Whitsunday Islands: uit & thuis

Hallo!

Ik zal in mei naar Australië gaan, en zou de Whitsundays willen bezoeken.
Ik heb vernomen dat er tal van mogelijkheden zijn, zoals resorts, helicoptervluchten, cruises en zeiltochten.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat kunnen jullie aanraden en wat is zeker de moeite niet waard?
Ik zou voor een 3-tal dagen gaan, is dat te doen?

groetjes,

Hoi hoi.
Ik ben net terug van Down Under en uiteraard ook op de Whitsundays geweest, het hoort erbij! Ik ben zelf wezen zeilen, 3 dagen lang. Een superervaring en alles zo makkelijk! Als je naar Airlie Beach gaat kun je daar alles boeken, dat is zeg maar de Gateway to the WhitSundays.
Anyway, ik heb van mijn zeiltocht erg genoten. Leuke niet te grote groep (16 man), leuke mensen op de boot, elke dag snorkelen, supergoed eten, genieten, 's avonds een feestje op de boot en de dag erna weer heerlijk snorkelen! En natuurlijk veel vrienden gemaakt! Ik zeg: de ideale manier om de whitsundays op te gaan!

Welkom op het forum Jan. En meteen een prima post. Een zeiltrip is uitstekend advies.

Whitsundays mag je niet missen. Zeilen is super kunt ook één daagse tocht doen met motorboot. Net hoeveel tijd en geld je hebt.

Whitsunday Islands: uit & thuis

Tips en informatie voor wie een vakantiereis wil maken naar de Whitsunday Islands voor de oostkust van Australië, aan de zuidkant van het Groot Barrièrerif.
[http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/whitsundays_kaart_212422h.gif

](javascript:launchPopup(‘DPG Media Privacy Gate’):wink:

HOE KOM JE ER?

[ul]
[li]Met Qantas vanaf Amsterdam, met overstap in Frankfurt óf Londen én in Singapore, naar Brisbane of Cairns. Vanaf 1123 euro retour all-in, reistijd circa 30 uur.[/li][li]Dan naar Airlie Beach via Hamilton Island of Proserpine, vanaf 93 euro retour met Virginblue, Jetstar of Qantas.[/li][/ul]
ZEILTOCHTEN
[ul]
[li]Drie dagen en twee nachten zeilen op de Ron of Argyll kost 222 euro inclusief verblijf aan boord, alle maaltijden, snorkel-spullen en uitstapjes. BYO (Bring Your Own): alcoholische dranken zelf meenemen.[/li][li]Andere klassieke zeilschepen die de Whitsundays bevaren zijn o.a. de in Nederland gebouwde windjammer Solway Lass (32 passagiers, 240 euro) en de driemaster Whitsunday Magic (32 passagiers, 340 euro).[/li][/ul]**BESTE REISTIJD **
[ul]
[li]Typisch tropisch weertje: 's winters (juni-september) is het droog, zonnig en aangenaam bij een graad of 23. 's Zomers (december-maart), is het heet en vochtig met kans op stortbuien.[/li][li]Kom liever niet in het stinger season (oktober-mei) als de oostkust geplaagd wordt door giftige irukandji-kwallen en dodelijke dooskwallen en je alleen in een beschermende wetsuit het water in kunt.[/li][li]Kortom: juni tot en met september is de beste tijd.[/li][/ul]**REISGIDSEN **
[ul]
[li]Prima gidsen zijn de Lonely Planet Queensland & The Great Barrier Reef en de Lonely Planet Diving & Snorkeling Great Barrier Reef.[/li][li]De enige ‘Whitsundays-bijbel’ is het 250 pagina’s dikke 100 Magic Miles of the Great Barrier Reef, voor 60 euro te koop bij Book Nook in Airlie Beach of gratis door te bladeren aan boord.[/li][/ul]**INFORMATIE **
[ul]
[li]Voor vertrek: Australië heeft geen verkeersbureau in Nederland, wel in Duitsland: tel. +49 69 274 00622, Australia.com[/li][li]Ter plaatse: talloze particuliere en behulpzame VVV’tjes in Airlie Beach.[/li][li]Officiële VVV in naburig Proserpine, tel. 1300 717 407, Tourismwhitsundays.com.au[/li][/ul]Bron: AD Reiswereld.

Zeilen in buitenaards paradijs

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/whitsundays_212382h.jpg

Whitsundays: onbewoonde eilandjes en idyllische baaien ver van massatoerisme. FOTO SANDER GROEN

Snorkelen met koraalvlinders, picknicken in privé-baaitjes en kuieren over het kwartszand van de Whitsundays.
Een zeilcruise rond de Australische Whitsunday-eilanden staat garant voor paradijselijke dagen.

Alle hens aan dek! Nog maar net ingescheept en ze moeten al aan de bak, de passagiers van de Ron of Argyll. Zeilen in de Whitsundays, een archipel van 74 bounty-eilanden bovenop het Groot Barrièrerif, is plezierig maar ook sportief: af en toe moet er aangepoot worden, want schipper en scheepsmaat kunnen het niet alleen.

Matt staat aan het roer, manoeuvreert het schip de haven uit en legt het voor de wind, terwijl Mark een stoomcursus zeilhijsen, touwtrekken en zeemansknopen geeft.

De gevaren van overstag gaan, hoe bakzeil te halen en te voorkomen dat je aan lager wal raakt, er komt heel wat bij kijken, maar dan is het zover: ze hijsen de zeilen. Dat moet strak gecoördineerd en razendsnel gebeuren, want de wind wacht niet met waaien. Zodra iemand even niet oplet, is schade aan zeilen, schip of erger, opvarenden, snel ontstaan.

Het zit wel snor, de zeilen staan bol en het schip zet het op een holletje. In volle vaart vooruit, richting Australiës allermooiste archipel voor drie dagen zon, zee en zeilen. Recht zo die gaat.

**HET GROTE GENIETEN **

Schipper Matt haalt zijn zeekaart tevoorschijn: op dag één varen we langs Daydream Island naar Hayman Island, door naar hoofdeiland Whitsunday en op dag drie door een krappe passage retour naar het vasteland. Behalve zeilen staan ook bushwandelen, snorkelen en zonnebakken op het strand op stapel. Het grote genieten kan beginnen.

Opnieuw alle hens aan dek, ditmaal voor de lunch, in elkaar gekokkereld door de vrolijke Britse Loveday. Zij maakte deze zeiltocht eerder en wilde niet meer weg. Nu zeilt ze in ruil voor kost en inwoning mee als vrijwillige scheepshulp. Vanuit de piepkleine kombuis brengt ze borden en bestek aan boord, gevolgd door schalen en schotels vol lekkers: een salade van mozzarella en tomaat, quiche met kaas en olijven, knappervers stokbrood, tropisch fruit in overvloed, warme worstjes en sateetjes om je vingers bij op te eten.

**ZEILEN MET DOLFIJNEN **

Uitbuiken gebeurt op het voordek onder de tropische zon. T-shirts gaan uit, korte broeken worden nog eens opgerold en de eerste, volgens goed Australisch gebruik (Bring Your Own) zelf meegebrachte biertjes komen uit de ijskist.

Mooi moment om kennis te maken: uit Parijs varen drie stellen van begin twintig mee, de middelbare Jürgen en Ulli met tienerdochter Bettina komen uit Hamburg, de soloreizende twintigers Alex uit Stuttgart en Elisabetta uit Pisa. Met de Britse bemanning erbij is het een Europese boel aan boord.

Loveday komt langs met knabbels en er wordt gebabbeld bij een biertje, maar dan staat ineens iedereen op de voorsteven te turen naar het blauwe zeewater: dolfijnen gesignaleerd. Een schooltje van zes tuimelaars zwemt vrolijk kriskras voor de boeg uit.

Zodra de zeilen zakken, zwemt er een soepschildpad voorbij. De Franse Yann en Stéphane plonzen pardoes in de Koraalzee, even later snorkelen ook de anderen boven het Groot Barrièrerif, omringd door zesstreepkeizersvissen, gestreepte juffers, harlekijnlipvissen en oogvlekkoraalvlinders.

**MARILYN MONROE **

Zeilen in de Whitsundays is een van de populairste attracties van Australiës oostkust. In vakantiedorp Airlie Beach zijn er wel honderd reisbureautjes die duizend-en-een voorgekookte boottochten aanbieden: op moderne motorjachten, luxueuze cruiseboten, snelle catamarans en antieke zeilschepen, van groot tot klein, intiem tot massaal en budget tot peperduur. Naar keuze een dag of drie ontspannen zonnen en snorkelen, actief wandelen en duiken, of dag en nacht feesten met een scheepslading schraal bier en lauwe wodka.

Tot groot genoegen van de opvarenden is de Ron of Argyll níet zo’n partyboat, maar wel een plaatje. De maagdelijk witte kits - vijftien meter, twee masten, vijf zeilen - werd gebouwd in 1928 voor de steenrijke kolonel Spencer, die met zijn boezemvriend, de Britse koning George V, lange zeiltochten maakte langs de Schotse kust. In het Caribisch gebied voer ‘The Ron’ rondjes rond Antigua met aan boord Marilyn Monroe. Een grondige restauratie later maakt het tachtig jaar oude schip sinds begin deze eeuw driedaagse zeiltochten in de kraakheldere en handwarme wateren rond de Whitsunday-eilanden.

**BUITENAARDS **

Schipper Matt voelt zijn ontspannen opvarenden feilloos aan en stuurt zijn zeilschip ver weg van het massatoerisme, naar onbewoonde eilandjes en idyllische baaien waar geen kip komt. Bij zonsopkomst is er een privé-excursie per rubberbootje tussen de luchtwortels van mangrovebomen, rond het middaguur een wandelingetje naar een grot vol eeuwenoude rotstekeningen van aboriginals, en 's avonds een picknick op een door rode rotsen omringd kiezelstrandje.

De volgende ochtend staat het dozijn passagiers op een strand van buitenaardse schoonheid. Het blijft even stil, dan laten ze badlakens, zonnebrand en strandballen uit hun handen vallen en rennen ze als kirrende kinderen zo blij de zee in. Whitehaven Beach is kilometers lang, honderden meters breed en gemaakt van 's werelds witste en zachtste poederzand. Wetenschappelijk bewezen: voor 99,89 procent bestaat dit zand uit microscopisch kleine kwartskorreltjes.

IJscoverkopers, strandbars en souvenirstalletjes zijn verboden in dit streng beschermde nationale park. Met zijn tenen in het zand gelooft Alex nog steeds zijn ogen niet. Vanaf het door wuivende palmbomen omzoomde strand kijkt hij uit op een donkergroen regenwoud aan de overkant van een sikkelvormige baai, met daarin een getijdelagune van zandbanken waartussen het transparante zeewater steeds wisselende kleurschakeringen aanneemt, van topaasgeel via smaragdgroen tot saffierblauw.

Helaas, na een paar uur zwemmen en frisbeeën roept Loveday iedereen bij elkaar: tijd voor de terugtocht naar het vasteland.

Bron: AD Reiswereld.

De Whitsundays is zeker een aanrader! Ik heb zelf anderhalve maand in Hydeaway Bay gewoond. Heel afgelegen maar zeker mooi! Een strand (waar lekker geen kip komt) voor de deur. Ik stond op het strand en het water daar is zo helder dat je gewoon zo van alles in het water ziet zwemmen. Ik heb scholen vissen gezien en roggen…heel mooi!

Houd er wel rekening mee dat het zo afgelegen is dat mobiele telefoons niet werken!! De dichtstbijzijnde grote stad is Airlie Beach. Van daaruit is het ongeveer 35 min rijden.

Er is niets spectaculairs ofzo te zien maar wel gewoon zeer mooie omgeving. Ik ging savonds en snachts regelmatig met een zaklamp naar buiten om zo possums en kangoeroes te spotten…en die zie je genoeg. Zelfs overdag als je goed zoekt en misschien gewoon ergens gaat zitten dan zie je de kangoeroes nog overdag ook.

Tjah zeker een aanrader vond ik. Gewoon lekker rustig, afgelegen ff genieten.

1 like

We zijn van plan om van eind oktober of begin november 2010 van Cairns naar Sydney te reizen per auto. Nu willen we graag een paar dagen (2 nachten) op een eilandje verblijven in het Great Barrier Reef.
Ik heb al wat gezocht en zag dat het heel duur is (vanaf bijna 300 A$ per nacht). Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn, welk eiland is aan te raden en welke niet, wat kost het ongeveer etc.? We willen dan op een zo klein mogelijk eiland met zoveel mogelijk rust.

Eilanden die ik gevonden heb zijn Heron Island, Bedarra Island, Brampton Island, Dunk Island, Lizard Island, Wilson Island, Orpheus Island, Green Island.

Alvast bedankt voor het advies!

:slight_smile:

the whitsundays is naar mijn beleving het mooiste plekje van australie.
heb er vorig jaar gedoken, en gezwommen maar was echt de mooiste dag van de vakantie (7weken).
ben nu aan het sparen om over een paar jaar een jaar te gaan backpacken :D.

Heeft iemand ook ideeen over een dagtrip naar de whitsubdays?

Heb helaas niet meer tijd. Maar wil wel heel graag snorkelen hier.
Niet een mega grote groep en uhmmmmm verder maakt het niet zo uit eigenlijk.

Ik ben er in oktober, heb ook geen idee of dat een drukke periode is.

ik heb toen ook een dagtrip gedaan. we gingen s`ochtends snorkelen en/of duiken en dan kregen we in de middag nog een rondleiding over withsunday island en konden we daar nog zwemmen we waren ongeveer met 25 man op de boot een catamaran en het duurde ongeveer van 7:30 t/m 17:30.

thanks Richie1240

weet je ook nog welke maatschappij???
we hebben maar 1 hele dag in Airlie beach dus het is een beetje passen en meten wanneer we boeken…

nee weet de maatschappij niet meer. maar als je naar een informatie punt gaat in airlie beach heb je een hoop folders over trips, en meestal kan je daar meteen boeken en betalen bij het informatie kantoor. hoop dat je het leuk vindt, wou dat ik er nog zat.

In het verleden een dagtrip gemaakt met Whitsunday Allover cruises waarbij een boottocht met een Yellow Sub gemaakt werd. Helaas bestaat deze club niet meer. Maar ik heb gezien dat men weer is begonnen met de Yellow Sub bij http://www.fantasea.com.au/page/yellowsub/index.html
Destijds hebben we de terugreis met een watervliegtuig gemaakt vanaf Bali Hai. Echt aan te bevelen. Het kost wat maar het is heel gaaf.

Thanks christiaan, ziet er goed uit.

Ik had namelijk een hele gave gevonden namelijk
http://www.whitsundaybookings.com.au/day-tours/island-day-tours/domino
Maar hij wist nog niet zeker of hij dan nog zou varen.
deze nederlander is iets van 65 en ging met pensioen denk ik haha.

maar ik ga deze zeker opslaan.