Zelf heb ik in spanje gewoond. In eerste instantie om de taal goed te leren maar ik heb daar ook gewoon gewerkt. Kleine baantjes in de bediening waren toen overal wel te krijgen. Sommige bars richten zich meer op touristen (afhankelijk van waar je bent) en dan is het met talenkennis niet moeilijk aan de slag te kunnen. Rijk wordt je er niet van en of het nu met de crisis nog steeds zo relatief makkelijk gaat… Volgens mijn spaanse vrienden lijdt spanje hier ernstig onder. Zelf wil ik ook weer graag terug die kant uit voor langere tijd maar vanwege de hoge werkeloosheid stel ik het uit.
Engels lesgeven kan je ook doen al neemt men op talenscholen echt liever native speakers aan. Je moet dan creatief zijn en prive lessen aan gaan bieden. Als je deze goedkoper aan biedt dan de talenscholen kan je wel eens succes hebben.
Verder weet ik niet wat je vooropleiding is maar heb je een goed en gewild diploma dan kan je misschien wel gewoon vanuit nederland solliciteren. Zo is mijn portugeze ex uiteindelijk als civil engineer naar barcelona vertrokken.