Hallo allemaal,
Ik zit er heel erg aan te denken om na mijn studie afronding PABO (is volgend jaar juni ong.) om voor een half jaar/jaartje in het buitenland te werken en wonen. Ik ben 23 jaar en wil graag ervaring hier in op doen. Ik heb bijv. al op stichting NOB gekeken voor Nederlandse scholen in het buitenland, maar ik haal er uit dat dit alleen maar voor een aantal uurtjes per week is.
Er zijn veel gezinnen die voor een jaartje of wat langer naar het buitenland gaan en die hun kinderen dan wel op een Nederlandse school willen zetten (met de normale schooldagen). Zo´n school zoek ik dus ook en dan in Noord-Amerika. Bijv.: in California / San Fransisco etc.
Wie kan mij aan informatie helpen / wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt
Ps.: Zijn er nog meer mensen die zo iets willen doen?
When you scroll down to the USA - Dutch societies link, you’ll see all the US clubs listed. You will see that in Minnesota, where I currently live, a school was started for children of Dutch immigrants, but it only meets on saturdays and i guess it is quite small as the Dutch community is really not very large here. I know NY has a very active club you could contact - perhaps start a school similar to what has been done here in MN?
"De Boekenwurm - Minnesota Saturday Dutch langguage School
For children ages 4 to 14 years. Also has playgroups for children ages 0 to 3 years and their parents. De Boekenwurm opened its doors for classes September 2002. The school is sponsored by het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (NL) with guidance from Stichting NOB. The purpose of the school is to help Dutch-speaking children temporarily living abroad keep current with their peers; to help Dutch-speaking children now living in Minnesota keep their language and culture; to provide language and cultural instruction to children interested in their Dutch/Flemish heritage; and to have lots of fun doing the above! "
For housing in NY, especially short-term & furnished, a good place to look is in NY paper The Village Voice, under real estate, sublets.
And Craigslist, for any city. Risk is that you won’t know what you are getting into until you get there. http://www.villagevoice.com/realestate/
Hope this helps. Good luck!
K.P.
Hey,
ik wil volgend jaar ook(eerst wat reizen)en dan naar een baantje gaan zoeken in NYC!mischien kunnen we elkaar wat helpen!
let me know!
gr niels nielshassing@hotmail.com
Van de zomer ben ik eerst van plan om in een zomerkamp te gaan werken. Ik zat jullie plannen te lezen en het lijkt mij ook erg gaaf om een half jaar of een jaar in Amerika te werken. Ik heb alleen geen idee wat de mogelijkheden zijn en of het uberhaupt mogelijk is. Zelf ben ik in mei klaar met de Pabo en lijkt me dat werken op zo’n Nederlandse basischool erg leuk. Als jullie wat meer weten, wil je me dat dan laten weten?