Wia

Hallo,

Ik zou graag in contact komen met mensen met een Wia uitkering die in Spanje wonen. Dus geen IVA maar alleen Wia. Ik ben van plan om over een paar jaar te emigreren en heb wat vragen.

Groeten Saskia

Hoi Saskia, beetje late reactie misschien maar ik woon sinds 9 jaar in Alicante, eerst met een gedeeltelijke WGA en sinds een jaar of 5 volledig afgekeurd via de WIA. Vraag maar raak zou ik zeggen. :wink: groetjes!

Hai

Beter laat dan nooit :wink:
Ik heb ook een wia en de iva is laatst afgewezen, mijn vraag is, word je in de wia daar vaak gevraagd om langs te komen? Ik heb ooit gelezen dat ze je kosten betalen als je naar Nederland zou moeten voor de herkeuring, klopt dat?

Alvast bedankt

Saskia

Hoi Saskia,

Ik had een 64 procent wia toen ik hier kwam wonen en heb er toen gedeeltelijk bij gewerkt. Daarna heb ik zelf een herkeuring aangevraagd omdat het steeds slechter ging. Dat is toen ingepland toen ik toch op vakantie in NL kwam. Daarbij ben ik toen 100% afgekeurd. Ik heb toevallig onlangs papieren voor herkeuring ontvangen weer. Moest een lange lijst met vragen beantwoorden over mijn situatie nu, verslechtering/verbetering enz. Daar KAN een medische keuring bij zitten in NL maar is niet gezegd. Dat doen ze volgens mij steeksproefsgewijs. Heb wel vermeld dat ik toevallig deze zomer toch in NL ben, mochten ze me willen zien. Tis niet zo dat ze je reiskosten betalen. Ik heb begrepen dat ze het kunnen aanpassen aan de keren dat je toch in NL bent maar ken ook iemand die hier op herkeuring is moeten gaan bij een spaanse arts. Dat is niet wenselijk want ze zijn hier veel strenger. Ik ben nu bezig om mijn afkeuring uit NL, hier erkend te krijgen. Ben er al 4 jaar mee bezig. Nu met een advocaat want ze keuren me telkens maar 13% ofzo af. Dus ben hier nu wel bij medische keuringen van de seguridad social geweest en binnenkort nog een keuring bij het bureau voor arbeidsongeschikten zeg maar.

Woon je al in Spanje?

Groetjes!
Beatriz

Hai Beatriz

Je inbox schijnt vol te zitten ik kan je niet antwoorden. :slight_smile:

Hoi kappie,
Ik lees ook even mee omdat ik over ongeveer 2 jaar ook wil emigreren naar zuid spanje. ik ben voor 80 tot 100 % afgekeurd met een wia. Vind het wel behoorlijk veel uitzoeken wat nu de regels zijn en of het wel verstandig is. Voor mijn gezondheid zou de temperatuur in ieder geval heel veel goed doen maar ik ben maar alleen met mijn hondje dus zie op tegen het nieuwe leven in een nieuw land zonder enige vorm van vrienden en kennissen. Misschien kunnen we elkaar zo een beetje helpen om op de goede weg te komen?
Groetjes silla

Sent from my SM-G928F using Wereldwijzer mobile app

Hoi Saskia,
hoe is het nu met jouw plannen?
Want ik trek het hier geen jaar meer en ben dus naarstig op zoek naar info.
Heb ook wia (80-100).
Met vriendelijke groet, Claro