Sinds begin april woon ik in Kenia en sinds eind april ook als getrouwde vrouw met een Keniaan. Door de invoering van de nieuwe constitutie (alweer 2jaar geleden) zou ik door getrouwd te zijn met een Keniaan zelf ook als Keniaanse gezien worden, ware het niet dat de wetboeken omtrent Immigratie nog niet geschreven zijn, dus dit nog niet gebruikt kan worden. Dit is wat een advocate hier ter plaatse voor me uit heeft kunnen vinden na een lange zoektocht, eerst bij Immigration in Mombasa en later in Nairobi. Niemand leek goed te weten hoe het nu zit.
Uiteindelijk dus mijn dependants‘ pass maar aangevraagd, zodat ik na 6 maanden Kenia op een toeristenvisum hier dus gewoon mag blijven, weliswaar als “afhankelijke“ van mijn man. Hopelijk krijg ik deze nu snel, want met de aanvraag daarvan ging het ook niet geheel volgens plan. Na 3 maanden wachten maar eens afgereisd naar Nairobi, waar bleek dat mijn hele dossier zoek was. Alles dus maar via een contactpersoon (die ik dus betaald heb om als consultant op te treden en het nu snel af te handelen) nogmaals ingeleverd voor de aanvraag. Ik wacht nu weer op een telefoontje wanneer ik mn pass kan afhalen.
Maar ondertussen rijst de volgende vraag. Hoe zit het nu ondertussen met het mogen werken. De één zegt dat ik met mijn dependants‘pass en het feit dat ik met een Keniaan getrouwd ben, gewoon mag werken. De ander zegt dat ik een werkvergunning Class D (speciaal voor als je een dependants‘ pass hebt) nodig hebt. Deze kostte in tegenstelling tot de gewone werkvergunning geen €1000, maar “maar“ €500. Nu hoorde ik dat die gewone werkvergunning ondertussen zelfs verhoogd is naar €2000! Over die class D werkvergunning kan niemand me vertellen of de prijs omhoog gegaan is…
Heeft iemand recente ervaring met getrouwd zijn met een Keniaan(se), hier nu wonen en werken? En evt als een werkvergunning toch nodig blijkt, de duur van het aanvragen van een werkvergunning?
Ik hoop dat er mensen zijn met recente ervaringen!
hallo Marriette en Izzie,
Mijn ervaringen als werkende vrouw van een Keniaanse man zijn helaas niet van recente datum, maar misschien kan ik jullie toch wat meegeven.
Ik kwam als getrouwde vrouw (met Keniaanse achternaam) naar Kenia om te werken voor een internationaal instituut. Wat wel tekenend is, is dat dit instituut die voor mij de werk- en verblijfsvergunning regelde, nooit officieel heeft opgegeven dat ik met een Keniaan was getrouwd. Zij deden alle administratie in Kenia onder mijn meisjesnaam, alsof ik single was. Ik hoorde dit achteraf. En de reden? Wel, het zou een enorme rompslomp geven als de Keniaanse autoriteiten zouden weten dat ik getrouwd was met een Keniaan. Met een diplomatieke status zou ik veel minder moeilijkheden hebben dan als ‘dependant’.
Als ik jouw verhaal lees, Marrietta, lijkt er in bijna twintig jaar weinig veranderd…
Ook met het gebruik van betaalde consultants/contactpersonen heb ik ervaring. Mijn man moest namelijk een paspoort hebben om af en toe met mij mee te kunnen naar Nederland. Ook dat hebben we geweten. Zelfs voor een Keniaan was het destijds lastig om iets simpels als een Keniaans paspoort te krijgen… We hebben veel moeten betalen, en herhaaldelijk erachteraan moeten zitten. Het duurde maaaaaanden… Voor een blanke zal het nog lastiger zijn iets geregeld te krijgen, omdat je gezien wordt als een wandelende geldbuidel. Blijf dus niet te lang wachten op dat telefoontje; het komt waarschijnlijk niet vanzelf… :frown:
Toch heeft Kenia me in de afgelopen jaren ook een aantal keren positief verrast. Dan waren officiële overheidsdiensten een stuk klantvriendelijker. Het hangt soms af van de persoon, en soms moet je een beetje geluk hebben.
Tja, dit is Kenia. Gelukkig heeft Kenia ook zoveel moois te bieden, dat je je hierdoor niet uit het veld moet laten slaan. Ik hoop dat er iemand is met een recente ervaring en een goede tip. Vraag anders advies bij de ambassade in Nairobi.
Mochten jullie meer willen weten over mijn ervaringen in Kenia (met een Keniaanse man), lees dan ‘De roep van de mapori’.
Ik wens jullie veel succes!
groetjes,
Mirjam van Roode
Ik ben een Nederlandse man en getrouwd met een Kenyaanse ik heb mijn alliencertificate.
Ik was deze week bij de bank om samen met mijn vrouw een zakenrekening te openen met mijn NL pasport toen werd mij vor het eerst in 10 jaar gevraagd om mijn werkvergunning Heb ik helaas niet maar het bleek dat ik met mijn aliencertificate geen werkvergunning nodig had omdat ik al geregistreerd ben. Het is deze truc waar de chinese hawkers nu gebruik van maken.
Keeska, zover ik weet kun je met een Alien-certificate inderdaad best een (gezamelijke zakelijke) bankrekening openen.
Maar betekend dat dan ook dat je geen werkvergunning meer hoeft te hebben?
Volgens mij niet, maar wellicht heb je recentere bronnen.
het is niet de eerste bankrekening die ik hier heb geopend, ik heb de vorige rekeningen ook mijn prive rekening altijd met mijn NL pas geopend maar werd nu voor het eerst gevraagd m een werkvergunning en toen bleek dat ik de Allien permit had was er geen punt meer en kreeg ik dat te horen de betreffende bak wat mij deze inf gaf is de Stanbic bank of te wel de standard groep
De eisen van een bepaalde bank om een rekening te kunnen openen zijn niet dezelfde eisen dan die de Keniaanse immigratiedienst momenteel stelt aan een werkvergunning.
Voor het soort werk waarvoor je een werkvergunning nodig hebt zijn verschillende klassen, voorwaarden en verschillende prijzen.
De nieuwe grondwet is er op dit punt nog niet door, maar zelfs daarna zullen er regels zijn vanuit de Keniaanse immigratiedienst.
Ik heb een paar maanden geleden bij Stanbic samen met mijn man een spaarrekening geopend ivm een leuke rente van 9%, maar hoefde daarvoor niet eens een aliencard te laten zien oid. Gewoon het feit dat ik getrouwd was met een Keniaan was genoeg (we hadden voor de zekerheid ons huwelijkscertificaat meegenomen, omdat ik mijn dependants pass nog niet binnen had)
Maar ik denk inderdaad dat een bankrekening openen of werken zonder werkvergunning wel 2 verschillende zaken zijn, of niet dan? Ik weet wel dat er blanken zijn die een zaak openen op naam van een Keniaan, om er vervolgens zelf te gaan werken, maar dit is natuurlijk niet legaal.
Het laatste nieuws over een werkvergunning is helaas nog steeds dat wij als vrouwen, getrouwd met een Keniaan die moeten aanvragen! Kost ksh400.000 voor 2 jaar. Afgelopen week ben ik met mijn man bij de immigratiedienst langs gegaan om het na te vragen. Pas nadat we 7 jaar in Kenia wonen of 7 jaar getrouwd zijn met een Keniaan kunnen we citizenship aanvragen.
Het rottige is dat de nieuwe grondwet zegt dat wij bij trouwen met een Keniaan automatisch Keniaanse zouden moeten worden. Dat scheelt een hoop papierwerk. Helaas moet deze wet nog in het parlement behandeld worden en laat dat parlement net ontbonden zijn. Het wachten is dus op het nieuwe kabinet dat na 4 maart gevormd zal worden!
Ik ben al meer dan 7 jaar getrouwd en leef al 7 jaar in Kenya maar omdat ik man ben moet ik ook nog wachten op de nieuwe wet.
Voor een vrouw is het nu net iets makkelijker. Discriminatie andersom
Keeska,
Is dat echt zo?? Wat lullig! Het is toch wel apart dat er andersom gediscrimineerd wordt?
Alvast een goed uiteinde en een mooi 2013! Dat de nieuwe grondwet ivm citizenship maar snel ingevoerd mag worden!
Jamir soms mag je als man je ook weleens gedicrimineers voelen maar dat neemt niet weg dat we allemaal een zijn.
Ik wen jou en alle andere forum leden een goed en gelukkig 2013 en special voor het land wat we allemaal in ons hart hebbem gesloten
** Kenya I wish you all a peachfull 2013**
De info van janmir7 is zoals de huidige immigratieregels ook bij mij bekend zijn.
Laten we idd hopen dat de regels snel veel soepeler worden, zonder discriminatie en dus ook dat het voor Kenianen (mannen of vrouwen) stukken makkelijker zal worden om naar Europa te reizen of zich in Europa te kunnen vestigen!