vraag ik aan mensen die er ervaring mee hebben om hun huis onder te verhuren of ze tips hebben of wat de valkuilen kunnen zijn.
Mocht je goeie organisaties weten die aan tijdelijke verhuur doen dan hoor ik dat ook graag.
Beste Michael,
Hierin ben ik ook geinteresseerd om dezelfde reden: een verblijf van ongeveer een jaar in het buitenland. Het is ook zonde een huis leeg te laten staan en het is ook een soort inbraakpreventie.
Ik volg de antwoorden hierop dan ook graag.
Truus
Hallo Michael,
Wij hebben inmiddels 2x een sabattical leave opgenomen en hebben 2x ons huis verhuurd voor resp. 1 jaar en 8 maanden. De eerste keer via een Amerikaans bedrijf en de tweede keer via een verhuurbureau. Wij wilden absoluut expats in ons huis omdat deze altijd weer weggaan. Vergeet niet dat een huurder heel erg beschermd is in Nederland. Dus informeer bij een verhuurbureau bij jou in de buurt en vraag voor een expat.
Veel succes.
gr. Mary
Das een serieus risico tnezij je idd zoals Toscana specifiek expats neemt.
Ik spreek uit volgende ervaring :
WIj hebben een jaar in buitenland gewoond voor mijn vaders werk. Mijn ouders hadden toen hun koophuis verhuurd.
Toen we terugkwamen, konden we er zelf niet meer in omdat zij er niet uit wilden.
Uiteindelijk zijn ze vertroekken en bleek :
ale binnendeuren waren echt zwaar beschadigd door krabben van honden (in het verhuurcontract stond nochthans dat huisdieren niet toegelaten waren)- in de keuken was nooit schoongemaakt en er moest een professionele schoonmaakfirma aan te pas komen
EGW was afgesloten en men had gebarbecued in de woonkamer: zwarte brandkrijgen op de parketvloer en zwart gewalmd plafond
de wastafels gebroken
de kleinste kamer was gebruikt om weed te kweken en niet meer bewoonbaar door de stank
…
naar ik hoorde is het tegenwoordig nog erger omdat huurders beter beschermd zijn dan eigenaars, alle mooie contracten ten spijt…
KORTOM
Nu ik zelf mijn eigen huis heb en regelmatig voor langere tijd naar het buitenland ga, laat ik gewoon de buren oppassen, omdat ik graag zelf nog mijn eigen huis herken als ik terugkom.
Ik durf het risico niet te nemen. Woon aan zee en zou ± 700 euro per week kunnen cashen in July-Aug maar… ik durf gewoon niet !
Ik weet dat het een risicotje is maar anders kunnen we niet weg en we gaan natuurlijk eerst proberen om bekende of bekende van bekende er in te krijgen. Dus nog even afwachten allemaal. Eerst de tickets boeken!
Ik heb zelf in New York al eens een appartement gehuurd bij airbnb.com, die ook in Nederland verhuren.
Voor mij als huurder in ieder heel fijn: ik had contact met de vader van het stel, waarvan ik de sleutel kreeg en waar ik ook bij terecht kon bij vragen of problemen met de woning.
Ik heb er nog geen ervaring mee. Wel heb ik afgelopen vrijdag iemand van PerfectHousing over de vloer gehad en die gaan als het goed is mijn huis 6 maanden aan een expat verhuren. Kwam op mij heel helder en betrouwbaar over.
Qua periode zit je erg gunstig (10 maanden) maar alles hangt natuurlijk samen met de ligging en plaats van je huis. Zelf woon ik hartje centrum Rotterdam en volgens hun zou het dus ook gemakkelijk zijn om het te verhuren.
Sterker nog we maken en er nog een boel winst op ook.
Maar nogmaals: ook hier moet het allemaal nog gaan gebeuren