Wij zijn van plan om in januari met een peuter van 3 jaar en baby van 6 maanden naar Zuid-Adfrika te gaan.
We hebben met onze oudste zoon meerdere verre reizen gemaakt en zijn zonder kinderen al 3 keer eerder in (oa) Zuid-Afrika geweest, we hebben dus al veel gezien maar het blijft een prachtige bestemming!!
We willen nu rustig rondreizen, de afstanden beperken, maar toch ook wat nieuwe dingen zien.
We hebben de volgende route in gedachten voor 3 weken:
3 nachten Somerset West
2 nachten Swellendam
3 nachten Plettenberg Bay
3 nachten Addo NP (in park of er buiten?)
2 nachten Baviaanskloof
2 nachten Oudtshoorn
2 nachten Robertson
3 nachten Kaapstad
We huren een SUV maar geen 4x4 dus waren we van plan aan het begin van de Baviaanskloof (staat al lang op ons wensenlijstje) te overnachten in Sederkloof Lodge, maar helaas accepteren ze hier geen kinderen. Heeft iemand ervaring met Baviaanskloof? Wellicht is deze bestemming toch niet geschikt met kinderen??
Of weet iemand een leuk alternatief op de route tussen Addo en Oudtshoorn?
Een andere mogelijkheid is in Addo 3 nachten in het park te verblijven en daarna nog 2 nachten in een mooie lodge buiten het park, als alternatief voor Baviaanskloof. Hier iemand nog tips?
Oudtshoorn zijn we al een paar keer geweest maar overwegen we nu naar Buffelsdrift te gaan voor een klein beetje Safari Lodge gevoel. Is dit wat, of geeft het een Beekse Bergen gevoel?
We begrijpen dat we geen safari zullen beleven zoals in het Noorden maar het is een bewuste keuze om ons deze keer te beperken tot het zuiden.
Alle overige tips zijn uiteraard ook welkom!!
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Mijn vrouw en ik gaan in september voor het eerst met onze dochter van 1,5 naar Zuid-Afrika nadat we hier al verschillende keren samen zijn geweest. Voor ons staat ook Kaapstad en de Garden Route op het programma om de afstanden te beperken en omdat we er buiten Kaapstad nog niet geweest zijn. Wij verblijven 3 nachten in het hoofdkamp in Addo (als een park zelf accommodatie heeft verblijven wij er zelf altijd het liefste in) en gaan vervolgens voor 3 nachten naar Mountain Zebra National Park en dan door naar een lodge in de buurt van Oudtshoorn (Thabile Lodge). Schijnt een erg mooi en relatief klein park te zijn waar ik veel positiefs over heb gelezen. Met Kruger is het niet te vergelijken uiteraard maar toch leven er cheetah’s, leeuwen en ander groot wild en bovendien is het park door de hoogteverschillen zeer fotogeniek. Wellicht is dit een optie voor jullie in plaats van Baviaanskloof? Ongetwijfeld minder Beekse Bergen gevoel dan Buffelsdrift?
Natuurlijk moet het iedereen voor zich weten, maar kan me bijna
niet voorstellen dat een kind van die leeftijd niet veel liever ergens
met water en zand zou spelen, zeker ook in licht gezien van het
jaargetijde, het kan er dan nog behoorlijk koud zijn!
Wellicht was dan toch het noord-oosten een betere optie geweest!
Ook daar zijn een paar (kleinere) wildparken die kindvriendelijk zijn!
Betreffende Baviaanskloof in januari, wij hebben de Baviaanskloofpass afgelopen maand gereden (wel, midden januari). Het was een fantastische ervaring, een hele mooie rit.
Maar de maand januari is midden zomer en dit jaar was het enorm warm (hittegolf) toen we erdoor reden. De pass zelf kan je op een paar uur rijden, maar de wegen naar en van de pass zijn vrij lang. Ik zou het persoonlijk niet doen met een 6 maand oude peuter. Maar jullie weten natuurlijk beter wat jullie kindje aankan, qua lang in de wagen zitten terwijl het warm is.
Er zijn een aantal pittige stukken, waar zeker een high clearance nodig is en ook low range. Ik weet niet als de SUV die jullie gaan huren deze heeft.
Er zijn een aantal andere lodges in de buurt van Baviaans, maar ik weet niet als ze kinderen accepteren. Wij zelf hebben gekampeerd in Bruintjieskraal, een camping, maar er zijn ook chalets te huur. Heel leuk.
In de buurt van Addo kan ik Avoca River cabins echt van harte aanraden met kinderen. Is klein half uurtje van het park.
Je kunt kijken in mijn topic ‘‘rondreis met kind’’. Dit is ons echt prima bevallen zonder stress en alle tijd om dingen te zien en met kind gewoon de speeltuin in te gaan e.d.
Ik besef me dat het wel een stukje in het noorden is maar wij vonden het echt de moeite waard.
Bedankt voor jullie reacties en tips! Heel erg leuk om te lezen.
Voor Baviaanskloof moet ik denk ik op zoek naar een alternatief, gezien de acco mogelijkheden met kinderen, of idd echt aan het begin van de kloof overnachten, wellicht is Duiwekloof Lodge nog een optie.
Nog iemand ervaring met Buffelsdrift in Oudtshoorn? Een andere lodge die ik in deze omgeving tegen kwam is Madi Madi Lodge, hier ook erg benieuwd naar ervaringen!
Omgeving van Graaff Reinet zijn we eerder al geweest dus wilde we nu overslaan.
Addo blijft idd nog een dilemma, rest camps in het park vind ik altijd leuk, ook de sfeer met de braai aan…, maar wel duur in verhouding tot een veel luxere acco net buiten het park… Avoca Cabins ziet er idd leuk uit!