Ik had een vraagje, ik heb sinds kort een bedrijf in Canada een sole proprietorship in de guiding business in yukon. Dit had ik nodig om een toeristen vergunning aan te kunnen vragen om te mogen gidsen in National parks, hiernaast heb ik ook een gidsen bedrijf in Nederland.
Nu was mijn vraag, als ik in Canada binnen mijn eigen bedrijf wil gidsen. Heb ik dan een werkvergunning nodig of een verblijfsvergunning wie kan mij hierbij helpen. De ambassade in berlijn kwam niet echt met een zinnig antwoord.
Uiteindelijk wil ik mij permanent vestigen in Yukon.
Voor zover ik weet heb je een werkvergunning nodig, dat heb je voor zo goed als alles nodig.
Je kan een werkvergunning aanvragen op basis van eigen ondernemerschap maar daar zitten regels aan verbonden. Dus als je al een eigen (Canadees) bedrijf hebt vraag ik me af hoe het kan dat je geen werkvergunning hebt.
Een werkvergunning was geen verreiste voor de start van mijn bedrijf in Canada, omdat het een dochteronderneming betreft met een vestiging buiten Canada.
Als je arbeidsplaatsen creëert en investeert in de economie in Canada, kun je een speciale procedure volgen als “entrepeneur” of “investor”. Ik denk dat dat je kansen wel bevorderd voor een permanent residency visum.
Als je betaald wordt door je Canadese dochteronderneming, heb je (volgens mij) een werkvergunning nodig. Als je uitbetaald wordt door de Nederlandse onderneming, zou een toeristenvisum/visa waiver moeten voldoen. Dit alles ‘to the best of my knowledge’. Maar dit zijn tijdelijke oplossingen. Als je je permanent wil vestigen, moet je een immigratieprocedure volgen.