Wij gaan in December naar Zuid Afrika met 3 kleine kinderen. We gaan 4 weken dus we hebben rustig de tijd. Nu vroegen wij ons af welke dingen we zowieso echt moeten doen daar voor onszelf en welke voor onze kinderen.
Alvast bedankt!
Wij gaan in December naar Zuid Afrika met 3 kleine kinderen. We gaan 4 weken dus we hebben rustig de tijd. Nu vroegen wij ons af welke dingen we zowieso echt moeten doen daar voor onszelf en welke voor onze kinderen.
Alvast bedankt!
Met alles respect…maar wat je volgens mij zeker zou moeten doen met drie kleine kinderen is…dichter bij huis blijven en ze eerst hun eigen omgeving / land leren kennen…of lekker kamperen ergens in Europa op een kleine camping met een speeltuintje en een zandbak of een beekje waarin gespeeld kan worden met het bouwen van dammen enz…
Maar om nou drie kleine kinderen mee te slepen naar het andere eind van de wereld…niet mijn idee.
Ad Mulder
Zuid-Afrika is gaaf! Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen is het heel leuk om met ze naar een leeuwenfarm te gaan. In de buurt van Johannesburg zit er bv. een. Daar kun je o.a. leeuwtjes en giraffen aaien. Ik zou het zelf alleen niet doen met erg jonge kinderen, want het blijven tenslotte wilde (en dus onvoorspelbare) dieren.
Verder is een nationaal park natuurlijk geweldig. Het Kruger Park is erg bekend, maar ik heb zelf ook veel moois gezien in Pilanesberg en het Addo Elephant Park. Swaziland is het bezoeken waard en hoewel het voor kinderen misschien minder is, is Lesotho ook erg mooi. Niet de hoofdstad, maar het gebied rond Malealea.
Uiteraard kan ik Kaapstad aanraden. Mooie stranden, waar het in december zomer is en dus prima toeven. Robbeneiland is een must en rond Waterfront is er ook voor kinderen van alles te beleven. Vanuit (of naar) Kaapstad kan de Tuinenroute gevolgd worden, wat ook erg mooi is. En met kinderen is Durban leuk. Veel stranden (pas wel op met haaien), relaxed sfeertje en er is een groot waterpark (met zowel een zwemgedeelte als een zeeaquarium, waarin schildpadden en haaien te zien zijn).
Poeh, ik merk het al, er is eigenlijk te veel te doen. Ik ben er 6 maanden geweest en heb dan ook te veel gezien om hier op te kunnen noemen. Mocht u geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de apartheid, dan kan ik ook zeker het apartheidsmuseum in Johannesburg aanraden. Daarnaast ligt een groot pretpark, wat weer leuk is voor de kinderen. Pretoria is op zichzelf een mooie stad, waarbij het Voortrekkersmonument en de parlementsgebouwen echte bezienswaardigheden zijn.
Tot slot, want dan hou ik echt op, is de Mpumalanga provincie een aanrader. Veel mooie natuur en de toegangspoort tot het Kruger park.
Veel plezier met jullie reis!
Oh, en Ad, ieder zijn ding. Ik zou zelf ook niet snel met kleine kinderen de wereld over reizen, maar eerlijk is eerlijk. Je kunt beter in Zuid-Afrika zitten dan in menig ander land, want het is er over het algemeen goed ontwikkeld.
Nou, Ad, ik vind je reactie erg kortzichtig. Ten eerste heeft ieder heeft zijn eigen keus en ten tweede van zulke reizen leren kinderen ook erg veel!! Als je kinderen krijgt, wil dit niet zeggen dat het reizen naar verre bestemmingen meteen afgelopen hoeft te zijn. Vakanties zijn niet alleen voor de kinderen!! Het is natuurlijk altijd goed te kijken of je kind dit aankan en welke omstandigheden er zijn in zo’n land, maar het is zeker niet zo af te raden zoals jij doet.
En fam Beverdam, ik kan jullie geen tips geven wat te doen met kinderen, maar wij zijn er verschillende jaren geweest voor we kinderen hadden en het is een geweldig land!! Heel erg westers, dus onze voorkeur gaat meer uit naar de landen erom heen, maar dit vind ik nog te risky voor onze (kleine) kinderen. Wel moet je nu in de gaten houden dat het erg rommelt in zuid afrika, dus volg dit nieuws goed!
veel plezier met de voorbeidingen en een leuke reis toegewenst!!
Nog een tip, Djoser biedt naast haar gewone rondreizen ook reizen aan voor mensen met jonge kinderen. Bij mijn weten hebben ze ook zo’n reis voor Zuid-Afrika. Misschien zou u de gids kunnen bestellen (gratis) om wat ideeën op te doen. Succes!
Kortzichtig of niet…uiteraard ieder zijn eigen keus, heb alleen maar mijn mening weergegeven. weet niet hoe oud de kinderen van de fam beverdam zijn natuurlijk. Maar met een kind van ( ik doe maar een gok ) vijf jaar oud zou ik toch eerder naar Walibi Flevo gaan dan naar een pretpark helemaal in het verre Zuid Afrika. Verder ben ik een beetje bang dat kinderen die zo jong al op verre reizen worden meegenomen straks misschien wel veel van de wereld hebben gezien en weten maar niet weten waar de hoge veluwe ligt of waar de achterhoek ligt ( om maar een voorbeeld te noemen) Dat is een beetje mijn angst.
Een hele leuke tip misschien en veel dichter bij huis…bij het plaatsje Riquewehr in de mooie Franse Elzas heb je het Parc de Cigognes…ofwel een geweldig Ooievaarspark waar jonge kinderen hun ogen zullen uitkijken.
Heel veel ooievaars met heel veel jongen.
Er wordt ook nog een leuk showtje gegeven met een Otter, Pinquins en een Zeeleeuw…echt heel leuk. Leeuwen aaien daarentegen in een Zuid Afrikaans Park kan dan wel leuk zijn maar is toch niet wat we onze kinderen willen aanleren…? Leeuwen zijn wilde dieren en horen niet geaaid te worden toch? Nou ja, ieder zijn ding…inderdaad. Maar de discussie vind ik wel interessant.
Ad
Inderdaad, discusseren blijft interessant. Ik ben het ermee eens dat leeuwen aaien niet de meest natuurlijke manier is om met een wild dier om te gaan. Maar goed, ergens heeft het toch ook wel weer wat. Een show met een pinguïn en een zeeleeuw, wat immers ook wilde dieren zijn (niet vergelijkbaar met een leeuw, maar toch), is dan net zoiets…
Fam Beverdam; je zou ook eens kunnen kijken op Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos . Hierin kun je misschien ook wat over zuid afrika terugvinden. Het is een minder besproken land, maar misschien heb je er iets aan.
En je schrijft ‘4 weken, dus we hebben ruim de tijd’; onderschat dit niet! Het is een groot land en zeker met kinderen kun je niet al te snel reizen. Dus ik zou goed afwegen wat je wel en niet wilt doen en of dit te bereizen is in deze weken. Ik weet niet hoe jullie reizen, want dat is natuurlijk ook afhankelijk.
Ad; ik vind ook dat je de natuur de natuur moet laten en zeker niet leeuwtjes moet gaan aaien. Dit is niet de werkelijkheid. Mijn interesse naar het reizen naar verre landen is vooral om de kinderen andere culturen mee te geven en te leren hoe het ook kan. Het gaat mij er niet om in deze landen geweest te zijn en wat er voor ‘atracties’ te zien zijn. De toeristische trekpleisters is vaak al geen realiteit meer, omdat het bijna opgezet is en er alles aan gedaan wordt om een foto te kunnen maken van deze dieren van dichtbij. Dat is niet wat ik mee wil geven en deze gaan we wel eens bezichtigen (omdat we er toch zijn…) maar dit is niet de prioriteit!
En je hebt gelijk dat de cultuur van Europa dus ook niet vergeten moet worden. Er zijn dichtbij heel veel leuke dingen te doen en te zien (beleven). Het is maar net hoe je met je kinderen omgaat en wat je mee wilt geven…
Voor mij is niet het belangrijkste om in verre landen geweest te zijn, maar er zijn gewoon veel bijzondere landen die mij (ons) trekken en waar we dus naartoe willen. Nu we kinderen hebben is deze wens niet weggegaan en ik denk dat dit nog best kan. Je reist wel iets anders, maar het is ook heel leuk om je kind erbij te betrekken. Geeft weer een andere dimensie. Ik wil andere culturen opsnuiven en meemaken en dit dus ook meegeven aan de kinderen. Nederland is voor mij te materialistisch en dekinderen zien in die landen dat er ook andere dingen bestaan. Het is wel dubbel omdat het natuurlijk erg luxe is om naar deze landen op vakantie te gaan, maar als je daar bent vergeet je dat omdat je in arme landen rondloopt en een hele andere sfeer proeft. Een sfeer die mij persoonlijk erg aanspreekt. Maar je moet er geen gebruik van gaan maken en te koop gaan lopen met de dingen die wij wel allemaal hebben… Dit zie ik vaak gebeuren door (nederlandse) toeristen. Erg jammer. Laat hun in hun waarde, zowel de mensen als de dieren en natuur!!
Ik ga me niet mengen in deze discussie wel/niet Een ieder moet voor zich weten waar hij met zijn kinderen naar toe gaat.
Zuid Afrika is zeer goed te bereizen met kinderen en ze zullen er zeker genieten.
Helaas geef je weinig informatie: heb je al iets vastgelegd? Zo niet, dan zou ik je dit adviseren:
Vlieg op kaapstad en terug van Johannesburg (of vice versa). Huur een auto (minimaal klasse B met airco) of een camper ( ik kan BoBo campers aanbevelen). Jullie gaan midden in de zomervakantie van de Zuid Afrikaners. Dus indien je in een nationaal park wilt slapen of in de populaire kustplaatsen en Drakensberg dan moet je dat vooraf boeken. Hierdoor wordt je reisschema erg strak vastgelegd. Dus misschien kun je je vakantie nog iets verschuiven ???
Tips voor kids:
Veel plezier
Erwin
Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties! Fijn dat er zoveel tips zijn, dan hebben we wat te kiezen:smile:.
Onze kinderen zijn 5, 3 en 7 maanden als we gaan. Mijn broer gaat daar nl in december trouwen en we hebben besloten er direct maar een reis aan te verbinden aangezien Zuid Afrika al hel lang op ons lijstje staat!
Dat idee van djoser kids vind ik goed. Daar ga ik zeker naar kijken. Leeuwen en giraffen aaien dat gaan we maar niet doen maar lijkt mij wel heel erg leuk…
Onze vakantie is dus niet te verleggen. Maar een goede auto gaan we zeker huren om rond te reizen. We vliegen op Johannesburg omdat mijn schoonzusje daar het dichtste bijwoont en dat wordt onze uitvalsbasis. Ik vermoed dat we dan ook helaas niet naar Kaapstad gaan (gewoon te ver voor de kinderen).
En wat betreft de ooievaars: laten wij nou net voor het tweede jaar een abonnement hebben op ooievaarsdorp…die zien ze dus al vaak genoeg…
En wat betreft Europa: afgelopen zomer zijn we met de auto naar Portugal geweest voor drie weken, Frankrijk zijn ze al geweest, duitsland al en in Nederland gaan we altijd nog een weekje in het najaar.
En, al een reis geboekt, want inderdaad, een huwelijk is toch wel een goede reden om er een mooi verblijf aan vast te koppelen. Kies je voor een self drive met een goede routebeschrijving en een vaste uitvals basis, kun je alle kanten op.
Wat wij zouden aanraden is om vanuit je uitvalsbasis telkens wat blokjes van een paar dagen rijden in te lassen en in het noorden te blijven: Gold Reef City, Pilanesberg National Park (malariavrij), eventueel Madikwe Game Reserve (malariavrij); Sabie met allerlei activiteiten, Moholoholo Rehabilitation Centre Hoedspruit en enkele andere dierenprojecten in die regio; Swaziland, Saint Lucia, Durban uShaka Marine World, … er is eigenlijk zo veel. Een reis op maat stellen wij met alle plezier voor julie samen: [EMAIL=“info@afrikayatours.com”]info@afrikayatours.com
Hallo!
Toevallig zijn wij net (vorige week donderdag) terug van 4 weken Zuid-Afrika met onze kids van 2 en (toen nog net geen) 4. Wij hebben een rondreis gemaakt met camper en hebben grofweg de volgende route gevolgd: Jo’burg, Kruger Park, Mlilwane & Hlane (Swaziland), Ithala, Mkuze, Hluhluwe, St. Lucia, Drakenbergen, Jo’burg. De camper is ons erg goed bevallen (op een technisch probleem na
en ook de route was schitterend, al zijn niet alle parken die we hebben bezocht even geschikt voor een camper.
Achteraf gezien hadden we het misschien nog rustiger aan moeten/kunnen doen, maar onze kids hebben 't prima gedaan!
Voor de zekerheid hadden we Malarone voor de kids meegenomen, maar na navraag ter plekke uiteindelijk niet gebruikt.
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik 't graag.
Gr. Karen
Wij hebben vorige zomer ongeveer dezelfde route als Karen gereden met onze kinderen van (toen) 3 en 5. Wat een geweldige ervaring. Wij hebben een camper gehuurd en vooraf campings gereserveerd. Wij hebben vooraf gezocht naar campings met bewaking met speeltuintje en kinderbad. In Shakaland hebben we een nacht in een hut geslapen (heerlijk luxe na al die dagen in de camper) en hebben we de camper op de parkeerplaats gelaten. Na het inleveren van de camper in Jo’burg hebben we een auto gehuurd en zijn we nog een aantal dagen naar het Rhino&Lion park geweest. Geweldig voor ouders en kinderen. Je ziet het wild van heel dichtbij, kan er heerlijk eten, een grote speeltuin en een zwembadje en een heerlijke huisjes om te overnachten. Hier ook inderdaad de mogelijkheid om kleine leeuwtjes te aaien.
Hallo familie Beverdam en andere reislustige gezinnen,
Wij zijn een gezin met twee kleine kinderen die afgelopen winter vijf maanden door Zuidoost Azie hebben gereisd. We hebben gemerkt dat reizen met kleine kinderen in verre oorden prima kan als je je reis goed voorbereid. Op reisfora krijg je vaak (ook) negatieve reakties als je vertelt dat je van plan bent je kinderen mee te nemen. Op ons forum gelukkig niet, want die is voor en door ouders. Op onze website www.verrereizenmetkinderen.nl volgen we inmiddels meer dan tien gezinnen die een reis plannen of al op stap zijn. De meeste in Zuidoost Azie omdat wij daar zelf ook geweest zijn. In Zuid Afrika zijn we zelf nog niet geweest maar dit staat zeker op ons verlanglijstje. We zouden heel graag de verhalen van gezinnen die vanaf 2008 door Zuid Afrika (of andere landen in Afrika) gaan reizen of hebben gereisd toevoegen op onze site. Leuk als jullie of andere gezinnen willen schrijven over voorbereiding en ervaringen.
groet
Els den Butter
Klaas van Dijk
Nederland heeft veel mooie kanten, maar te lang naar ooievaars blijven kijken is t landje veel te klein voor. Zuid-Afrika is geweldig en een plek wat iedereen jong of oud gezien moet hebben. Angst om er met kleine kinderen heen te gaan is nergens voor nodig en tuurlijk moet je wel oppassen, maar dat moet je altijd met die kleine rakkers, waar je ook bent.
Wat leuk dat er nog ondernemende Nederlanders bestaan!
wij wonen bijna 4 jaar in ZA. Het is heerlijk voor kinderen. Het is een Afrikaans land met een Westers tintje. Dit betekent alles in een langzamer tempo dan in het westen , maar er is een goede hygiene en uitmuntende, snelle medische zorg. Zo schoon als de openbare toiletten zijn in ZA, zo kom je ze zeker niet tegen in Nederland. Wij en de kinderen (nu 3 en 6) zijn nooit ziek geweest. Verder zijn de meeste restaurants op families ingesteld en is er altijd een ober of serveerster die de kinderen in de gaten wil houden terwijl de ouders even genieten van hun eigen maaltijden. Daar kunnen ze in NL. ook wel van leren!!!
VWB veiligheid zal er niks gebeuren als je je aan de spelregels houdt.
Een prachtige tijd toegewenst!!:dag:
mocht je naar krugerpark gaan…je zit wel in de malariatijd dan…zou het even goed navragen in nederland!
verder is het een geweldig land…we wonen er al 2 1/2 jaar…in johannesburg…en met 3 kinderen! (wel ouder als die van jou trouwens…), maar de beste tip die ik je geven kan is…
laat je kindjes op vaste tijden lekker een dutje doen, kijk uit met de zon…doe het vooral
rustig aan…en het allerbelangrijkste: geniet met volle teugen!!! het is werkelijk een prachtig land!
groetjes, en sterkte met alle voorbereidingen!
ingrid