Sinds begin april woon ik in Kenia en sinds eind april ook als getrouwde vrouw met een Keniaan. Door de invoering van de nieuwe constitutie (alweer 2jaar geleden) zou ik door getrouwd te zijn met een Keniaan zelf ook als Keniaanse gezien worden, ware het niet dat de wetboeken omtrent Immigratie nog niet geschreven zijn, dus dit nog niet gebruikt kan worden. Dit is wat een advocate hier ter plaatse voor me uit heeft kunnen vinden na een lange zoektocht, eerst bij Immigration in Mombasa en later in Nairobi. Niemand leek goed te weten hoe het nu zit.
Uiteindelijk dus mijn dependants‘ pass maar aangevraagd, zodat ik na 6 maanden Kenia op een toeristenvisum hier dus gewoon mag blijven, weliswaar als “afhankelijke“ van mijn man. Hopelijk krijg ik deze nu snel, want met de aanvraag daarvan ging het ook niet geheel volgens plan. Na 3 maanden wachten maar eens afgereisd naar Nairobi, waar bleek dat mijn hele dossier zoek was. Alles dus maar via een contactpersoon (die ik dus betaald heb om als consultant op te treden en het nu snel af te handelen) nogmaals ingeleverd voor de aanvraag. Ik wacht nu weer op een telefoontje wanneer ik mn pass kan afhalen.
Maar ondertussen rijst de volgende vraag. Hoe zit het nu ondertussen met het mogen werken. De één zegt dat ik met mijn dependants‘pass en het feit dat ik met een Keniaan getrouwd ben, gewoon mag werken. De ander zegt dat ik een werkvergunning Class D (speciaal voor als je een dependants‘ pass hebt) nodig hebt. Deze kostte in tegenstelling tot de gewone werkvergunning geen €1000, maar “maar“ €500. Nu hoorde ik dat die gewone werkvergunning ondertussen zelfs verhoogd is naar €2000! Over die class D werkvergunning kan niemand me vertellen of de prijs omhoog gegaan is…
Heeft iemand recente ervaring met getrouwd zijn met een Keniaan(se), hier nu wonen en werken? En evt als een werkvergunning toch nodig blijkt, de duur van het aanvragen van een werkvergunning?
Ik hoop dat er mensen zijn met recente ervaringen!