ciao a tutti , graag wil ik weten of er iemand wat meer informatie heeft over werken als reisleidster in sicilie.
Ik kom er al jaren aangezien me vader er vandaan komt en in augustus ben ik er weer geweest en daar heb ik een duitse reisleidster leren kennen en die mij vertelde dat er veel vraag is naar nederlandse en belgische reisleiders en ik heb het voordeel dat ik ook italiaans spreek en wel redelijk bekend ben in sicilie alleen het enige probleem is dat ik het contact ben verloren met die vrouw en ik al tientallen mailtjes heb gestuurd naar hotels en touroperators in sicilie en in het italiaans en tot nu toe nog geen antwoord en aangezien ik weet hoe de mentalitieit in sicilie is verwacht ik daar ook niet veel van!!:frown:
Dus vandaar dat ik het op deze manier probeer in de hoop dat iemand mij wat tips kan geven:question:
Cara Lorrie.
Welkom op het Sicilie-forum…
Misschien met behulp van google en dan trefwoorden
trova lavora parlare ingles olandese sicili …of hoe schrijf Sicilie in het Italiaans.
Als geen enkel van “tientallen” hotels gereageerd heeft, dan is er misschien iets niet goed in je C.V.of sollicitatie-brief (???)
Het kan natuurlijk ook zijn dat de hotels op Sicilie makkelijk ter plaatse personeel kunnen vinden…
Maar: de aanhoud(st)er wint…
Trouwens ik heb een vraag aan jou:
zou het zinvol zijn hier op het Italie-forum een Italiaans-talige rubriek te openen over Nederland en over Italie…
Er zijn veel Italianen in Nederland en veel Nederlanders in Italie.
Ook Italianen die geen Nederlands spreken/schrijven zouden dan hier terecht kunnen en elkaar wederzijds kunnen helpen met schrijfproblemen in zowel de Nederlandse als Italiaanse taal.
Ikzelf spreek en versta redelijk Italiaans, maar schrijven is ronduit een ramp… ![]()
Distinti Saluti
Arturo
Ciao Arturo, bedankt voor je snelle reactie , wat betreft zoeken met google ik heb me suf gegoogled de laatste tijd en ik kan echt niks vinden maar ik geef niet op!!:slywink:
Misschien is het wel zo dat ze makkelijker personeel daar kunnen vinden maar het lijkt me sterk dat ze meerdere talen spreken ik ben er al zo vaak geweest en ik heb zelden iemand daar gezien die goed engels spreekt laatstaan Nederlands!
Wat betreft je vraag ik vind het wel een goed idee , want voor een italiaan nederlands te leren is moeilijker dan voor een nederlander italiaans te leren je kunt het in ieder geval zeker proberen!!
En over mijn sollicitatie brief je mag hem lezen en misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan!!
Als je nog op of aanmerkingen hebt dan hoor ik het graag!
Tanti saluti,
Lorena
Gentile Signore, Signora,
Scrivo questo domanda di lavoro per un impiego come accompagnatrice o guida turistica.
Sono una ragazza di 24 anni e vivo in Olanda.
Mio padre e italiano e viene da Petralia Sottana ¶ e mia madre e Olandese.
Questestate ad agosto sono stata un mese in vacanze in Sicilia e un giorno abbiamo fatto un escursione alle isole eolie , li ho conosciuto una guida turistica di origine tedesca a cui ho chiesto dellinformazione sul suo impiego , lei mi ha detto che una guida che parla la lingua Olandese e Fiammingo (belgo/olandese) , e molto richiesto.
Per questo le mando questo e-mail.
Ho piu di 6 anni di esperienza nel settore del turismo e ospitalita , ho lavorato per piu di 6 anni su una nave che porta turisti in un giro nel porto di Rotterdam dove veniva tante gente da tutte le parte del mondo.
Parlo lOlandese , l Italiano , l` Inglese , e un po di Tedesco.
Ho capito che il lavoro comincerebbe da Aprile fino ad Ottobre , per me andrebbe anche bene.
Le mando il mio curriculum vitae e spero tanto di sentire al piu presto qualche notizie da parte sua.
Distinti saluti,
Cerco Lavoro in La Bella Sicilia :nod:
Gentile Signore, Signora,
Scrivo questo domanda di lavoro per un impiego come accompagnatrice o guida turistica.
Sono una ragazza di 24 anni e vivo in Olanda.
Mio padre e Italiano e viene da Petralia Sottana ¶ e mia madre e Olandese.
Questa estate ad agosto sono stata un mese in vacanze in Sicilia e un giorno abbiamo fatto un 'escursione alle isole Eolie , li ho conosciuto una guida turistica di origine tedesca a cui ho chiesto dell`informazione sul suo impiego , lei mi ha detto che una guida che parla la lingua Olandese e Fiammingo (Belgo/Olandese) , e molto richiesto.
Per questo le mando questa e-mail.
Ho piu di 6 anni di esperienza nel settore del turismo e ospitalità , ho lavorato per piu di 6 anni su una nave che porta turisti in un giro nel porto di Rotterdam, dove veniva tante gente da tutte le parte del mondo.
Parlo lOlandese , l Italiano , l` Inglese , e un po di Tedesco.
Ho capito che il lavoro comincerebbe da aprile fino ad ottobre , per me andrebbe molto bene.
Le mando il mio curriculum vitae e spero tanto di sentire al piu presto qualche notizia da parte Sua.
Distinti Saluti,
Zoals je ziet slecht heel kleine verbeteringen…bijv.
italiano =Italiano
olandese=Olandese
quest’estate : hìèr beter questa estate
un escursione = un’escursione
eolie =Eolie
Con i migliori Saluti
Arturo
Hoi Lorrie,
Mijn naam is Manrica en woon inmiddels drie jaar op Sicilie. Ik heb je brief gelezen en wil je graag mededelen dat ik vier jaar als reisleidster werkzaam ben geweest op Sicilie, te Taormina. Helaas moet ik je mededelen dat het schrijven van
sollicitatiebrieven naar hotels en dergelijke geen zin heeft. Reisleidster worden gaat niet via de hotels maar gewoon via Nederlandse Touroperators.
Ik raad je dus aan om je brieven te sturen naar b.v. het hoofdkantoor van Oad, Neckermann, Holland International, Sudtours, de Jong Intra Vakanties, GoGo Best. Dit zijn nl. de organisaties die op Sicilie werkzaam zijn. Wacht niet te lang met deze brieven want ze beginnen nu al met zoeken naar meiden voor het volgend seizoen. Mocht je schrijven vergeet dan niet om je brief te richten aan…afd. reisleiding.
Volgens mij kun je je sollicitatiebrief ook via het internet versturen. Kijk even op de websites van deze organisaties. Onder vacatures.
Alvast veel succes met de eerste stappen en mocht je nog iets willen weten aarzel niet en laat het mij weten.
Doei,
Manrica
Ciao manrica , bedankt voor je mailtje ik ga gelijk aan de slag en ik had inderdaad al een vermoeden dat het via sicilie niet echt zou gaan lukken.
Maar wat leuk zeg dat je daar al een paar jaar woont , het is echt een droom van mij want me hart ligt echt in la bella sicilia!!
Ik had nog een paar vraagjes moet je ervaring hebben als reisleidster??
En bij welke organisatie heb jij gewerkt?
Alvast bedankt voor je hulp hier kan ik tenminste wat mee!!![]()
groetjes lorena
Ciao Lorena,
Even terugkomend op je vragen. De meeste meiden hebben een toeristische opleiding gevolgd in Nederland. Ik moet zegggen dat ik destijds (1995) totaal geen ervaring had in de reiswereld. Was commercieel medewerkster. Aangezien jij al ervaring hebt in een andere sector van het toerisme raad ik je aan het gewoon te proberen, zoals ik destijds gedaan heb. Wie niet waagt, wie niet wint!
Ik heb voor Holland International en Oad gewerkt. Ik wilde destijds ook gelijk in Italie gaan werken, dat was ook mijn droom, maar zo makkelijk is dat niet gegaan. Omdat ik totaal geen ervaring had heb ik het eerste seizoen op Kreta gewerkt in teamverband (ca. 12 meiden). Aangezien Sicilie geen makkelijke bestemming is willen ze eerst zien hoe dat je in teamverband werkt en of je wel in staat bent om solo te werken. Daarna mocht ik nog niet
naar Italie toe. Je moet je namelijk heeeeeeeel flexibel opstellen. Dus moest ik het tweede seizoen naar Gran Canaria (ook in teamverband voor 3 mnd.) en daarna mocht ik gedurende het seizoen Gran Canaria verlaten (dat vond ik absoluut niet leuk want ik had het reuze naar mijn zin daar. Je hebt je net een beetje gesettled en dan kun je weer vertrekken) en het 4 maanden solo doen op Corfu. Ik heb toen ingestemd dat ik wel naar Corfu wilde gaan maar op een conditie, dat ik het jaar daarop naar Sicilie mocht. Je krijgt namelijk te horen dat je altijd gedurende het seizoen op een andere locatie geplaatst kunt worden. Ook toen hebben ze mij niets toegezegd maar ben toch naar Corfu gegaan. Gelukkig mocht ik toen het jaar daarop naar Sicilie. Dus ondanks dat je de taal spreekt (mijn moeder is ook Italiaanse) wil dat niet zeggen dat je zomaar mag kiezen. Je mag wel een voorkeur opgeven maar dat geeft nog niet de garantie dat je ook daadwerkelijk naar Sicilie mag.
Dus een tip als je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Stel je flexibel op. Zij gaan ervan uit dat je waar dan ook wilt werken.
Ciao
Manrica
hallo
Ik ben Nadia 22jaar en vertrek binnen 2weken naar sicilie… tja mijn ouders zijn alle2 siciliaans dus de taal is helemaal geel probleem voor me…alleen vertrek ik zonder een terugvlucht!ik zou er zo graag willen blijven maar het is er zo moeilijk werk te vinden…ik zou niet eens weten waar ik aan zou moeten beginnen.Ik zou niet eens weten wat voor werk er geschikt is voor me.Mijn talen zoals Engels,Nederlands en Frans vormen helemaal geen probleem.Ik dacht gewoon als verkoopster te beginnen maar zo te zien verdien je gewoon super weinig.Zouden jullie me messchien kunnen helpen waar ik zou moeten beginnen te zoeken of wat ik daar zou kunnen doen?
Met vriendelijke groeten