WHV Enkele Vraagjes.

Hallo, ik (Chris) heb ook besloten om de stap te wagen om voor 1 jaar naar Australië te gaan. Maar ik heb enkele vraagjes over de WHV visa aanvraag en hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

  1. Als ik de visa online aanvraag, hoelang duurt het ± voordat de visa aanvraag wordt goedgekeurd?
  2. Ik heb gehoord dat ik een doktersverklaring of iets dergelijks moet hebben om aan te kunnen tonen dat ik gezond ben, klopt dit?
  3. Moet ik een Bewijs van goed gedrag aanvragen?
  4. Ik ga naar Australië zonder werk en wil daar pas gaan zoeken naar werk (eerst wil ik gewoon even rondkijken :P) geeft dit problemen bij de douane als ik nog geen werk heb?

Dat zijn eerst de vraagjes, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Met Vriendelijke Groet,
Chris

Beste Chris,

Leuk om te horen dat je naar Australië gaat!

Het working holiday visa is een gemakelijk visum om op te reizen. Wij beantwoorden je vragen graag hieronder:

  1. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 weken tot maximaal 2 maanden. In veel gevallen is het al binnen enkele dagen binnen maar hier mag je niet op rekenen!
  2. Je hebt in principe geen doktersverklaring nodig, het kan zijn dat je deze nodig hebt doordat je of steeksproef gewijs geselecteerd word, of doordat je bepaalde vragen tijdens je aanvraag zo hebt ingevuld dat de Australische overheid deze nodig acht. Je krijgt hierover dan tijdens je aanvraag bericht. Je moet dan naar een panel docter en deze bevind zich in Amsterdam.
  3. Je hebt geen bewijs van goed gedrag nodig.
  4. Dit is geen enkel probleem voor je aanvraag van het visum.

Nog een goede tip, mocht je opzoek zijn naar een flexible en betaalbaar ticket naar Australië dan kun je deze ook via onze website aanvragen. Wij helpen je dan graag verder.

In iedergeval veel succes met je voorbereiden en wij wensen je alvast een top tijd toe in Australie!

Met vriendelijke groet,
www.stagehuis.nl
Stage Buitenland

Beste,

Heel erg bedankt voor uw duidelijke antwoorden. Ik ga over een paar dagen de visa aanvragen en hoop snel antwoord te krijgen op mijn visa aanvraag.

Er schiet me nog iets te binnen, maakt het wat uit als je al eens voor langere tijd in het buitenland bent geweest. Ik ben namelijk lang op curacao geweest de laatste jaren. Ik weet dat er een vraag is tijdens de visa aanvraag (of ik al eens in de laatste 3 jaar langer dan 3 maanden in het buitenland ben geweest). Moet ik daar ook aangeven hoe lang of wat ik daar gedaan heb?

Met Vriendelijke Groet,
Chris Eissens

Beste Chris,

Dit is een van de vragen waar bepaald word of je een doktersverklaring nodig hebt (ofwel een chest X-ray voor tuberculose onderzoek). Dit is echter voor een langer bezoek aan Curacao niet aan de orde omdat dit geen risico gebied is. Je zult hier enkel je verblijfsduur dienen in te vullen en het land van bestemming.

Mocht je langere tijd in bijvoorbeeld india geweest zijn, dan zul je wel deze doktersverklaring nodig hebben.

Succes met de aanvraag!

Met vriendelijke groet,
Stagehuis
Stages in het buitenland

Hoi Chris,

Inderdaad kan het wel even duren voordat je bevestiging krijgt van je WHV, hoewel ik de mijne 48 uur later al had! Ligt eraan hoe snel ze op dat moment zijn :slight_smile: Zorg wel dat je een credit card hebt, want anders kun je hem niet betalen! Er is namelijk geen andere betaalmogelijkheid (of dat moet inmiddels veranderd zijn, maar in 2007 was dat niet zo). Het kost ongeveer een €210 (dat was vorig jaar dus zal niet heel veel veranderd zijn neem ik aan). Ik weet niet of je al meer research gedaan hebt maar: je komt er voor in aanmerking als je tussen de 18 en 30 bent, je kunt dus maximaal 12 maanden hiermee door Australië reizen en werken en je mag maximaal 6 maanden bij dezelfde werkgever werken. Je zult even wat moeten opzoeken,maar als je de eerste tijd (3 maanden dacht ik, maar quote me niet) op een fruitplukkerij of boerderij werkt, en dat ook kunt aantonen, kun je in aanmerking komen voor een 2de WHV. Je kunt normaal gezien de WHV maar 1 keer in je hele leven krijgen voor Australië. Ik weet niet precies uit mijn hoofd hoe de regel was voor een 2de maar dat kun je zo opzoeken op internet. Misschien handig om in het oog te houden als je er aan denkt om toch nog een keer terug te gaan.

Doktersverklaring is handig om bij de hebben “just in case”. Als je bepaalde medicijnen op voorschrift slikt (en die dus ook meeneemt), moet je wel een officiële doktersverklaring in het Engels hebben. Ze kunnen je er altijd om vragen dan.

Je hebt inderdaad geen bewijs nodig van goed gedrag. Je moet, als ik me kan herinneren, ook aangeven bij het aanvragen van je WHV of je ooit met politie/justitie in aanraking bent geweest.

Voor werk hoef je ook niet bang te zijn. Je moet er wel voor zorgen dat je genoeg geld op je rekening hebt staan en dit ook kunt aantonen! Daarmee laat je zien dat je, als je geen werk kunt vinden, jezelf kunt redden de eerste tijd. Ook als je beslist om met enkele tickets te werken, moet je genoeg geld hebben, ook om aan te kunnen tonen dat je genoeg geld hebt om een ticket terug naar huis te kopen. Maar een jaar ticket is beter en uiteindelijk goedkoper. Je kunt vaste tickets kopen, dus vooral ook bepalen van waar je terugvliegt, maar er zijn ook flexible tickets. Daarmee kun je (wel voor de opgegeven tijd) pas later aangeven vanaf welk vliegveld je terug vliegt en wanneer. Hou goed in het oog of ze daar extra geld voor vragen!

De douane hoeft helemaal niet moeilijk te doen, maar het kan wel. Ik heb de eerste keer naar Australië controle gehad (iedereen werd gescreend en de koffers ook en je moest kunnen zeggen wat in welke koffer zo’n beetje zat) maar de 2de keer was er niks! Alleen even voorbij de hond snuf snuf niks, loop maar door. Het ligt eraan. Soms halen ze willekeurig mensen uit de lijn om te checken maar niet altijd.

Mocht je nog vragen hebben staan we altijd klaar. En je kunt gerust vertrouwen nemen in Stagehuis, ze zijn top daar! :smiley:

1 like

Hallo iedereen, ik zag dut bericht en ik heb ook een vraag over het whv dus wil het graag aan jullie stellen! Mijn vriendin en uk zijn nu al verschillende weken in australie op een tieristenvisum van 3maanden. Nu willen wij heel graag gaan werken om langer te kunnen blijven en willen we dus een whv aanvragen. Nou zoeken wij al dagen of het mogelijk is dit te doen als je al in australie bent. Het resultaat lijkt niet gunstig omdat we op de govv immi site zagen dat als je invult dat je al hier bent, er geen optie whv visum komt uitrollen. Weten jullie of het echt niet mogelijk is om het vanaf hier alsnog aan te vragen of om te zetten is? Ik zat er anders ook aan te denken om bijv. Een paar dagen buiten australie te gaan en dan een aanvraag in te dienen, maar ik weet niet of dat mag en kost veel geld extra om weer een ticket te kopen naar Azië of fijij. Daarnaast , moet hè dan ook in t buitenland zijn totdat het goedgekeurd word? Dat kan ook even duren las ik net, maar ik las ook vaak dat mensen de goedkeuring binnen 48u hebben. We hopen dat jullie ons kunnen helpen!! Alvast bedankt. Ellen en Roshnie

De antwoorden die je gelezen hebt, zeggen het al, het kan snel gaan, het kan lang duren. Wat je denk ik het beste kunt doen is naar een immigration office gaan en de zaak voorleggen. Je vraagt uiteindelijk niets illegaals. Maar in denk wel dat je naar het buitenland moet voor de aanvraag. Dus kijken of Flight Centre aan aanbieding heeft, al zijn die er deze bijna-vakantietijd waarschijnlijk niet veel. Maar als je toeristenvisum nog geldig is, kun je gewoon weer terug komen om het visum af te wachten. Maar nogmaals, tenzij iemand hier op het forum precies dezelfde kwestie aan de hand gehad heeft (en dan wel heel recent), gewoon naar een immigration office gaan. Moet je wel in een van de grotere plaatsen zijn natuurlijk.
Succes

je mag inderdaad niet in Australië zelf zijn als je de WHV aanvraagt, dus ga “even” naar Nieuw Zeeland, daar je WHV aanvragen (en wat sightseeing als je er toch bent) en zodra je WHV is goed gekeurd vlieg je terug naar Australië. Over het algemeen moet het snel gaan, maar kan altijd tegen zitten natuurlijk. Ik had de mijne binnen 2 dagen goedgekeurd terug gekregen. Het kost je wel geld, ongeveer 210euro en je hebt uiteraard een credit card nodig. Succes

De reactie van Nathalie zette me aan het denken. Maar inderdaad, je moet het in principe wel in het buitenland afwachten want immigration kan, als ze je naam intikken, precies zien wanneer je het land verlaten hebt en wanneer je weer binnengekomen bent. Maar ik weet niet of, als je het gewoon bij immigration voorlegt, ze er een aantekening in ‘je dosssier’ van maken en je het wel in Australië mag afwachten. Ik blijf dus bij mijn advies om er gewoon te gaan praten.