Werken op een cruiseschip: STCW training

Een paar dagen geleden ben ik gecontacteerd geweest door CostaCruises, met de mededeling dat ik in aanmerking kom om deel uit te maken van hun youth staff.

Voor ik kan beginnen zou ik eerst nog een STCW training moeten volgen. Ik moet echter zelf voor deze training zorgen, en de kosten van zo een training lopen erg op (kan tot 1500 euro).

Ik vroeg me daarom af of het normaal is dat je zelf deze training moet voorzien. Zijn hier misschien nog mensen die ervaring hebben met werken op een cruiseschip? Hebben jullie die STCW training ook moeten volgen? En waar hebben jullie dat dan gedaan?

Alvast bedankt voor de informatie

Hoi hoi!
Ik werk voor AIDA cruises, en dat is een zusterbedrijf van Costa. Voordat ik begon moest ik inderdaad ook zo’n zeenoodreddingstraining volgen en dat heb ik in Rostock, Duitsland gedaan, maar volgens mij kan het ook gewoon in Den Helder of Rotterdam. Die training duurde 4 dagen en kosten ongeveer 200 euro. Dat valt dus op zich wel mee. Ik moest dat zelf betalen, maar heb dat inmiddels alweer prima terugverdiend. Een diploma blijft 4 jaar geldig, en daarna hoef je maar 1 dag terug te komen om het weer langer geldig te maken. Het is het dus wel waard!