Werktijden in Spanje

Hoi,

Ik ga in 12 juli naar spanje om te werken. Ben 16 jaar en ga split diensten draaien in een Bistro.
Dit houdt in dat ik s’morgens een paar uur werk en vervolgens na een paar uur :vak02:weer s’avonds aan de bak kan.

Nu hoor ik dat er een nieuwe wet is waarin staat dat indien je 16 bent je niet later dan 19:00 mag werken. Heb al geprobeerd om er via internet achter te komen maar kom tot nu toe niet verder.
Ik zie het niet zitten om 4 weken lang van 10:00 tot 19:00 te werken.

Dit zou betekenen dat ik een maand lang geen strand en zon zie. Graag een reaktie.

groetjes Cynthia

Gewoon doen Cynthia, als je baas er geen problemen mee heeft gewoon aanemen die handel and have a good summer. No problemos I am sure

Vooral niet doen! Als je buiten officiele werktijden werkt, riskeer je dat je niet verzekerd bent en wellicht nog een boete (en anders krijgt je baas er één). Wees verstandig! Enneh overdag werken is helemaal zo erg nog niet hoor!

ach joh laat dat meisje toch lekker gaan, haar werkgever is nog altijd verantwoordelijk. Beter nog, cyntia is al vertrokken en geniet lekker in spanje. adios amigos

Ja, dat is lekker makkelijk lullen als je in het ziekenhuis ligt en je werkgever ontkent dat je daar werkte…

ach joh, de kans is nog groter dat een vliegtuig op je neus neerstort… ga lekker barca promoten, doe je nog wat nuttigs

Koen,

Wil je een beetje normaal reageren. Gewoon een beetje fatsoenlijk blijven.

Mabel schrijft verstandige dingen. En ja, heeft wellicht wat meer (ook nare) ervaringen in dit soort situaties, evenals ik.

Ik woon ook in Spanje, Barcelona om precies te zijn. Geen idee hoe het met de leeftijden zit, maar volgens mij doen ze hier niet zo moeilijk.

Gaat niet om wel of niet moeilijk doen (in Spanje doen ze ook niet zo moeilijk, vandaar dat niet alles ook altijd even snel of goed gaat ;), gaat om wel of niet verzekerd zijn tijdens je werk en daar wil je echt niet over nadenken als het mis gaat!

Ik begrijp niet goed hoe jullie zitten te praten over verzekert of niet, 60% werkt er in SPanje in het zwart… dus maw zijn niet verzekert.
De meeste jobs in de horeca zijn niet officieel. Het gevaarlijkste is dat ze je niet betalen. Het beste is dat je een overeenkomst hebt dat ze je per week betalen!!

Tot je een ongeluk krijgt…en je alle kosten zelf moet betalen.
Maar ja, daar moet je je vast en zeker ook niet al te druk om maken…

neen inderdaad, daar is wat de mensen vandaag de dag het minste over nadenken. Tevens in een crisistijd neem je maar wat je te nemen kunt hebben. Want ze denken toch “Mij overkomt het niet”… helaas is het zo, maar dit is “Spain”.
Hier verandert men pas iets als er x aantal doden zijn gevallen,eerder niet!

Je er dus wel heel erg over nadenken voor je zwart een baan aanneemt en ik vind dat je mensen helemaal niet moet aanmoedigen om zwart te gaan werken “omdat iedereen dat doet”. Dat is een dom advies!!!

Deze draad staat bol van de onzinnigheid en domheid. De serieuze posters doen hun best om te waarschuwen.

Het begint met een 16 jarige dame die gaat werken … en dan meteen ook s’avonds. En dan de wetgeving die avondwerk voor 16-jarigen verbiedt, onhandig vindt …

Maar het kan nog gekker, zie de adviezen van anderen.

Ik heb de post nog niet gewist, omdat er goede adviezen van Mabel en Corberana in staan.

Ik vraag me af WAAR ik heb aangemoedigd om zwart te gaan werken???
:tongue:

“Het beste is dat je een overeenkomst hebt dat ze je per week betalen!”

moedigt niet echt aan om niet zwart te gaan werken…

Groetjes,

Mabel

Met dit soort discussies wordt elk forum dood gemaakt.

De strekkingen van de posters is duidelijk, dunkt mij.